SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Play musi zapłacić karę za Virgin Mobile. Sąd przyznał rację UODO

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podtrzymał grzywnę w wysokości prawie 1,6 mln zł nałożoną przez Urząd Ochrony Danych Osobowych na P4, operatora sieci Play, za wyciek danych klientów Virgin Mobile Polska. P4 kupił Virgin Mobile Polska trzy lata temu, a do wycieku doszło ponad pół roku wcześniej.

Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę P4 na decyzję Urząd Ochrony Danych Osobowych o grzywnie w wysokości 1,6 mln zł. - To kolejne już postępowanie, w którym sąd przyznał rację UODO. Cieszy nas, że coraz częściej sądy podzielają pogląd organu nadzorczego. Powoli kształtuje się linia orzecznicza, która w dużym stopniu wpłynie na pewność prawa w obszarze ochrony danych osobowych - skomentował w komunikacie Jakub Groszkowski, zastępca prezesa UODO.

Zaznaczono, że w pierwszym kwartale br. sądy podtrzymały 32 decyzje wydane przez Urząd.

Właściciel Virgin Mobile ukarany za wyciek danych klientów

W grudniu 2020 roku Urząd Ochrony Danych Osobowych nałożył na operatora Virgin Mobile karę w wysokości 1,97 mln zł. Stwierdził, że operator nie przeprowadzała regularnych i kompleksowych testów, pomiarów i oceny skuteczności stosowanych środków technicznych i organizacyjnych, mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzanych danych.

W uzasadnieniu grzywny wyliczono, że nie było np. testów weryfikujących zabezpieczenia przekazywaniu danych między aplikacjami przy obsłudze osób kupujących usługi prepaid. Podatność związaną z wymianą danych w tych systemach wykorzystała osoba nieuprawniona do pozyskania danych niektórych klientów spółki.

Chodzi o sytuację z grudnia 2019 roku, gdy Virgin Mobile Polska zaczął informować swoich klientów, że wskutek ataku hakerskiego doszło do przejęcia danych osobowych 12,5 proc. użytkowników ofert prepaidowych. Firma ostrzegała ich przed próbami wyłudzeń.

Sąd nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy

Sprawę zgłoszono do Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Jego decyzję o karze jesienią ub.r. zakwestionował Wojewódzki Sąd Administracyjny, do którego odwołał się operator Virgin Mobile.

WSA stwierdził, iż skarga wniesiona przez spółkę Virgin jest uzasadniona, choć nie wszystkie podniesione w niej zarzuty mogły być uznane za zasadne.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W komunikacie UODO opisano, że WSA uznał za trafną ocenę Urzędy, że przyjęte przez spółkę procedury mogłyby być skuteczne, gdyby w ramach wdrożonych procedur zawierały również uregulowania dotyczące regularnego testowania, mierzenia i oceniania skuteczności przyjętych środków technicznych i organizacyjnych mających zapewnić bezpieczeństwo przetwarzania i które byłyby przez spółkę Virgin przestrzegane. Brak wprowadzonych uregulowań przyczynił się do wystąpienia naruszenia ochrony danych osobowych.

Przy czym sąd wskazał, że organ przy określaniu wysokości kary dostatecznie nie rozważył okoliczności w postaci podejmowanych przez spółkę Virgin działań w celu zminimalizowania szkody poniesionej przez osoby.

Operator Virgin Mobile ma zapłacić 1,6 mln zł

Na mocy orzeczenia sądowego Urząd Ochrony Danych Osobowych jeszcze raz przeanalizował materiał dowodowy. W komunikacie zwrócił uwagę, że art. 5 RODO wskazuje zasady dotyczące przetwarzania danych osobowych, które muszą być respektowane przez wszystkich administratorów.

- Przede wszystkim dane osobowe muszą być przetwarzane w sposób zapewniający ich odpowiednie bezpieczeństwo. Aby przetwarzanie odbywało się zgodnie z RODO administrator wdraża odpowiednie środki techniczne i organizacyjne, oceniając przy tym, czy stopień bezpieczeństwa jest odpowiedni. Administrator uwzględnia ryzyko jakie wiąże się z przetwarzaniem, w szczególności wynikające z przypadkowego lub niezgodnego z prawem zniszczenia, utraty, modyfikacji, nieuprawnionego ujawnienia lub nieuprawnionego dostępu do danych osobowych przesyłanych, przechowywanych lub w inny sposób przetwarzanych - wyliczono.

UODO uznał, że operator Virgin Mobile naruszył zasadę poufności, której prawidłowa realizacja zapewnia, że dane nie są udostępniane osobom nieuprawnionym, w przypadku wystąpienia naruszenia ochrony danych osobowych. Na operatora nałożono karę w wysokości prawie 1,6 mln zł.

W połowie 2020 roku Virgin Mobile Polska został przejęty przez spółkę P4, operator sieci telekomunikacyjnej Play. Cenę ustalono na 59 mln zł. Spółka Virgin Mobile Polska została potem wchłonięta przez P4.

Dołącz do dyskusji: Play musi zapłacić karę za Virgin Mobile. Sąd przyznał rację UODO

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
GG
Najlepsze jest to, że kara wpłynie do skarbu państwa, nie do ludzi, których dane wyciekły?
0 0
odpowiedź