Play wyprzedził Plusa, TVN przed Polsatem, mocno w dół TVP, Kolporter i „Fakt” (najcenniejsze polskie marki)
Na liście najcenniejszych polskich marek Play wyprzedził Plusa, natomiast TVN jest przed Cyfrowym Polsatem, Polsatem i Telewizją Polską, która podobnie jak m.in. Kolporter i „Fakt” zanotowała duży spadek wartości w skali roku.
W zestawieniu „Rzeczpospolitej” marka sieci telekomunikacyjnej Play znalazła się na czwartym miejscu z wyceną wynoszącą 2,68 mld zł, o 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Play wyprzedził na liście Plusa (należącego do firmy Polkomtel wchłoniętej właśnie przez Cyfrowy Polsat), który po spadku wartości o 4 proc. do 2,52 mld zł spadł na piąte miejsce.
W pierwszej dziesiątce rankingu znalazł się jeszcze TVN z wyceną wynoszącą 1,08 mld zł (6 proc. więcej niż przed rokiem). Wyprzedził pod tym względem inne czołowe marki telewizyjne: Cyfrowy Polsat, Polsat i TVP. Wartość tej ostatniej zmalała w skali roku aż o 36 proc., do 617,1 mln zł.
Jeszcze większe procentowe spadki wartości zanotowały marki Kolporter (o 56 proc., do 93,7 mln zł), „Fakt” (o 37 proc., do 40,5 mln zł), a niewiele mniejsze - Ruch (o 21 proc., do 67,7 mln zł), „Tele Tydzień” (o 28 proc., do 35 mln zł), „Super Express” (o 23 proc., do 24,3 mln zł) i „Życie na gorąco (o 29 proc., do 13,1 mln zł).
Wśród stacji radiowych najcenniejszą marką ma RMF FM (199,3 mln zł) wyprzedzający Radio ZET, wśród tytułów prasowych - „Gazeta Wyborcza” (103,1 mln zł), a wśród serwisów internetowych - WP.pl (70,9 mln zł).
Procentowo najwięcej na wartości zyskały w ciągu roku marki Pracuj.pl (o 25 proc., do 56,6 mln zł), „Twój Styl” (o 25 proc., do 44,3 mln zł) i „Polityka” (o 23 proc., do 25,6 mln zł).
Na pierwszym miejscu zestawienia znalazł się Orlen z marką wartą 4,5 mld zł (13 proc. mniej niż rok wcześniej), a kolejne pozycje zajęły Biedronka (3,82 mld zł, wzrost o 4 proc.) i PKO BP (3,24 mld zł, spadek o 10 proc.). Łączna wartość wszystkich 330 marek z listy wyniosła 65,7 mld zł, podczas gdy rok wcześniej było to 64,7 mld zł.
Wartość wszystkich marek określano w oparciu o tzw. metodę opłat licencyjnych (relief from royalty), która opiera się na określeniu hipotetycznych opłat, jakie ponosiłby użytkownik brandu, gdyby korzystał z niego na podstawie umowy licencyjnej. Opłaty takie ustala się w relacji do przychodów ze sprzedaży netto. Ranking „Rzeczpospolita” przygotowała wspólnie z firmami AC Nielsen, Acropolis Advisory i Millward Brown SMG/KRC.
Marki z branży mediów i telekomunikacji na liście najcenniejszych polskich marek wg "Rzeczpospolitej" |
||||
lp. na liście |
marka |
wartość marki w 2016 r. |
właściciel |
|
w mln zł |
zmiana proc. r/r |
|||
4 |
Play |
2 677,0 |
18 |
P4 |
5 |
Plus |
2 524,2 |
-4 |
Polkomtel |
9 |
TVN |
1 079,2 |
6 |
TVN |
16 |
Cyfrowy Polsat |
721,0 |
-12 |
Cyfrowy Polsat |
18 |
Polsat |
703,1 |
-10 |
Cyfrowy Polsat |
21 |
TVP |
617,1 |
-36 |
Telewizja Polska |
52 |
Netia |
278,7 |
2 |
Netia |
59 |
Heyah |
248,4 |
-4 |
T-Mobile Polska |
68 |
Vectra |
211,1 |
1 |
Vectra |
72 |
RMF FM |
199,3 |
- |
Grupa RMF |
77 |
Multimedia |
185,2 |
-1 |
Multimedia Polska |
103 |
Radio ZET |
123,2 |
- |
Eurozet |
116 |
Gazeta Wyborcza |
103,1 |
20 |
Agora |
120 |
Kolporter |
93,7 |
-56 |
Kolporter |
126 |
Cinema City |
88,3 |
- |
Cinema City Poland |
134 |
Empik |
81,1 |
13 |
Grupa Empik Media and Fashion |
139 |
TV Puls |
76,5 |
4 |
Telewizja Puls |
146 |
WP.pl |
70,9 |
9 |
Grupa Wirtualna Polska |
151 |
Ruch |
67,7 |
-21 |
Ruch |
173 |
Pracuj.pl |
56,6 |
25 |
Grupa Pracuj |
187 |
Inea |
49,7 |
-11 |
Inea |
201 |
Twój Styl |
44,3 |
25 |
Wydawnictwo Bauer |
216 |
Fakt |
40,5 |
-37 |
Ringier Axel Springer Polska |
227 |
TV4 |
38,3 |
-8 |
Cyfrowy Polsat |
232 |
Tele Tydzień |
35,0 |
-28 |
Wydawnictwo Bauer |
234 |
Rzeczpospolita |
34,3 |
4 |
Gremi Media |
246 |
Wprost |
29,5 |
0 |
AWR Wprost |
257 |
Polityka |
25,6 |
23 |
Polityka |
261 |
Super Express |
24,3 |
-23 |
ZPR Media |
285 |
Answear.pl |
16,0 |
- |
Wearco |
291 |
Przyjaciółka |
14,7 |
1 |
Edipresse Polska |
298 |
Życie na gorąco |
13,1 |
-29 |
Wydawnictwo Bauer |
300 |
Gala |
12,7 |
-11 |
Burda Polska |
304 |
Money.pl |
12,3 |
- |
Grupa Wirtualna Polska |
310 |
Claudia |
11,8 |
-12 |
Burda Polska |
315 |
o2.pl |
11,1 |
-1 |
Grupa Wirtualna Polska |
322 |
Frisco.pl |
10,1 |
- |
Frisco |
328 |
Do Rzeczy |
8,8 |
- |
Orle Pióro |
Dołącz do dyskusji: Play wyprzedził Plusa, TVN przed Polsatem, mocno w dół TVP, Kolporter i „Fakt” (najcenniejsze polskie marki)
Fakt, nie rozumiesz. To nie jest ranking subiektywnych odczuć, tylko wartości rynkowych. A może na jedną taką jak ty osobę, przypada pięć o zupełnie innych odczuciach?