Onet zamyka Blog.pl. „Efekt rosnącej roli mediów społecznościowych”
Serwis blogowy Blog.pl (należący do Grupy Onet-RAS Polska) z końcem stycznia 2018 roku zostanie zamknięty. - To efekt rosnącej roli mediów społecznościowych, które - jako centrum tworzenia społeczności i wymiany myśli w internecie - przejęły rolę blogów - mówi Wirtualnemedia.pl Paweł Jurek, dyrektor zarządzający segmentem Onet.
Internauci prowadzący blogi w serwisie Blog.pl zaczęli otrzymywać maile od jego administracji z informacją, że witryna zostanie zamknięta 31 stycznia przyszłego roku. - Do końca stycznia możesz pobrać wszystkie treści ze swojego bloga, tj. posty, zdjęcia, komentarze i przenieść je do swojego komputera lub na inną platformę obsługującą system Wordpress - napisano każdemu użytkownikowi.
Dlaczego Grupa Onet-RAS Polska zdecydowała się zrezygnować z Blog.pl? - To efekt rosnącej roli mediów społecznościowych, które - jako centrum tworzenia społeczności i wymiany myśli w internecie - przejęły rolę blogów - tłumaczy Paweł Jurek, dyrektor zarządzający segmentem Onet, w odpowiedzi na pytania Wirtualnemedia.pl. - Blogi odegrały ogromną rolę w rozwoju Onetu i polskiego internetu w ostatnich 10-15 latach. Jesteśmy dumni z tego, że mogliśmy być tak ważną częścią życia blogosfery i dziękujemy blogerom, którzy byli przez ten czas z nami - podkreśla.
Jurek dodaje, że autorzy najpopularniejszych blogów z Blog.pl otrzymają propozycje współpracy z redakcjami tematycznymi Onetu.
Blog.pl został uruchomiony w 2000 roku, a Grupa Onet kupiła go w 2007 roku. W serwisie można było prowadzi blogi z wykorzystaniem CMS-u i szablonów graficznych od wydawców. Każdy z blogów funkcjonował w domenie blog.pl. Swoje blogi prowadziły tam również znane osoby, m.in. politycy, artyści i dziennikarze.
Osobno przez wiele lat działała sekcja blogowa portalu Onet.pl. Przy czym obecnie Blog.onet.pl tylko odsyła na Blog.pl.
Od 2005 do 2015 roku Gupa Onet organizowała również konkurs Blog Roku nagradzających autorów najlepszych blogów w różnych kategoriach tematycznych. W ub. i br. konkurs nie odbył się.
W ostatnich latach zarówno Blog.pl, jak i Blog.onet.pl zanotowały duże spadki odwiedzalności. Pierwszy serwis w październiku 2012, 2013 i 2014 miał po 2,3-2,5 mln realnych użytkowników i 23-20 mln odsłon, natomiast w październiku ub.r. - już tylko 7,64 mln, a w październiku br. - 6,57 mln. Jednocześnie zasięg serwisu zmalał z ok. 11 proc. do nieco ponad 8 proc., a średni czas spędzany w nim przez odwiedzającego - z 9-10 minut do 3-4.
Blog.pl w ostatnich latach |
|||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
|||
domena |
realni użytkownicy |
odsłony |
zasięg |
październik 2011 |
778 634 |
3 838 496 |
4,10% |
październik 2012 |
1 726 646 |
13 169 786 |
8,88% |
październik 2013 |
2 312 386 |
15 421 634 |
10,93% |
październik 2014 |
2 464 929 |
20 157 909 |
11,44% |
październik 2015 |
2 325 830 |
13 813 314 |
9,44% |
październik 2016 |
2 099 909 |
7 645 205 |
8,05% |
październik 2017 |
2 240 597 |
6 570 592 |
8,16% |
Jeszcze mocniej zmalały statystyki Blog.onet.pl. W październiku 2011 roku serwis miał 3,81 mln realnych użytkowników i 48,63 mln odsłon, trzy lata później - już tylko 1,96 mln użytkowników i 17,8 mln odsłon, a w październiku br. - 1,3 mln użytkowników i 3,23 mln odsłon. Zasięg witryny spadł z 20 proc. do ok. 5 proc.
Blog.onet.pl w ostatnich latach |
|||
(badanie Gemius/PBI) WIRTUALNEMEDIA.PL |
|||
domena |
realni użytkownicy |
odsłony |
zasięg |
październik 2011 |
3 810 014 |
48 633 740 |
20,08% |
październik 2012 |
2 637 909 |
21 698 550 |
13,56% |
październik 2013 |
2 250 336 |
19 892 315 |
10,64% |
październik 2014 |
1 962 754 |
17 796 132 |
9,11% |
październik 2015 |
1 818 761 |
10 367 567 |
7,38% |
październik 2016 |
1 375 864 |
4 021 024 |
5,28% |
październik 2017 |
1 296 921 |
3 235 017 |
4,72% |
Pytani przez Wirtualnemedia.pl specjaliści z agencji social mediowych zgadzają się z argumentami za rezygnacją z Blog.pl podanymi przez Grupę Onet-RASP. Przemysław Duszczak, PR manager w Get More Social, zwraca uwagę, że obecnie coraz więcej twórców internetowych publikuje we własnych serwisach, oznaczonych ich nazwiskami lub pseudonimami.
- Doskonałym przykładem jest tutaj Andrzej Tucholski, który w pewnym momencie zdecydował się na rebranding bloga JestKultura.pl i zaczął publikować pod własną marką. Jak sam później opisywał, była to jedna z lepszych biznesowych decyzji w jego zawodowym życiu - mówi Duszczak. - Prowadzenie samego bloga już nie wystarcza, potrzebna jest również aktywność na wielu kanałach społecznościowych takich, jak: Facebook, Instagram, Snapchat czy Twitter. To właśnie przez te kanały, odbiorcy często dowiadują się o nowych wpisach, które są umieszczane na blogu. Lepiej, jeżeli wszystko prezentowane jest pod jedną marką, co w przypadku portalu treściowego takiego jak Onet.pl, nie jest możliwe - dodaje.
- Środowisko influencerskie bardzo się zmieniło w ostatnich latach - potwierdza Justyna Dzieduszycka-Jędrach, dyrektor zarządzający 121 PR. - Kanały społecznościowe, zwłaszcza Instagram i YouTube, ale także Facebook i Twitter, są chętniej wybierane przez osoby chcące się dzielić swoimi spostrzeżeniami i zdjęciami niż platformy typu blog.pl, ponieważ znacznie łatwiej dociera się do odbiorców już obecnych w danym kanale społecznościowym i znacznie łatwiej również odbiorcom te treści się konsumuje, komentuje i udostępnia. Rolę pamiętników, których była znacząca liczba w serwisie blog.pl, przejęły codzienne instagramowe relacje, tweetowanie lub vlogi na YouTube. Z kolei bardziej opiniotwórczy blogerzy lub tacy, którzy piszą dłuższe teksty, budują swoje „dorosłe” serwisy na silnikach typu Wordpress itp., umieszczając je na dedykowanych, bardziej profesjonalnie brzmiących domenach - opisuje Dzieduszycka-Jędrach.
Maciej Koński, junior account manager w FaceAddicted, ocenia, że w takich warunkach formuła działania Blog.pl wyczerpała się. - Ponad dekadę temu była to wiodąca platforma blogowa, skupiająca wielu czołowych influencerów i przyznająca nawet prestiżowe nagrody Blogera Roku. Rozwój mediów społecznościowych totalnie zmienił zasady gry i wartość Blog.pl z roku na rok spadała. Ostatnimi czasy była to tylko farma darmowych blogów pod zaplecze SEO, influencerzy przenieśli się na swoje serwery, Facebooka, Instagram, Twitter etc. - opisuje Koński. - Platforma Onetu spełniła misję i teraz trzeba dać jej odejść na zasłużoną emeryturę - podsumowuje.
Według Michała Chrościckiego, analyst & strategy plannera w Mint Media, platformy takie jak Blog.pl są obecnie istotne tylko dla początkujących blogerów. - Co za tym idzie - nie generują zbyt dużych zasięgów. Osoby, które osiągają większe zasięgi i publikują regularnie, przechodzą na własne domeny - stwierdza Chrościcki. - Niskie jest też zaangażowanie, gdyż aktywność blogerów i czytelników przenosi się w dużej mierze na media społecznościowe jak Facebook, Instagram czy Youtube. Tym bardziej, że serwisy te pozwalają na ciągły kontakt i większe interakcje z fanami - dodaje ekspert z Mint Media.
- Widzą to również przedstawiciele Grupy Onet.pl i dlatego zamknięcie tej platformy jest naturalnym krokiem. Być może, będzie to również okazja dla obecnych influencerów, którzy posiadają na platformie swój blog, do szybszego rozwoju i publikacji treści pod własną marką? Najlepsi na pewno sobie poradzą - prognozuje Przemysław Duszczak.
Dołącz do dyskusji: Onet zamyka Blog.pl. „Efekt rosnącej roli mediów społecznościowych”