SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Kraków testuje autonomiczny tramwaj. Wagon może poruszać się bez motorniczego

W Krakowie przeprowadzono udane testy pierwszego w Polsce autonomicznego tramwaju poruszającego się bez udziału motorniczego. Rozwiązanie pozwala na precyzyjne sterowanie prędkością i obsługę kursu, w przyszłości system ma zostać wykorzystany do wspomagania prowadzącego tramwaj w jego pracy i nadzorowaniu parametrów jazdy.

Test pierwszego w Polsce autonomicznego tramwaju przeprowadzono w Krakowie w nocy z poniedziałku na wtorek. Pojazd przejechał wówczas bez udziału motorniczego trasę z przystanku Muzeum Narodowe do Cichego Kącika. Podczas przejazdu komputer decydował o ruszaniu z przystanku, prędkości, otwieraniu drzwi czy włączeniu dzwonka.

Automat zamiast motorniczego

Jak informuje w komunikacie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie w ramach realizowanego projektu badawczo-rozwojowego został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji NEWAG S.A., który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie.

System ma zapewniać precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością  sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa czy hamowania nagłego).

System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje też na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne i inne sygnały.

Wsparcie dla prowadzącego

Krakowskie MPK wyjaśnia że celem projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzia wspierającego pracę motorniczych" jest przede wszystkim wdrożenie tzw. asystenta dla prowadzącego, wspomagającego jego pracę i nadzorującego parametry jazdy w celu zwiększenia bezpieczeństwa.

Nadzór nad pracą motorniczego będzie odbywał się w zakresie czuwania nad prędkością - zwalnianie w przypadku gdy motorniczy jedzie za szybko w stosunku do wymagań, przerywania rozruchu przy izolatorach sekcyjnych, wykrywania przeszkód i weryfikowania możliwości przejazdu. Chodzi też o dostosowanie prędkości, automatyzacji rozruchu i hamowania przystankowego i przy sygnalizacji świetlnej, opcjonalnie - komunikacji z sygnalizacją świetlną i dostosowaniem prędkości do cyklu świateł, tak by zapewnić płynny przejazd. Ostateczne rozwiązanie zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.

 

Dołącz do dyskusji: Kraków testuje autonomiczny tramwaj. Wagon może poruszać się bez motorniczego

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
anik
Motorniczowie R.I.P. :-{
0 0
odpowiedź