Orange zwraca pieniądze klientom. Chodzi o opłatę budzącą wątpliwości UOKiK
Firma Orange Polska poinformowała, że zwraca pieniądze byłym klientom usługi Orange na kartę, które pobrano za każde 31 dni braku aktywności użytkownika. Operator tym samym zastosował się do zaleceń Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Orange informuje o zwrocie pieniędzy między innymi na Facebooku. - 24 stycznia 2024 r. przestaliśmy pobierać opłatę za utrzymanie numeru w sieci w ofercie na kartę. Opłata w wysokości 5 zł była naliczana za każde 31 dni braku aktywności Abonenta w okresie od 4.04.2022 r. do 24.01.2024 r. W związku z wątpliwościami UOKiK zwracamy środki, które są równowartością pobranych opłat za utrzymanie numeru w sieci – poinformował operator.
Jak uzyskać zwrot?
Firma wyjaśnia, że na zwrot pieniędzy mogą liczyć byli klienci oferty Orange na kartę, którym w okresie od 4.04.2022 do 24.01.2024 r. pobrano opłatę za utrzymanie numeru w sieci i którzy nie dostali zwrotu środków do tej pory, jako doładowanie konta oferty na kartę lub korektę faktury (nie mają konta w Orange).
Wniosek można złożyć od 18 listopada do 18 grudnia 2024 roku. Stosowny formularz jest dostępny w internecie (pod adresem orange.pl/zobacz/formularz-zwrot-na-karte). Konieczne jest udostępnienie numeru PESEL lub numeru dokumentu podanego przy rejestracji numeru w Orange, numeru telefonu, z którego była pobrana opłata za utrzymanie numeru w sieci i numeru rachunku bankowego, na który ma być przelany zwrot. Pieniądze mają zostać przelane najpóźniej do 18 lutego 2025 roku.
Operator podaje, że w przypadku klientów, którzy są w ofercie na kartę, zwrot został przyznany na numer, który został obciążony opłatą i nadal był aktywny w ofercie na kartę, inny aktywny numer w ofercie na kartę tego samego klienta, jeżeli numer, z którego została pobrana opłata, był zdezaktywowany. Zwrot został zrealizowany w dniach 9–22 lipca 2024 r. Po zasileniu konta klient otrzymał potwierdzenie SMS.
Jeśli chodzi o użytkowników, którzy przenieśli numer, z którego została pobrana opłata, na ofertę abonamentową Orange lub NJU mobile, to zwrot został zrealizowany jako korekta faktury. Odpowiednia informacja znalazła się na fakturze (począwszy od faktur z 14.08.2024 r.). Klienci, którzy przenieśli numer, z którego została pobrana opłata, na ofertę subskrypcyjną NJU lub FLEX, otrzymali zwrot w formie zasilenia konta NJU/ FLEX. Po zasileniu konta klient otrzymał potwierdzenie SMS (począwszy od dnia 26.08.2024 r.).
W przypadku klientów, których numer na kartę uprawniony do zwrotu został wyłączony i klient nie ma innego numeru na kartę, ale ma na swoim koncie numer w ofercie abonamentowej Orange lub NJU Mobile lub w ofercie subskrypcyjnej NJU lub FLEX, zwrot został zrealizowany jako korekta faktury bądź zasilenie konta NJU/ FLEX.
Operatorzy zwracają pieniądze po decyzjach UOKiK
We wrześniu informowaliśmy, że prezes UOKiK zobowiązał właściciela UPC Polska do zwrotu opłat klientom, którym aktywowano dodatkowe usługi w ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie”. Sieć kablowa UPC Polska, ponad dwa lata temu przejęta przez operatora Play, uruchamiała klientom dodatkowe usługi: więcej kanałów telewizyjnych i wyższą prędkość internetu. Pobierano za to, w zależności od pakietu, dodatkowe 4 lub 8 zł miesięcznie. Klienci mogą liczyć na maksymalnie 72 zł zwrotu.
Półtora roku temu Polsat Box (wcześniej Cyfrowy Polsat) także zwracał pieniądze obecnym i byłym abonentom. Na obniżkę opłat lub przelew mogli liczyć konsumenci, którym bez wyraźnej zgody aktywowano usługi „Ochrona Internetu” oraz „Serwis iPla 3z3”. - Konsumenci powinni mieć rzeczywistą możliwość wyboru i oceny, czy dana usługa jest im potrzebna i czy chcą ponosić koszty związane z jej uruchomieniem - mówił wówczas Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Pod koniec 2023 roku prezes UOKiK zobowiązał Vectrę, żeby zwróciła klientom pieniądze za usługę „Bezpieczny Internet”. To opcja dodatkowa, operator włączał ją użytkownikom automatycznie i nie pozwalał od razu z niej zrezygnować. Przez pierwsze dwa lub cztery miesiące (w zależności od oferty) usługa była bezpłatna, potem kosztowała 6,90 zł miesięcznie.
Dołącz do dyskusji: Orange zwraca pieniądze klientom. Chodzi o opłatę budzącą wątpliwości UOKiK