GG rekordowo mało popularne. Tak jak NK.pl przegrywa z Facebookiem
Komunikator GG zanotował w ostatnich latach duży spadek popularności na komputerach. - Naszym bezpośrednim konkurentem stał się chat Facebooka, ale w mobile’u jesteśmy bezwzględnym liderem - komentuje Tomasz Jażdżyński, szef GG Network.
Od kiedy wiosną 2012 roku aplikacje w badaniu Megapanel PBI/Gemius zaczęły być mierzone w oparciu o nowe kryteria (dwa najważniejsze to liczba użytkowników i uruchomionych aplikacji), komunikator GG sukcesywnie traci na popularności.
Co prawda liczba jego użytkowników w ujęciu miesięcznym z ponad 5 mln wiosną 2012 roku urosła do ponad 6 mln na przełomie 2012 i 2013 roku (z rekordowymi 6,7 mln w grudniu 2012 roku), jednak tylko z kwietnia na maj ub.r. zmalała o 1,1 mln, a przez dalsze pół roku o kolejny milion. W efekcie w listopadzie ub.r. z GG korzystało już tylko 4,2 mln użytkowników, czyli jedna piąta polskich internautów, podczas gdy rok wcześniej było to ponad 30 proc. wszystkich użytkowników sieci.
Komunikator GG w 2012 roku |
||||||
Megapanel PBI/Gemius - WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
|
real users |
uruchomione aplikacje |
średni czas uruchomienia na aplikację [godz:min:s] |
zasięg |
uruchomione aplikacje (%) |
cookies ogółem |
III 2012 |
5 821 038 |
10 123 899 |
54:26:23 |
30,03% |
52,22% |
14 121 532 |
IV 2012 |
5 649 229 |
10 008 157 |
48:20:42 |
29,00% |
51,38% |
13 040 039 |
V 2012 |
5 426 259 |
9 446 595 |
49:47:12 |
27,86% |
48,50% |
12 234 481 |
VI 2012 |
5 298 248 |
9 251 033 |
50:02:30 |
27,09% |
47,30% |
11 493 495 |
VII 2012 |
5 161 286 |
9 088 429 |
48:00:19 |
26,50% |
46,66% |
10 931 861 |
VIII 2012 |
5 749 634 |
9 774 335 |
62:42:54 |
29,57% |
50,26% |
10 367 256 |
IX 2012 |
5 587 381 |
9 529 096 |
59:24:24 |
28,75% |
49,03% |
9 922 243 |
X 2012 |
5 514 361 |
9 328 434 |
62:01:54 |
28,35% |
47,96% |
10 696 854 |
XI 2012 |
6 536 154 |
9 230 085 |
58:08:16 |
33,72% |
47,61% |
9 998 753 |
XII 2012 |
6 726 377 |
9 020 979 |
65:11:54 |
34,76% |
46,62% |
8 865 092 |
Komunikator GG w 2013 roku |
||||||
Megapanel PBI/Gemius - WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
I 2013 |
6 146 136 |
8 623 574 |
66:48:50 |
31,76% |
44,56% |
9 180 292 |
II 2013 |
6 193 832 |
8 545 271 |
60:31:18 |
31,50% |
43,46% |
8 240 259 |
III 2013 |
6 160 386 |
8 460 750 |
66:25:16 |
30,71% |
42,18% |
8 002 065 |
IV 2013 |
6 407 723 |
8 522 063 |
61:32:01 |
31,37% |
41,73% |
7 325 213 |
V 2013 |
5 292 024 |
7 937 120 |
64:08:12 |
25,85% |
38,77% |
6 771 555 |
VI 2013 |
5 385 779 |
7 790 010 |
57:08:15 |
26,52% |
38,36% |
6 125 664 |
VII 2013 |
5 252 052 |
7 794 049 |
56:59:22 |
25,42% |
37,73% |
5 812 127 |
VIII 2013 |
5 220 450 |
7 742 979 |
58:18:45 |
24,95% |
37,00% |
5 293 269 |
IX 2013 |
4 658 467 |
6 891 252 |
52:52:56 |
22,16% |
32,79% |
5 136 007 |
X 2013 |
4 487 954 |
6 498 540 |
52:10:03 |
21,22% |
30,73% |
4 881 612 |
XI 2013 |
4 241 068 |
6 264 048 |
58:15:14 |
20,05% |
29,62% |
4 569 181 |
Stałe spadki GG notowało pod względem liczby uruchomionych aplikacji (czyli liczby komputerów, na których chociaż raz w miesiącu uruchomiono komunikator) oraz liczby wygenerowanych plików cookies. Wiosną 2012 roku komunikator działał na ponad 10 mln komputerów, natomiast jesienią 2012 - już na milionie mniej. W maju ub.r. ta liczba spadła poniżej 8 mln, a w październiku - poniżej 7 mln, by w listopadzie wynieść 6,26 mln. Zasięg GG pod tym względem od marca 2012 do listopada 2013 zmalał o 38 proc. - z 52,2 do 29,6 proc.
Jeszcze mocniej zmniejszyła się liczba plików cookies generowanych przez komunikator - z 14,1 mln w marcu 2012 do 8 mln rok później (spadek o 43 proc.) i do zaledwie 4,57 mln w listopadzie ub.r. (to prawie trzy razy mniej niż w marcu 2012).
Dla porównania: liczba uruchomionych aplikacji Skype’a wzrosła z 8,31 mln w marcu 2012 roku do 9,51 mln w listopadzie ub.r. Skype tak jak większość zagranicznych aplikacji i serwisów nie jest w Megapanelu objęty audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ilu ma w Polsce użytkowników i ile plików cookies generuje.
Ostatnia zupełnie nowa wersja GG, oznaczona numerem 12, została udostępniona wiosną 2012 - opcje komunikacyjne połączono w niej m.in. z grami społecznościowymi, wirtualnym dyskiem, radiem Open.fm i pocztą e-mailową (więcej na ten temat). Przy czym z tej ostatniej usługi zrezygnowano wiosną ub.r. (więcej o tym). Jednocześnie w ub.r. pojawiały się nowe aplikacje GG na systemy mobilne.
Zdaniem Tomasza Jażdżyńskiego, szefa zarządzającej GG firmy GG Network, spadek popularności komunikatora wynika przede wszystkim ze wzrostu znaczenia wewnętrznego chatu działającego na Facebooku. - Stał się on bezpośrednim konkurentem GG, a wzrost jego popularności odbił się na korzystaniu z GG. Widać to szczególnie w przypadku aplikacji desktopowej (instalowanej na komputerach), której dane są widoczne w Megapanelu - stwierdza.
Jednocześnie Jażdżyński zauważa, że Megapanel nie mierzy korzystania z aplikacji na urządzeniach mobilnych, gdzie GG nadal ma silną pozycję. - Według naszej oceny wśród lokalnych usługodawców jesteśmy bezwzględnym liderem na rynku mobilnym. Każdego miesiąca GG jest uruchamiane na ponad milionie telefonów, z których przeważająca większość to tzw. smartfony - opisuje. - W ciągu minionych kilku lat wielu naszych użytkowników zdecydowało się na korzystanie wyłącznie z mobilnej wersji komunikatora, co również wpłynęło na widoczny w Megapanelu spadek korzystania z aplikacji desktopowej - dodaje.
Na kolejnej podstronie zastanawiamy się z ekspertami, czy GG może powtórzyć los NK.pl
Dołącz do dyskusji: GG rekordowo mało popularne. Tak jak NK.pl przegrywa z Facebookiem
Na wykresach lepiej widac trendy.
Facebook, z którego w mojej ocenie (patrzac po tym, ile osob korzysta z FB Messengera na mobile) w wersji mobilnej korzysta moze nawet połowa użytkowników (pewnie sa jakies precyzyjne dane), co oznacza ze maja 5+ mln userów. Nawet niech mają połowe z tego, to jest to i tak 2 razy więcej niż GG. Przynajmniej według moich prostych kalkulacji.
Co do GG, to szkoda - Allegro dało rade, portale dały rade, wiele innych serwisów dało rade i stawiło czoła globalnym graczom. Niestety NK jak i GG to klasyczny przykład schrzanienia potencjału i handicapu, jaki mieli na polskim rynku. Nie dodaje to chwały ani zarządzającym NK, ani GG. Szkoda, bo jestem fanem polskiego biznesu i produktów, ale tu zwyczajnie odpuścili. Zabrakło śmiałych decyzji, agresywnego rozwoju, ciekawych pomysłów. Ktoś może powiedzieć, że z FB cieżko wygrać - udało się w Rosji z odnoklasnikami, udało sie w Chinach z Tencentem, pewnie też udało się w wielu innych miejscach.