PZPM: Polacy wybierają auta uniwersalne i oszczędne
Polacy kupują najczęściej uniwersalne i oszczędne samochody - wynika z zaprezentowanego dziś w Warszawie raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
W 2007 r. najchętniej kupowanymi modelami w Polsce były auta małe lub kompaktowe. Ponad połowę z nich stanowiły pojazdy małolitrażowe z silnikami o pojemności do 1399 cm3. Jednak segment ten cieszy się coraz mniejszym zainteresowaniem.
Średnio co trzeci Polak ma samochód. Z raportu PZPM wynika, że coraz częściej wybieramy nie tylko większe i droższe modele, ale przede wszystkim zwracamy większą uwagę na ich dodatkowe wyposażenie - klimatyzację, poduszki powietrzne i system ABS. Wpływa to na wzrost średniej wartości kupowanego samochodu, która w 2007 r. przekroczyła 73 tys. zł.
Niespełna 10 proc. samochodów sprzedanych w Polsce zostało wyprodukowanych w naszym kraju, zdecydowana większość pochodzi z importu. Polacy najczęściej decydują się na kupno prywatnego auta wiosną. Szczyt motoryzacyjnych zakupów firm przypada natomiast na koniec roku.
Wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej i otwarciem granic, nastąpił wzrost importu samochodów używanych. Najczęściej są one sprowadzane z Niemiec. Prawie 50 proc. trafiających do naszego kraju aut używanych ma więcej niż 10 lat.
Z opracowania wynika, że najbardziej zmotoryzowanymi województwami są: wielkopolskie (403 auta na 1.000 osób) i mazowieckie (402), najmniej - warmińsko-mazurskie (302) i zachodniopomorskie (300).
Polska jest też jednym z liderów pod względem produkcji samochodów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Szacuje się, że co siódmy wyprodukowany w Europie autobus i co dwudziesty samochód osobowy pochodzi z naszego kraju.
Według danych Samaru, w ubiegłym roku pięć działających w Polsce fabryk samochodów osobowych i lekkich dostawczych wyprodukowało prawie 870 tys. aut. Przewiduje się, że w tym roku będzie to ok. 1 mln.
Ponad 90 proc. samochodów wyprodukowanych w naszym kraju trafia do zagranicznych klientów.
Motoryzacja jest jedną z najważniejszych branż eksportowych. W 2007 r. do zagranicznych odbiorców trafiły samochody i części zamienne o wartości ponad 16,6 mld euro.
Twórcy raportu PZPM ostrzegają, że Czechy i Słowacja umacniają swoje pozycje jako producenci motoryzacyjni, zdobywając nowe inwestycje. W Polsce od 2000 r. powstał tylko jeden nowy zakład produkcyjny tej branży. Autorzy opracowania podkreślili, że potrzebne są w naszym kraju nowe inwestycje.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, skupiającą producentów oraz przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych i motocykli. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA reprezentuje interesy firm w Unii Europejskiej.
Dołącz do dyskusji: PZPM: Polacy wybierają auta uniwersalne i oszczędne