SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rynek reklamowy ma zyskać 9,2 proc. W internecie wzrost dużo wyższy niż w telewizji i radiu

Według agencji mediowej dentsu w tym roku globalne wydatki reklamowe zwiększą się o 9,2 proc. do 745 mld dolarów. W kolejnych latach zdecydowanie najmocniej będzie rosła reklama internetowa, natomiast udział reklamy telewizyjnej zmaleje do 25 proc. w 2024 roku.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

dentsu prognozuje, że w pierwszym kwartale br. globalna wartość rynku reklamowego zwiększy się o 8,9 proc. (m.in. w związku z wydatkami przy zimowych igrzyskach olimpijskich), w drugim kwartale - o 10,3 proc., w trzecim - o 10,7 proc., a w czwartym - o 9,2 proc.

W całym roku w Indiach wydatki mają wzrosnąć o 14,6 proc., w USA - o 14 proc., a w Europie Środkowo-Wschodniej - o 11,4 proc.

- W 2021 nie dało się nie zauważyć wyhamowania rynku reklamy w całym regionie CEE (w 2021 r. wzrost dentsu w CEE 23,1%), nie mniej jednak cały czas rozwija się on szybciej niż przed pandemią (w 2019 r. wzrost 8,4%). W 2022 roku rynek reklamy w CEE wyniesie 18,6 miliarda dolarów, a wyłączając Rosję, 10,2 miliarda dolarów - dodaje Sławomir Stępniewski, CEO dentsu Polska i CEE.

Według agencji w całym 2023 roku nastąpi wzrost o 4,6 proc. do 778,9 mld dolarów, a w 2024 - o 5,8 proc. do 824,2 mld.

Internet zwiększy przewagę reklamową nad telewizją

Z dwóch głównych kanałów marketingowych dużo wyższe wzrosty inwestycji reklamowych będzie osiągał internet. Przy czy nie zbliżą się one do dynamiki z ub.r., kiedy wartość reklamy internetowej zwiększyła się aż o 29,1 proc., a jej udział w całym rynku - do 52,9 proc.

W br. nakłady reklamowe w sieci mają wzrosnąć o 14,8 proc., w 2023 roku - o 8,1 proc., a w 2024 roku - o 9,4 proc. do 483,1 mln dolarów. W efekcie ich udział ma pójść w górę z 55,5 proc. w br. do 59,4 proc. w 2024 roku.

- W 2022 roku większa część światowego tortu będzie należeć do reklamy cyfrowej. Dla rynku to moment przełomowy, ponieważ nigdy wcześniej digital nie osiągnął tak dużej przewagi na rynku reklamy. W 2019 roku ta wartość wynosiła 43,2 proc., jednak jak widzimy, pandemia gwałtownie przyspieszyła ten wzrost. Szacujemy, że za dwa lata jego wartość wzrośnie o 79,2 miliarda dolarów i jeszcze bardziej umocni się pozycja reklamy cyfrowej na świecie - komentuje Sławomir Stępniewski.

Reklama w telewizji linerarnej będzie zyskiwać dużo mniej: w br. wzrost o 3,8 proc. do 197,8 mld dolarów, w przyszłym - jedynie o 0,1 mld dolarów, a w 2024 roku - o 2,4 proc. do 202,6 mld dolarów. W konsekwencji udział telewizji w rynku reklamowym ma zmaleć z 28,3 proc. w ub.r. do 24,9 proc. w 2024 roku.

Kina odżyją po lockdownach

Procentowo najmocniej ma urosnąć w br. wartość reklamy kinowej - o 23,4 proc. do 2,5 mld dolarów. Nakłady na reklamy outdoorowe według dentsu zwiększą się w br. o 12,8 proc. do 40,6 mld dolarów, a wraz ze wzrostem o19,4 proc. w ub.r. odrobią z nawiązką spadek o 19,7 proc. w 2020 roku.

W radiu dynamika inwestycji reklamowych będzie jeszcze mniejsza niż w telewizji: 2 proc. w br., 0,3 proc. w przyszłym roku i 0,7 proc. w 2024 roku. Natomiast nakłady reklamowe w gazetach i czasopismach będą dalej maleć, po 3-8 proc. rocznie.

Sektor turystyczny ma zwiększyć w br. wydatki reklamowe o 10,3 proc., w związku z odżyciem branży po zeszłorocznych ograniczeniach w podróżowaniu.

Natomiast inwestycje sektora motoryzacyjnego według prognozy wzrosną o 7,6 proc., mniej niż w ub.r. (11,5 proc.).

Dołącz do dyskusji: Rynek reklamowy ma zyskać 9,2 proc. W internecie wzrost dużo wyższy niż w telewizji i radiu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl