SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polsat ma zapłacić 10 mln zł. Kara za „Sylwestra Szczęścia”

Telewizja Polsat i powiązana z nią spółka Teleaudio Dwa mają zapłacić 9,95 mln zł grzywny. Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ukarał firmy za loterię SMS-ową zorganizowaną dwa lata temu podczas koncertu „Sylwester Szczęścia”.

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opisano, że w wieczór sylwestrowy 31 grudnia widzowie Telewizji Polsat mogli wziąć udział w konkursie SMS „Wygraj 100 000 zł lub auto oraz nagrody dodatkowe”. Prowadzący program zapewniali: „wystarczy, że wyślecie SMS o treści SYLWESTER pod numer 7370”, „dzisiaj gracie o jeden z tych czterech eleganckich samochodów”, „dzisiaj wieczorem dzwonimy wyłącznie do zwycięzców”. Zachęta do wysłania wiadomości SMS pojawiała się także na dole ekranu, wraz z dopiskiem „Reg.txt.str.463”.

Według ustaleń UOKiK wbrew przekazom wysłanie pojedynczej wiadomości SMS (koszt 3,69 zł) nie umożliwiało udziału w grze o przewidziane nagrody, było jedynie zgłoszeniem swojego udziału. Dopiero odesłanie odpowiedzi na dodatkowe dwa płatne SMS-y (o wybór nagrody głównej oraz o kod pocztowy) pozwalało uczestniczyć w kolejnym etapie konkursu.

W konkursie Polsatu zadanie finałowe dopiero 5 stycznia

Według ustaleń UOKiK uczestnicy konkursu wiadomość z zadaniem finałowym dostawali dopiero 5 stycznia 2022 r. i wtedy musieli wysłać kolejną, czwartą już wiadomość SMS (łącznie wydali więc 14,76 zł). Odpowiedzi na otrzymywane 31 grudnia i 1 stycznia SMS-y umożliwiały udział w grze o nagrody sylwestrowe i niespodzianki, czego nie sposób było wywnioskować z przekazu audycji. Wskazana zaś w komunikacji podczas programu strona 463 Telegazety odsyłała do całego spisu regulaminów, w których odbiorcy musieli znaleźć ten odpowiedni.

Czytaj też: Sylwester Polsatu z czwórką prowadzących

Urząd podkreśla, że wbrew powtarzanym wielokrotnie przekazom wysłanie pojedynczej wiadomości SMS za 3,69 zł nie umożliwiało udziału w grze o zapowiadane nagrody, miało jedynie charakter zgłoszeniowy. W przeciwieństwie do zapewnień prowadzących koncert, w rzeczywistości w noc sylwestrową widzownie nie mogli zdobyć obiecywanych nagród głównych. Wiadomość o zakwalifikowaniu do finału dostawali bowiem dopiero 4 stycznia. Dzień później przychodził sms z zadaniem, którego wykonanie wiązało się z wysłaniem kolejnej wiadomości SMS

- Wprowadzające w błąd były zarówno informacje pojawiające się podczas nocy sylwestrowej na ekranie,  zapewnienia prowadzących, a także SMS-y wysyłane zwrotnie uczestnikom przez organizatorów. Zapoznania się z zasadami konkursu nie ułatwiała też wskazywana podczas koncertu strona Telegazety, która odsyłała do obszernego spisu regulaminów, których przejście i zrozumienie mogło okazać się dla wielu osób niemożliwe - wyliczono w komunikacie UOKiK.

Kara dla Polsatu: 10 mln zł

Prezes UOKiK orzekł, że Telewizja Polsat i  Teleaudio Dwa (spółka zależna Cyfrowego Polsatu_ wprowadzały konsumentów w błąd co do zasad, kosztów uczestnictwa w loterii, jej przebiegu oraz możliwych do zdobycia nagród.

Na Polsat została nałożona grzywna w wysokości 9,56 mln zł, a na Teleaudio Dwa - 388,3 tys. zł. Ponadto obie spółki mają poinformować o decyzji Urzędu w swoich kanałach telewizyjnych, stronach internetowych i profilach społecznościowych. Decyzja jest nieprawomocna, firmy mogą odwołać się od niej do sądu. Tomasz Matwiejczuk, rzecznik prasowy Telewizji Polsat, zapowiedział, że nadawca złoży odwołanie.

Czytaj też: Sylwester Polsatu: ujawniono kolejną zagraniczną gwiazdę

- Przygotowując konkurs każdy organizator musi pamiętać o podstawowych zasadach uczciwości. Sylwestrowe, noworoczne quizy zachęcają konsumentów do spontanicznego udziału. Na ich popularność wpływa wiele czynników, nie bez znaczenia jest także nadzieja na łatwą wygraną w ten wyjątkowy wieczór. Jasne informacje o tym, co trzeba zrobić by wygrać, to recepta na sukces w każdym organizowanym konkursie. Zasady i ich sposób prezentowania powinny być przejrzyste i nie mogą wprowadzać w błąd, podobnie jak informacje tekstowe wysyłane do konsumentów oczekujących na wygraną - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Cyfrowy Polsat karany przez UOKiK głównie ws. Plusa

W ostatnich latach prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył wiele grzywien na spółki z grupy kapitałowej Cyfrowy Polsat. Zdecydwanie najczęściej karany był Polkomtel, operator sieci telekomunikacyjnej Plus. Wiosną 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Chodziło o automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.

Pod koniec 2019 roku uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Jesienią ub.r. Sąd Apelacyjny utrzymał kary w wysokości ponad 18 mln zł nałożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Polkomtel za wprowadzanie odbiorców w błąd w kampanii reklamowej „Power LTE bez limitu danych” z 2014 roku. Natomiast Sąd Najwyższy w całości oddali skargę kasacyjną Cyfrowego Polsatu na orzeczenie sądowe w sprawie grzywny nałożonej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za wprowadzanie w błąd w kampanii „Power LTE”.

Sąd Apelacyjny obniżył z 50,63 do 16,81 mln zł grzywnę nałożoną na Polkomtel przez prezesa UOKiK za pobieranie od klientów dodatkowych opłat za pobieranie treści audio i wideo. Z kolei Sąd Najwyższy ostatecznie orzekł, że operator Polkomtel za brak współpracy przy postępowaniu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącym projektu Mobilna TV zapłaci 300 tys. euro. Pierwotnie prezesa UOKiK nałożył na telekom 33 mln euro grzywny. Natomiast niedawno Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podtrzymał 34,92 mln zł grzywny nałożonej na Cyfrowy Polsat za to, że operator w czasie Euro 2016 wyłączył ze swojej oferty dwie niemieckie stacje pokazujące mecze z tego turnieju.

Dołącz do dyskusji: Polsat ma zapłacić 10 mln zł. Kara za „Sylwestra Szczęścia”

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kiki
Cały ten dział konkursów esemesowych to banda nierobów i ściemniaczy pod kierownictwem „Macieja na fajce”🤣
1 0
odpowiedź
User
Korekta
I jak zwykle ani słowa o zwróceniu pieniędzy biorącym udział. Oni się nie liczą, prawda?
2 0
odpowiedź
User
Gość X
Gdyby 4 SMS-y były płatne to wydatek wyniósłby 19,68 zł.
0 0
odpowiedź