Reklamy ministerstw i spółek państwowych: więcej we „W Sieci”, „Wprost” i „Do Rzeczy”, liderem „Gazeta Wyborcza”, w dół „Newsweek”
W pierwszym kwartale br. spółki Skarbu Państwa na reklamy w prasie wydały mniej niż rok wcześniej, a ministerstwa - więcej. Jedne i drugie znacząco zwiększyły wydatki w tygodnikach „Do Rzeczy”, „Wprost” i „W Sieci”. Mniej na takich reklamach zarobiły natomiast m.in. „Newsweek Polska” i „Polityka”.
W okresie od stycznia do marca br. ministerstwa znacząco zwiększyły inwestycje na reklamy w prasie. W dziennikach wydały 8,5 mln zł (wobec 5,2 mln zł przed rokiem), a w magazynach - 1,4 mln zł (wobec 1,1 mln zł rok temu). Z kolei największe spółki z udziałem Skarbu Państwa (patrz lista u dołu tekstu) ograniczyły nakłady reklamowe w dziennikach z 9,4 do 7,7 mln zł, a w magazynach - z 6,7 do 3,8 mln zł.
Najwięcej reklam wykupionych przez ministerstwa było w minionym kwartale w „Gazecie Wyborczej” (za 2 mln zł) i „Dzienniku Gazecie Prawnej” (za 1,2 mln zł). W czołówce dzienników pod tym względem znalazły się również „Gazeta Pomorska”, „Dziennik Łódzki” i „Głos Wielkopolski”. Wypadły z niej natomiast „Fakt”, „Super Express” i „Puls Biznesu”.
Wydatki reklamowe ministerstw w dziennikach (top5) |
||||
(dane Kantar Media, cennikowe, bez rabatów) |
||||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-III 2016 |
|
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-III 2015 |
GAZETA WYBORCZA |
2 000 710 zł |
|
GAZETA WYBORCZA |
1 082 913 zł |
DZIENNIK GAZETA PRAWNA |
1 159 560 zł |
|
FAKT |
885 275 zł |
GAZETA POMORSKA |
608 404 zł |
|
SUPER EXPRESS |
881 700 zł |
DZIENNIK ŁÓDZKI |
454 260 zł |
|
PULS BIZNESU |
670 000 zł |
GŁOS WIELKOPOLSKI |
415 410 zł |
|
POLSKA |
435 400 zł |
Razem |
8 505 800 zł |
|
Razem |
5 242 679 zł |
Diametralnie zmieniła się lista magazynów, w których pojawiało się w omawianym okresie najwięcej ministerialnych reklam i ogłoszeń. Poza czołówkę trafiły wszystkie magazyny, w które inwestowano w pierwszym kwartale ub.r.: „Polityka”, „Angora”, „Newsweek Polska”, „Bloomberg Businessweek Polska” i „Moje smaki życia”. Ich miejsce zajęły „Wprost”, „Do Rzeczy”, „W Sieci”, „Świat seriali” i „Dziecko”.
Wydatki reklamowe ministerstw w magazynach (top5) |
||||
(dane Kantar Media, cennikowe, bez rabatów) |
||||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-III 2016 |
|
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-III 2015 |
WPROST |
592 000 zł |
|
POLITYKA |
304 000 zł |
DO RZECZY |
424 000 zł |
|
ANGORA |
220 000 zł |
W SIECI |
86 000 zł |
|
NEWSWEEK POLSKA |
175 000 zł |
ŚWIAT SERIALI |
78 000 zł |
|
BLOOMBERG BUSINESSWEEK |
103 000 zł |
DZIECKO |
68 875 zł |
|
MOJE SMAKI ŻYCIA |
95 000 zł |
Razem |
1 438 165 zł |
|
Razem |
1 116 153 zł |
Lista dzienników, w których w tym roku reklamowały się czołowe spółki z udziałem Skarbu Państwa nie zmieniła się znacząco. Najwięcej te firmy wydały w „Fakcie” (1,7 mln zł), podczas gdy rok temu - w „Gazecie Wyborczej” (2,6 mln zł). W minionym kwartale w dzienniku Agory zainwestowały 1,2 mln zł.
Ich reklamy w „Super Expressie” warte były 647 tys. zł (wobec 852,5 tys. zł przed rokiem), wydatki na reklamy w „Przeglądzie Sportowym” spadły zaś z 562,4 tys. zł do 400,2 tys. zł.
Miejsce, które w ub.r. zajmował dziennik „Polska”, teraz przypadło „Dziennikowi Gazecie Prawnej”, który zarobił na reklama spółek Skarbu Państwa 501,1 tys. zł.
Wydatki reklamowe spółek Skarbu Państwa w dziennikach (top 5) |
||||
(dane Kantar Media, cennikowe, bez rabatów) |
||||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-III 2016 |
|
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-III 2015 |
FAKT |
1 658 730 zł |
|
GAZETA WYBORCZA |
2 613 589 zł |
GAZETA WYBORCZA |
1 160 233 zł |
|
FAKT |
2 019 960 zł |
SUPER EXPRESS |
646 680 zł |
|
POLSKA do 31.12.2015 |
1 320 735 zł |
DZIENNIK GAZETA PRAWNA |
501 110 zł |
|
SUPER EXPRESS |
852 570 zł |
PRZEGLĄD SPORTOWY |
400 170 zł |
|
PRZEGLĄD SPORTOWY |
562 440 zł |
Razem |
7 695 082 zł |
|
Razem |
9 374 006 zł |
Z kolei ranking magazynów, w których w I kwartale br. najwięcej na reklamę wydały spółki państwowe, zdominowały tytuły określane jako prawicowe: „W Sieci” (1,1 mln zł wpływów), „Do Rzeczy” (261 tys. zł), „ABC” (224 tys. zł) i „Gazeta Polska” (171 tys. zł). Wpływy „Wprost” w skali roku wzrosły ponad dwukrotnie: z 419 tys. zł do 922 tys. zł.
Z zestawienia wypadły natomiast: „Polityka”, „Newsweek Polska”, „Twój Styl” i „Forbes”.
Wydatki reklamowe spółek Skarbu Państwa w magazynach (top 5) |
||||
(dane Kantar Media, cennikowe, bez rabatów) |
||||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-III 2016 |
|
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-III 2015 |
W SIECI |
1 107 000 zł |
|
POLITYKA |
1 370 000 zł |
WPROST |
922 000 zł |
|
NEWSWEEK POLSKA |
1 008 000 zł |
DO RZECZY |
261 000 zł |
|
TWÓJ STYL |
427 850 zł |
ABC |
224 000 zł |
|
WPROST |
419 000 zł |
GAZETA POLSKA |
171 000 zł |
|
FORBES |
382 000 zł |
Razem |
3 818 930 zł |
|
Razem |
6 693 205 zł |
*Ministerstwa, które wydawały w omawianym okresie na reklamę: Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Kultury i tyrustyki Turcji, Spraw Wewnętrznych i Administracji, Środowiska, Zdrowia, Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Pracy i Polityki Społecznej, Obrony Narodowej, Rozwoju Regionalnego, Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Finansów, Sprawiedliwości, Sportu i Turystyki, Polityki Społecznej, Gospodarki, Skarbu Państwa, Administracji i Cyfryzacji, Infrastruktury i Rozwoju, Energetyki, Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
*Wybrane spółki Skarbu Państwa: KGHM Polska Miedź, PKO BP, Totalizator Sportowy, PKN Orlen, Grupa Energetyczna ENEA, Grupa PZU, PGE Polska Grupa Energetyczna, PKP Cargo, PKP Intercity.
Dołącz do dyskusji: Reklamy ministerstw i spółek państwowych: więcej we „W Sieci”, „Wprost” i „Do Rzeczy”, liderem „Gazeta Wyborcza”, w dół „Newsweek”