SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Facebook podpisał umowy licencyjne z australijskimi firmami medialnymi. Niektórzy nadawcy zostali pominięci

Facebook Inc poinformował australijskich wydawcom, że zakończył negocjowanie umów licencyjnych - podała agencja Reuters. Nastąpiło to zaledwie sześć miesięcy po uchwaleniu prawa, które ma zmusić gigantów technologicznych do płacenia za treści informacyjne.

Fot. materiały prasowe Fot. materiały prasowe

Australia jest jedynym krajem, w którym obowiązuje prawo, zgodnie z którym rząd może ustalać opłaty, jeśli negocjacje między gigantami technologicznymi a dostawcami informacji zawiodą.

Podczas gdy Facebook ogłosił podpisanie umowy z większością największych serwisów informacyjnych w kraju, niektóre firmy, w tym nadawca telewizyjny SBS i mniejsi wydawcy, zostały na lodzie, co wywołało dyskusję na temat zakresu i skuteczności przełomowego prawa.

Odrzucone przez amerykańskiego giganta firmy mają na razie małe możliwości odwołania i czekają, aż rząd dokona zapowiadanego przeglądu tego prawa w 2022 r.

Regionalny szef partnerstw informacyjnych Facebooka, Andrew Hunter, przekazał w mailu do wydawców z Australii, że zawarł umowy, w ramach których będzie płacił australijskim firmom za treści na nowo uruchomionym kanale „Facebook News”.

Amerykański gigant mediów społecznościowych zawarł umowy z wieloma dużymi australijskimi firmami medialnymi, w tym News Corp i Australian Broadcasting Corp i układ zbiorowy z wydawcami wiejskimi. Ale tylko garstka niezależnych i mniejszych wydawców osiągnęła porozumienie.

Nick Shelton, założyciel Broadsheet Media, strony internetowej, która publikuje wiadomości i recenzje ze świata rozrywki jest jednym z odrzuconych przez giganta. Jego zdaniem decyzja o niepodpisywaniu nowych umów była „wyraźną próbą ograniczenia przez Facebooka swojej ekspozycji na niezależnych wydawców”.

Special Broadcasting Service (SBS), jeden z pięciu australijskich ogólnokrajowych niekodowanych nadawców powiedział, że Facebook odmówił przystąpienia do negocjacji pomimo podejmowanych przez wiele miesięcy prób. Nadawca nie kryje zaskoczenia i rozczarowania tym faktem, bo z powodzeniem zawarł umowę z Google. „Decyzja ta jest sprzeczna z zamiarem rządu wspierania dziennikarstwa interesu publicznego” – powiedział rzecznik SBS w oświadczeniu.

Firma Marka Zuckerberga przekazała w wiadomości do wydawców, która nie została upubliczniona, że odrzuceni wydawcy nadal będą czerpać korzyści z kliknięć kierowanych z Facebooka i zalecił skorzystanie z nowej serii dotacji branżowych.

Zgodnie z prawem, które zmusiło Facebooka do blokowania treści stron trzecich w kanałach informacyjnych w Australii w lutym, Facebook i Google muszą negocjować z serwisami informacyjnymi w sprawie treści, które kierują ruch na ich strony internetowe lub staną w obliczu możliwej interwencji rządu.

Facebook pozostaje zdecydowanie najpopularniejszą platformą społecznościową w naszym kraju, korzysta z niego ok. 76 proc. polskich internautów.

Dołącz do dyskusji: Facebook podpisał umowy licencyjne z australijskimi firmami medialnymi. Niektórzy nadawcy zostali pominięci

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Aspenson
Zuck spękał.
Powinien wyjść z Australii i zablokować ruch do ich mediów.
0 0
odpowiedź