UOKiK prowadzi postępowanie przeciwko Multimedia Polska Energia. Sprawdzi, czy klienci nie byli wprowadzani w błąd
UOKiK rozpoczął postępowanie przeciwko spółce Multimedia Polska Energia. Urząd chce sprawdzić, czy klienci nie byli wprowadzani w błąd podczas podpisywania umów na dostarczanie energii.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, iż przeanalizował skargi składane przeciwko spółce Multimedia Polska Energia, z których wynika m.in., że jej przedstawiciele wprowadzali konsumentów w błąd. Mieli oni informować klientów, że reprezentują dotychczasowego sprzedawcę energii elektrycznej, a celem ich wizyty nie jest podpisanie nowej umowy, tylko np. wypełnienie ankiety lub sprawdzenie licznika energii elektrycznej. Jak wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK, „wielu konsumentów nie zdawało sobie sprawy z tego, że składając podpis na podsuwanych im dokumentach zawiera umowę z nowym sprzedawcą energii elektrycznej”.
Zdaniem UOKiK, przedstawiciele spółki Multimedia Polska Energia nie informowali swoich klientów również o prawie do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa oraz nie przekazywali im wzoru oświadczenia o odstąpieniu od takiej umowy. - Takie praktyki są niezgodne z prawem, ponieważ utrudniają albo nawet uniemożliwiają konsumentom skorzystanie z prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa - twierdzi UOKiK. UOKiK prowadzi podobne postępowanie przeciwko spółce Polski Prąd.
Warto podkreślić, że Multimedia Polska już kilka lat temu przekształciła się z operatora rynku telewizji kablowej w ogólnopolskiego dostawcę usług dla domu i firm. W ofercie, oprócz energii, którą jako spółka Multimedia Polska Energia sprzedaje od 2014 roku, ma także gaz, internet LTE, telefonię komórkową i ubezpieczenia. Firma prowadzi sprzedaż energii elektrycznej za pośrednictwem kilku kanałów. Są to: biura obsługi klienta, call center, sprzedaż door-to-door, a także zewnętrzni partnerzy, którzy posiadają łącznie ok. 200 przedstawicieli w całej Polsce.
Krystyna Kanownik, rzecznik prasowy Multimedia Polska zapewnia w oświadczeniu przesłanym do redakcji Wirtualnemedia.pl, że firma dokonała starannego wyboru partnerów zewnętrznych już w chwili rozpoczęcia sprzedaży energii elektrycznej. - Zostali oni odpowiednio przeszkoleni pod względem standardów sprzedaży. Na skutek napływających do nas interwencji klientów systematycznie weryfikowaliśmy naszych podwykonawców zwracając uwagę na praktyki, które mogłyby narazić naszych klientów na nieprzyjemności. Natychmiast podjęliśmy również czynności na rzecz ich wyeliminowania, wyciągnięcia surowych konsekwencji oraz uszczelnienia obowiązujących procedur - wyjaśnia Krystyna Kanownik.
- W efekcie przedstawiciele handlowi, którzy dopuścili się nieuczciwych praktyk nie pracują już u naszych partnerów, zmianie uległ sposób rekrutacji i szkolenia sprzedawców. Od stycznia 2016 r. do Multimedia Polska Energia przekazywane są tylko te umowy sprzedaży energii elektrycznej, które partner zewnętrzny dodatkowo potwierdził w telefonicznej rozmowie z potencjalnym klientem (weryfikując, czy klient faktycznie jest zainteresowany zmianą sprzedawcy na Multimedia Polska Energia i świadomy zasad nowej oferty) - podkreśla Kanownik.
Jak czytamy w oświadczeniu Multimedia Polska, wszystkie zgłoszenia o nieuczciwych praktykach są weryfikowane natychmiast. - Wyciągając konsekwencje wobec partnera oraz rozstrzygając je na korzyść klienta - czyli rozwiązując umowy, na które klient nie wyraził zgody - niezależnie od tego, kiedy zostały podpisane (również po upływie 14 dni przysługujących na odmowę) i pomagając mu w powrocie do poprzedniego sprzedawcy - napisano w oświadczeniu.
Na koniec I kwartału 2016 roku sieć Multimedia Polska świadczyła usługi na rzecz 826 tys. abonentów.
NA DRUGIEJ STRONIE MOŻNA PRZECZYTAĆ PEŁEN TEKST OŚWIADCZENIA MULTIMEDIA POLSKA
Dołącz do dyskusji: UOKiK prowadzi postępowanie przeciwko Multimedia Polska Energia. Sprawdzi, czy klienci nie byli wprowadzani w błąd