SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Koalicja Obywatelska wydała na Facebooku prawie 2,5 mln złotych na kampanię parlamentarną. PiS ponad 799 tysięcy

W zakończonej niedawno kampanii wyborczej do parlamentu Koalicja Obywatelska wydała na reklamy na Facebooku rekordową kwotę blisko 2,5 mln złotych – wynika z danych przekazanych serwisowi Wirtualnemedia.pl przez firmę analityczną Sotrender. Wydatki Prawa i Sprawiedliwości to ponad 799 tys. złotych. - Tym razem Koalicja Obywatelska znacznie mocniej postawiła na wykorzystanie reklam w serwisach Facebook i Instagram wydając na nie prawie 5 razy więcej niż w wyborach do Parlamentu Europejskiego - zaznacza dr Dominik Batorski, współzałożyciel Sotrendera i członek zarządu firmy.

fot. materiały prasowe PiS fot. materiały prasowe PiS

Wybory do Sejmu i Senatu odbyły się 13 października 2019 r. Zgodnie z oficjalnymi wynikami podanymi przez PKW głosowanie przyniosło większość Prawa i Sprawiedliwości w Sejmie, jednak partia kierowana przez Jarosława Kaczyńskiego straciła przewagę w Senacie, którą posiadała w poprzedniej kadencji.

Koalicja Obywatelska: Rekord wydatków na Facebooku

W zakończonej kampanii wyborczej jednym z istotnych elementów były działania w przestrzeni serwisów społecznościowych, głównie w ekosystemie Facebooka. W rozmowach z serwisem Wirtualnemedia.pl eksperci podkreślali, że w przeszłości najbardziej sprawny i skuteczny w tym segmencie był PiS, jednak w ostatniej kampanii Platforma Obywatelska zaczęła doceniać potencjał social mediów i powoli odrabia straty.

Firma analityczna Sotrender na prośbę Wirtualnemedia.pl przekazała nam dane dotyczące wydatków reklamowych głównych partii politycznych przeznaczonych na kampanię na Facebooku.

Jak zaznacza Sotrender główne partie opublikowały w sumie po kilka tysięcy reklam. Jest to wyraźnie więcej niż w kampanii do Parlamentu Europejskiego, jednak w obecnych wyborach startowało także zdecydowanie więcej kandydatów, co po części tłumaczy tę różnicę.

Według analiz Koalicja Obywatelska zamieściła w okresie przedwyborczym ponad 7,3 tys. reklam, na 2. miejscu znalazł się PiS (z górą 4,8 tys.), podium zamyka zaś Lewica z liczbą 2,5 tys. ogłoszeń na Facebooku.

Pod względem wydatków reklamowych na Facebooku zdecydowany liderem zestawienia dostarczonego nam przez Sotrendera jest Koalicja Obywatelska. Ten komitet w ostatniej kampanii wydał z górą 2,484 mln zł. To znacznie więcej niż PiS, który w tym samym czasie wykupił w ekosystemie Facebooka reklamy o wartości przekraczającej 799 tys. zł. Na kolejnym miejscu znalazła się Lewica z kwotą powyżej 549 tys. zł. Spośród najważniejszych graczy politycznych, którzy będą mieli wpływ na działanie parlamentu w obecnej kadencji najmniejsze wydatki na poziomie ponad 84 tys. zł są po stronie Konfederacji.

Sotrender zwraca uwagę, że kandydaci Koalicji Obywatelskiej wydali ponad 3 razy więcej niż Prawo i Sprawiedliwość. Wydatki są wyraźnie wyższe niż w wyborach do PE, gdzie wszystkie komitety wydały łącznie około 1,7mln zł. Większe są także różnice pomiędzy komitetami.

Od 25 do 340 zł na jedną reklamę

Sotrender w swoich analizach wyznaczył średni koszt jednej reklamy na Facebooku poniesiony przez poszczególne komitety wyborcze. Tutaj także na szczycie znalazła się Koalicja Obywatelska, która wydała 340 zł. Dużo niższe wydatki leżą po stronie PiS-u (224 zł), który pod tym względem jedynie o kilka zł wyprzedził Lewicę (220 zł). Dla porównania – Obywatele RP wydali średnio na jedną reklamę na FB kwotę 25 zł.

Jak podają analitycy dwie trzecie reklam kosztowało nie więcej niż 100 złotych. 26 proc. pomiędzy 100 a 500zł, a 4 proc. od 500 do 1000 zł. Reklam za które zapłacono między 50 a 100 tys. było 49, za dwie reklamy zapłacono powyżej 100 tys. Średni koszt jednej reklamy opublikowanej na FB był nieduży, ale znacząco wyższy niż w przypadku kampanii do Parlamentu Europejskiego.

Sotrender przyjrzał się też dynamice wydatków w ostatniej kampanii na Facebooku. Okazuje się że zdecydowana większość materiałów promocyjnych została wyemitowana wraz ze zbliżającym się terminem wyborów.

W rozmowie z nami dr Dominik Batorski, współzałożyciel Sotrendera i członek zarządu firmy krótko podsumowuje przytoczone wyniki. - Widać, że tym razem Koalicja Obywatelska znacznie mocniej postawiła na wykorzystanie reklam w serwisach Facebook i Instagram wydając na nie prawie 5 razy więcej niż w wyborach do Parlamentu Europejskiego. PiS na reklamy na tej platformie społecznościowej wydał niecałe 3 razy więcej niż w wyborach do PE – zaznacza Dominik Batorski.

W drugim kwartale br. Facebook zanotował wzrost wpływów o 27,6 proc. do 16,89 mld dolarów oraz 2,62 mld dolarów zysku netto (wobec 5,11 mld dolarów rok wcześniej). W minionym półroczy koncern odpisał 5 mld dolarów kary nałożonej przez FTC. Ma 2,41 mld użytkowników aktywnych miesięcznie i 1,59 mld codziennie. W ostatnich latach przybywa ich głównie poza Ameryką Północną i Europą, ale Facebook najwięcej zarabia na tych z USA i Kanady

Dołącz do dyskusji: Koalicja Obywatelska wydała na Facebooku prawie 2,5 mln złotych na kampanię parlamentarną. PiS ponad 799 tysięcy

20 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Robert
Żeby KO jeszcze miało co reklamować poza samym swoim istnieniem. Ich politycy to bezideowe dzbany, nie mają żadnej wizji kraju, "wyciągnęli wnioski" z porażek tak, że cały czas działają wg starego planu, tj. kreowanie fałszywego, postępowego wizerunku, w który nawet najbardziej zatwardziały elektorat już nie wierzy.

Niech w końcu Grzesia zastąpi jeszcze gorszy Budka i definitywnie pogrzebie tę parodię opozycji.
0 0
odpowiedź
User
Jakszyć?
W jednej stacji wypowiadali się przez pół roku ci politycy twierdząc, że boją się Facebooka, że ich inwigiluje i podsłuchuje, że zbiera nadmiar danych. Nasłuchałem się tych narzekań także w radiach, a tu proszę. Kasa leci pełnym nurtem. Komu mam teraz wierzyć?
0 0
odpowiedź
User
dim
jedni stawiają na Facebook, inni na farmę trolli
0 0
odpowiedź