SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

1,7 mln zł kary dla Getin Noble Banku za złą reklamę kredytu konsumenckiego

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował drobny druk w ulotkach i reklamach kredytu w Getin Noble Banku. Zbyt krótki był też czas wyświetlania tekstu w spotach telewizyjnych, dlatego Urząd nałożył ponad 1,7 mln zł kary finansowej - poinformował UOKiK.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Stopa oprocentowania, całkowita kwota kredytu, rzeczywista roczna stopa oprocentowania (RRSO), czas  obowiązywania umowy, całkowita kwota do zapłaty, wysokość rat – te informacje powinny znaleźć się w każdej reklamie kredytu konsumenckiego w sposób umożliwiający ich odczytanie i zrozumienie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował sposób, w jaki Getin Noble Bank informował konsumentów o konsolidacyjnym kredycie konsumenckim 5% niższa rata.

Kampania reklamowa trwała od kwietnia do grudnia 2015 r. Zastrzeżenia urzędu wzbudziły ulotki, a także reklamy telewizyjne i internetowe. Urząd uznał, że wymagane prawem informacje były na tych nośnikach przedstawione zbyt małą czcionką, a czas wyświetlania tekstu w spotach telewizyjnych - zbyt krótki.

- Materiały marketingowe powinny być dostosowane do nośnika, na którym są prezentowane. Wymagane prawem informacje powinny być przedstawione w sposób jednoznaczny, zrozumiały i dobrze widoczny. Na przedsiębiorcy ciąży szczególna odpowiedzialność, by dostosował swój przekaz do możliwości danego medium. Dlatego bank powinien dopilnować, by komunikat zawierający informacje wymagane przez ustawę o kredycie konsumenckim był w reklamie wyświetlany jak najdłużej i był jak najlepiej widoczny. Szczególnie, że siła oddziaływania reklamy na konsumentów jest znaczna - mówi prezes UOKiK, Marek Niechciał.

Ponadto urząd zbadał sposób przedstawienia w materiałach reklamowych tzw. reprezentatywnego przykładu. Zgodnie z prawem, bank musi zaprezentować warunki kredytu, na jakich spodziewa się zawrzeć co najmniej dwie trzecie umów na dany produkt. Ma to ułatwić potencjalnym klientom porównywanie ofert różnych banków na podobne kredyty. Tymczasem, jak wykazało postępowanie UOKiK, Getin Noble Bank przedstawił 2 reprezentatywne przykłady dla kredytu konsolidacyjnego, tj. kredytu z ubezpieczeniem i kredytu bez ubezpieczenia - które zestawił ze sobą. W ocenie urzędu utrudniało to konsumentom porównywanie oferty Getin z ofertami innych banków. Za to naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożył na Getin Noble Bank karę, ponad 1,7 mln zł. Niezgodne z prawem praktyki zostały już zaniechane.

W zakresie zarzutu dotyczącego reklamy telewizyjnej bank zobowiązał się do rekompensaty publicznej. Wszyscy klienci, którzy skorzystali z oferty na kredyt konsolidacyjny 5 % niższa rata  w trakcie trwania telewizyjnej kampanii reklamowej i w ciągu 14 dni od jej zakończenia (kampania trwała od 1 do 28 czerwca 2015 r.) zostaną objęci obniżką oprocentowania o 0,5 proc. lub zwrotem odsetek pobranych przez ostatnie 6 miesięcy spłacania kredytu.

Informacja o decyzji UOKiK zostanie opublikowana na koszt Getin Noble Banku na stronach spółki oraz wyemitowana w telewizji w formie trzech 15-sekundowych spotów. Bank ma też obowiązek złożyć prezesowi urzędu sprawozdanie z wykonania zobowiązania w terminie 4 miesięcy.

Decyzja nie jest prawomocna, przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

Dołącz do dyskusji: 1,7 mln zł kary dla Getin Noble Banku za złą reklamę kredytu konsumenckiego

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
iga
No co by nie mówić ktoś zawalił i teraz getin musi zapłacić potężne pieniądze. Nie zmienia to jednak mojego pozytywnego stosunu do tego banku.
0 0
odpowiedź
User
antoni
Co by nie mówić kampanie Getinu zawsze przykuwały uwagę, jeżeli jakaś wtopa się zdarzyła to dobrze że ją wyprostowano. bank wyszedł z honorem.
0 0
odpowiedź