SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Vectra z ogromną grzywną. Za podwyżki bez zgody klientów

Prezes UOKiK ukarał Vectrę za podwyżki opłat na podstawie tzw. klauzul inflacyjnych, wprowadzone w trakcie trwania umów bez zgody klientów. Firma ma zwrócić użytkownikom pieniądze i zapłacić ponad 68 mln zł grzywny.

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Klauzule inflacyjne zaczęły być stosowane przez wielu operatorów telekomunikacyjnych i telewizyjnych w 2022 roku, gdy na sile przybierał wzrost inflacji. Na podstawie takich zapisów firmy dawały sobie prawo w trakcie trwania umowy zmieniać ceny, poprzez wprowadzanie podwyżek lub nowych opłat.

Grupa Vectra takie klauzule zaczęła stosować we wrześniu 2022 roku. Według Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów były one niekorzystne dla klientów.

CZYTAJ TEŻ: Vectra i Multimedia Polska rozsyłają ważne informacje do abonentów

- Postanowienia były napisane w niejasny sposób, a konsumenci nie mieli możliwości przewidzieć jaki będzie ich wpływ na wysokość rachunków. Klauzule dawały spółce dowolność w zakresie tego czy i kiedy dojdzie do podwyższenia opłat, nie brały przy tym pod uwagę możliwości ich obniżenia, choćby na podstawie tych samych przesłanek - stwierdzono w piątkowym komunikacie Urzędu.

Zwrócono też uwagę, że klienci, którzy nie godzili się na nowe warunki i chcieli odstąpić od umowy, musieli zapłacić za jej przedterminowe rozwiązanie. UOKiK wskazał, że na mocy klauzul każdy - nawet najmniejszy - wzrost inflacji pozwalał Vectrze na podwyżkę ceny. Firma mogła również podnieść opłaty, powołując się na inne przyczyny, np. wzrost kosztów lub nakładów związanych ze świadczoną usługą.

Zdaniem UOKiK dzięki tym klauzulom Vectra przerzucała na użytkowników całą odpowiedzialność za zmieniającą się sytuację gospodarczą. - Sygnały, które dotarły do Urzędu wskazują, że w tym samym czasie nowym klientom spółka w dalszym ciągu oferowała zawarcie umowy na starych cenach. W niektórych przypadkach już w krótkim czasie po zawarciu umowy klienci dowiadywali się, że dojdzie do podwyżki - opisano.

Lawina skarg na podwyżki w Vectrze

W praktyce Vectra i należąca do niej od kilku lat sieć Multimedia Polska z klauzul inflacyjnych korzystały od początku 2023 roku. W styczniu, lipcu, sierpniu, wrześniu i listopadzie ub.r. kolejne grupy klientów spółek były informowane o podwyżkach ich opłat w związku z inflacją w poprzednim roku. Natomiast na początku 2024 r. Vectra ogłosiła podwyżkę na podstawie klauzul inflacyjnych dla kolejnej grupy klientów: tych którzy podpisali lub przedłużyli umowę z nią od września 2022 roku.

Operator podkreślał, że „waloryzacja opłat jest zgodna z zapisami w umowach z abonentami i wynika bezpośrednio z poziomu inflacji określanego poprzez średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2022 r. podany przez GUS”.

Wielu klientów grupy Vectry poskarżyło się na to do UOKiK. Już do września 2023 roku Urząd dostał ponad 300 takich sygnałów, a na początku br. było ich o sto więcej.

CZYTAJ TEŻ: Sąd Najwyższy zdecydował w sprawie UPC. Chodzi o 33 mln zł

W piątkowym komunikacie UOKiK zacytowano kilka skarg. - Nieakceptowalny dla mnie jest fakt, że umowa została zawarta od 1 grudnia 2023 a już po 3 miesiącach od Marca 2024 opłata jest indeksowana. Jeżeli Vectra widzi wzrost kosztów działalności to od samego początku cena za usługę powinna być wyższa, bo w ostatnich 3 miesiącach nie nastąpiły żadne istotne zdarzenia gospodarczo-ekonomiczne, które wpłynęłyby na wzrost cen - stwierdził jeden z klientów.

- Decyzję podjąłem na bazie ofert w styczniu, zaakceptowałem stawkę która będzie mnie obowiązywała przez najbliższe 2 lata z ew. waloryzacją za 12 mcy zgodnie z inf. NBP o poziomie inflacji. Jednak waloryzacja nastąpiła 26.01.2024 !!!!!!!!!!!!! 3 dni później z informacją, że od 1 marca będzie obowiązywał inny cennik niż ten który wybrałem 3 dni temu - opisał inny. - Dlaczego firma nie mogła przygotować oferty z uwzględnieniem prognozowanej inflacji za zeszły rok bez takich „zagrywek”? - spytano w kolejnej skardze.

UOKiK karze Vectrę

Prezes UOKiK nałożył na Vectrę karę w wysokości 68,46 mln zł oraz nakazał zwrot uprawnionym klientom sumy podwyżek abonamentowych pobranych od nich na podstawie klauzul inflacyjnych. Operator ma także wycofać takie klauzule z umów oraz poinformować o decyzji regulatora na swojej stronie internetowej i profilu facebookowym.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

- Zawierając jako konsumenci umowę, powinniśmy wiedzieć, ile będziemy za daną usługę co miesiąc płacić. Cena jest kluczowym elementem wpływającym na decyzje o zawarciu umowy, powinna być jasno i zrozumiale nam komunikowana. Jeśli przedsiębiorca kusi konsumenta atrakcyjną ofertą po to, by wkrótce po zawarciu umowy podnieść cenę w oparciu o wskaźniki sprzed jej zawarcia, to klauzul, które na to pozwalają, nie można uznać za obiektywne i uczciwe - podkreślił w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Dodano, że w umowach na czas oznaczony nie powinny w trakcie trwania być jednostronnie zmieniane istotne elementy, takie jak cena. - Z kolei zmiany cen usługi kontraktu zawieranego na czas nieokreślony mogą być uzależnione od odpowiednich postanowień przewidzianych jeszcze przed zawarciem umowy. Jednocześnie konsumenci powinni mieć w takich sytuacjach prawo rezygnacji bez ponoszenia dodatkowych obciążeń finansowych - zaznaczono.

Grzywna nałożona przez prezesa UOKiK jest nieprawomocna, Vectra może odwołać się do sądu. Vectra przekazała portalowi Wirtualnemedia.pl, że nie zgadza się z decyzją UOKiK i skieruje sprawę do sądu. - Jesteśmy przekonani, że nasze działania były zgodne z prawem. Spółka do samego końca dążyła do polubownego zakończenia sporu z korzyścią dla Klientów i starała się nawiązać dialog z Urzędem - stwierdziła firma.

Zaznaczyła, że dalsze kroki podejmie po analizie uzasadnienia decyzji regulatora, a do tego czasu nie będzie udzielać dalszych informacji ani komentować sprawy. - Niezależnie od postępowania, z własnej inicjatywy, już wiosną br. wprowadziliśmy szereg korzystnych z perspektywy Klientów zmian w umowach - dodał operator.

Vectra nie zgadzała się z zarzutami, ale wycofała klauzule

Zarzuty w tej sprawie zostały skierowane przez prezesa UOKiK wobec Vectry w styczniu 2024 r. Firma stwierdziła wówczas, że nie zgadza się z zastrzeżeniami regulatora. Zwróciła uwagę, że sformułowano je „już na tak początkowym etapie postępowania”. - Wyjaśnialiśmy Urzędowi powody stojące za koniecznością wprowadzenia decyzji o dostosowaniu opłat, za którą stały, m.in. inflacja, skokowy wzrost kosztów i obowiązek ponoszenia nakładów w celu utrzymania oczekiwanej jakości usług. Kilkukrotnie podejmowaliśmy próby ustalenia z Urzędem sposobu na dokonanie takiego urealnienia i jesteśmy dalej otwarci na konstruktywne rozmowy w celu wyjaśnienia sytuacji - opisała Vectra.

Operator zauważył, że tak jak jego klienci odczuwa wzrost cen. - Podobnie jak reszta Polaków, od kilku lat zmagamy się z ogromnym wzrostem kosztów, które w znaczący sposób wpływają na naszą działalność, a co za tym idzie, jakość i dostępność podstawowych usług dla klientów. Utrzymanie wysokiej jakości usług telekomunikacyjnych, takich jak Internet i Telewizja, jest w interesie wszystkich Polaków - argumentowała firma

Wyraziła też zdziwienie, że „w tak trudnej sytuacji gospodarczej, Urząd ogranicza wybranym branżom działania mające na celu dostosowanie cen do realiów rynkowych”. - Jednocześnie UOKiK od lat kwestionuje jakąkolwiek formę urealniania cen, mimo tego, że zgodnie z posiadaną przez nas wiedzą i ekspertyzami prawnymi, nasze umowy i działania w tym zakresie były i są zgodne z obowiązującymi przepisami - podkreśliła.

Przy czym w kwietniu br. Vectra przestała stosować klauzule inflacyjne. - Zmienione zostały, między innymi, zapisy dotyczące tak zwanych klauzul waloryzacyjnych. W myśl nowych postanowień, nie będziemy dokonywać waloryzacji opłat abonenckich w okresie zobowiązania – zapowiedział operator.

Wszyscy czołowi operatorzy pod lupą UOKiK

W listopadzie 2022 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczął postępowanie wyjaśniające w sprawie klauzul inflacyjnych. Oprócz Vectry, Multimedia Polska i Orange Polska dotyczy ono T-Mobile Polska i spółki P4, operatora sieci Play.

- Postanowienia stosowane w umowach muszą być jasne, precyzyjne i zrozumiałe dla przeciętnego konsumenta. Istotne jest, aby konsumenci wiedzieli jakie są zasady, na podstawie których mają być świadczone usługi w ramach umowy terminowej i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić za usługi telekomunikacyjne. Wprowadzone przez operatorów komórkowych klauzule do umów, które pozwalają im na podniesienie cen o poziom inflacji, zostaną przez nas sprawdzone pod kątem abuzywności i naruszania zbiorowych interesów konsumentów - zapowiedział Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Dołącz do dyskusji: Vectra z ogromną grzywną. Za podwyżki bez zgody klientów

22 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ponury Grabaz
Oby tej kary,nie przerzucili na swoich abonentow.
odpowiedź
User
waw
No i pięknie. Te kanalie zamiast wprowadzić podwyżki normalnie, to reklamowali starą cenę, a po podpisaniu umowy zaraz ją podnosili.
odpowiedź
User
Kamil
Brawo UOKiK! Piękny dzień, czekam na kasę i z końcem umowy uciekam
odpowiedź