SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Plastik dla Europejczyków większym problemem niż zmiany klimatu

70 proc. konsumentów z 11 krajów Europy wymieniło odpady z tworzyw sztucznych jako najważniejsze z pięciu największych światowych wyzwań środowiskowych - pokazuje międzynarodowy raport GfK "Who cares? Who does?" na temat opinii i postaw konsumentów wobec problemów ekologicznych.

Zarządzanie odpadami z tworzyw sztucznych i zmiany klimatyczne są obecnie w opinii konsumentów dominującymi wyzwaniami środowiskowymi. Najczęściej problem ten jest dostrzegany przez Niemców (75 proc. wskazań), najrzadziej przez Węgrów (55 proc.).

W Polsce odsetek wskazań wyniósł 58 proc.. W opinii Polaków odpady plastikowe są trzecim w kolejności największym globalnym wyzwaniem środowiskowym, po zanieczyszczeniu powietrza i wody.

W prawie wszystkich krajach objętych badaniem (z wyjątkiem Rosji) konsumenci uważają producentów za najbardziej odpowiedzialnych za kontrolowanie i ograniczanie odpadów z tworzyw sztucznych. Jak podkreślają autorzy raportu z GfK, zaskakująco rzadko w tej roli widziany jest przez konsumentów handel i sieci detaliczne. W Polsce nabywcy obarczyliby równie dużą dozą odpowiedzialności co producentów, także administrację państwową.

Konsumenci coraz bardziej eko-świadomi

W Polsce rośnie świadomość na temat dbania o środowisko, unikania plastiku i ograniczania produkcji opakowań z tworzyw sztucznych.

Responsibility Index ilustrujący poziom świadomości i zestaw zachowań konsumenckich związanych z odpowiedzialnym postępowaniem z tworzywami sztucznymi jest dla Polski na poziomie 81 punktów (przy średniej dla 11 badanych krajów na poziomie 100 punktów). Dla porównania najniższą wartość wskaźnik przyjmuje w Rosji (41 punktów), a najwyższą w Austrii (137 punktów).

- Polscy nabywcy mają dość podstawową wiedzę na temat dbania o środowisko i ograniczania zakupu produktów w opakowaniach z tworzyw sztucznych jednorazowego użytku. Jednak poziom świadomości społecznej rośnie i coraz więcej klientów jest zainteresowanych tymi zagadnieniami. Nadal konieczne jest zwiększenie świadomości społecznej poprzez kampanie informacyjne i wywieranie nacisku na producentów, aby zmniejszyli ilość produkowanego i marnowanego tworzywa sztucznego - komentuje Izabela Jagodzińska, ekspert w zespole consumer panels & services GfK.

Badanie przeprowadzono na przełomie kwietnia i maja 2019 roku na próbie n=40.091 respondentów, na 11 europejskich rynkach: Austrii, Belgii, Czech, Danii, Holandii, Niemiec, Polski, Rosji, Słowacji, Szwecji, Węgier. Respondentami były osoby decyzyjne, odpowiadające w gospodarstwach domowych za dokonywanie zakupów, biorące udział w Panelu Gospodarstw Domowych GfK.

Dołącz do dyskusji: Plastik dla Europejczyków większym problemem niż zmiany klimatu

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
paff
A kto ten plastik produkuje? Największe koncerny i korporacje światowe!
0 0
odpowiedź
User
Bartek
Akurat europejski plastik w 70% (około) jest produkowany w Azji i eksportowany na stary kontynent. To nie plastik tylko eksport plastiku powinien być naszym największym zmartwieniem. Unia wprowadziła pewne zakazy i obostrzenia, które uniemożliwiają bądź utrudniają produkcję plastikowych torebek itp. na terenie krajów członkowskich.
0 0
odpowiedź
User
asdf
Jak ktoś słusznie zaznaczył CC czy N, to nie producenci wody ale producenci plastikowych opakowań zaśmiecających nasz świat!
0 0
odpowiedź