Grupa 16-59 korzystniejsza dla TVP, ale nadal przegrywa z TVN i Polsatem
Lepsze wyniki oglądalności w grupie wiekowej 16-59 lat niż w grupie 16-49 notują TVP1, TVP2, ale także mniejsze stacje naziemne czy kanały informacyjne. Natomiast wyniki TVN i Polsatu są tutaj nieco gorsze - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl.
W lutym tego roku wśród widzów w wieku 16-59 lat liderem oglądalności była stacja TVN z udziałem wynoszącym 12,27 proc.. (po wzroście względem lutego ub.r. o 3,81 proc.). Wynik TVN był jednak tutaj niższy w powszechnie stosowanej grupie komercyjnej 16-49, gdzie wyniósł 13,34 proc. (wzrost o 9,17 proc.) - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl. Oznacza to różnicę udziałów TVN między tymi grupami na poziomie 1,07 pkt. proc.
Polsat w obu grupach zajął drugie miejsce, ale też zanotował wyższy udział w grupie 16-49 (12,74 proc.) niż w 16-59 (12,08 proc.). Różnica ta była jednak niższa w przypadku TVN, bo wyniosła 0,66 pkt proc. A udział Polsatu względem lutego ub.r. spadł bardziej w 16-49 (o 4,21 proc.) niż w 16-59 (o 2,58 proc.).
Największy rozziew w wynikach miedzy grupami 16-59 a 16-49 widać w przypadku będącej na trzecim miejscu TVP1. Jej udział w poszerzonym targecie w lutym br. wyniósł 9,78 proc., a w obecnie stosowanej komercyjnej - 7,98 proc. To 1,80 pkt. proc. różnicy. TVP2 osiągnęła w tych grupach odpowiednio 8,17 proc. i 7,39 proc. (0,78 pkt. proc. różnicy).
Minimalnie lepsze wyniki w grupie 16-59 niż w grupie 16-49 w zeszłym miesiącu miały też TV Puls (odpowiednio 3,68 proc i 3,65 proc.) oraz TVN7 (odpowiednio 3,22 proc. i 3,12 proc.). Odwrotnie jest w przypadku TV4 - jej wynik w 16-59 w lutym br. to 3,68 proc., a gdy target się zawęzi - wzrasta on do 3,76 proc.
Lepsze wyniki w grupie obejmujące pięćdziesięciolatków niż w tej młodszej mają zaś kanały informacyjne TVP Info i TVN24, bo sporo widzów tych stacji to seniorzy. Z tymże więcej na poszerzeniu grupy zyskuje TVP Info (0,67 pkt. proc.) niż TVN24 (0,31 pkt. proc.)
Wszyscy 16-59 |
Luty 2015 |
Luty 2016 |
||||
Lp. |
Stacja |
AMR |
SHR % |
AMR |
SHR % |
|
1 |
TVN |
493140 |
11,82% |
490962 |
12,27% |
|
2 |
Polsat |
517359 |
12,40% |
483652 |
12,08% |
|
3 |
TVP1 |
440073 |
10,54% |
391565 |
9,78% |
|
4 |
TVP2 |
370738 |
8,88% |
326922 |
8,17% |
|
5 |
TV PULS |
160768 |
3,85% |
147370 |
3,68% |
|
6 |
TV4 |
140898 |
3,38% |
147312 |
3,68% |
|
7 |
TVN7 |
144622 |
3,47% |
128941 |
3,22% |
|
8 |
TVN24 |
99538 |
2,39% |
105646 |
2,64% |
|
9 |
TVP INFO |
76613 |
1,84% |
77387 |
1,93% |
|
10 |
TV6 |
61925 |
1,48% |
76723 |
1,92% |
|
WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
Wszyscy 16-49 |
Luty 2015 |
luty 2016 |
||||
Lp. |
Stacja |
AMR |
SHR % |
AMR |
SHR % |
|
1 |
TVN |
344 665 |
12,22% |
360 227 |
13,34% |
|
2 |
Polsat |
375 010 |
13,30% |
343 828 |
12,74% |
|
3 |
TVP1 |
241 582 |
8,57% |
215 558 |
7,98% |
|
4 |
TVP2 |
231 328 |
8,20% |
199 574 |
7,39% |
|
5 |
TV4 |
96 078 |
3,41% |
101 415 |
3,76% |
|
6 |
TV PULS |
112 571 |
3,99% |
98 488 |
3,65% |
|
7 |
TVN7 |
89 162 |
3,16% |
84 135 |
3,12% |
|
8 |
TVN24 |
62 730 |
2,22% |
62 828 |
2,33% |
|
9 |
TTV |
45 950 |
1,63% |
53 983 |
2,00% |
|
10 |
Puls 2 |
56 767 |
2,01% |
53 977 |
2,00% |
|
WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
4+ |
Luty 2015 |
luty 2016 |
||||
Lp. |
Stacja |
AMR |
SHR % |
AMR |
SHR % |
|
1 |
TVP1 |
914 189 |
12,71% |
858 278 |
12,17% |
|
2 |
TVN |
778 784 |
10,83% |
760 571 |
10,79% |
|
3 |
Polsat |
802 307 |
11,16% |
757 211 |
10,74% |
|
4 |
TVP2 |
681 528 |
9,48% |
606 986 |
8,61% |
|
5 |
TVN24 |
202 441 |
2,82% |
242 834 |
3,44% |
|
6 |
TVP INFO |
229 976 |
3,20% |
235 817 |
3,34% |
|
7 |
TV4 |
218 997 |
3,05% |
232 195 |
3,29% |
|
8 |
TV PULS |
231 321 |
3,22% |
226 792 |
3,22% |
|
9 |
TVN7 |
240 524 |
3,34% |
209 918 |
2,98% |
|
10 |
TTV |
97 474 |
1,36% |
120 176 |
1,70% |
Grupa komercyjna 16-49 jest stosowana w Polsce od lat 90. XX wieku - taka jej definicję kształtujący się wówczas polski rynek reklamowy zaczerpnął z zagranicy. Obecnie trwają dyskusje o jej poszerzeniu. Ostatnio stosowanie grupy 16-49 skrytykował prezes TVP Jacek Kurski, mówiąc, że to mierzący oglądalność telewizji instytut Nielsen Audience Measurement uznaje „że grupa komercyjna to widzowie w wieku 16-49 lat”.
Kurski nie dodał jednak, że już za czasów prezesury Juliusza Brauna w TVP, telewizja publiczna zaczęła rozliczać się z reklamodawcami stosując poszerzoną grupę 16-59. Na zmianę grupy komercyjnej z 16-49 na 16-59 zdecydowali się też wydawcy prasy - uznała ją Izba Wydawców Prasy, prezentowane są w niej wyniki Polskich Badań Czytelnictwa. W kontaktach z reklamodawcami i domami mediowymi stosują ją m.in. Wydawnictwo Bauer, Burda Media Polska czy Polityka.
O poszerzeniu targetu komercyjnego o ludzi w wieku o 50-59 lat pozytywnie wypowiadają się przedstawiciele rynku reklamy. - Dyskusja na temat zasadności zmiany grupy rozliczeniowej toczy się od jakiegoś czasu. Faktycznie, patrząc na profil polskiego społeczeństwa i proces starzenia się, objęcie osób do 59. roku życia wydaje się zasadne - powiedział nam w zeszłym tygodniu Sergiusz Geller, video planning buying director w Havas Media Group.
Dołącz do dyskusji: Grupa 16-59 korzystniejsza dla TVP, ale nadal przegrywa z TVN i Polsatem
A stacje komercyjne powinny dbać o widzów w przekrojach najbardziej pożądanych dla reklamodawców.
Reklamy powinny być utrzymane w mediach publicznych. Ilustrują wielkość dotarcia do grupy 4+, dlatego nie marginalizują ich. Abonament jest uzupełnieniem za to, że nie są komercyjne i realizują różne misje.