Trylogia erotyczna Blanki Lipińskiej najchętniej kupowanymi książkami w zeszłym miesiącu
W okresie 23 lutego - 21 marca 2020, czyli sprzed i po wprowadzeniu w Polsce stanu epidemii, upodobania czytelnicze Polaków się nie zmieniły - wynika z monitoringu Nielsen BookScan. Całe podium zajmuje trylogia erotyczna Blanki Lipińskiej.
"Ten dzień", "Kolejne 365 dni" i "365 dni" - powieści erotyczne Blanki Lipińskiej były najczęściej kupowanymi książkami w Polsce w tygodniach 9 - 12 (23 lutego - 21 marca 2020). Kolejne miejsca zajmują „Dylemat” B.A. Paris (de facto numer jeden w okresie izolacji) oraz „Testamenty” Margaret Atwood (powieść strzeżona na etapie druku w sposób przypominający druk pieniędzy lub wydobycie diamentów, kontynuacja „Opowieści podręcznej”).
W pierwszej dwudziestce znalazły się także wszystkie siedem tomów sagi wiedźmińskiej. Poza tym do rankingu trafiły powieść z gatunku sensacja i tajemnica, jedna książka o trudnej miłości („Normalni ludzie") oraz dwa tytuły dla dzieci i młodzieży.
Epidemia koronawirusa a czytelnictwo
- Z oceną zjawisk w erze wirusowej musimy poczekać przynajmniej do zamknięcia raportów pierwszego miesiąca izolacji. W tej chwili mamy odwołane targi w Londynie, Lipsku, Paryżu, Warszawie, zamknięte galerie handlowe i największe księgarnie stacjonarne, odwołane spotkania autorskie. Wydawcy (i detaliści też!) przestawiają się na pracę zdalną. Gołym okiem widać, że mamy niesamowitą mobilizację po stronie dostawców treści: od autorów, przez wydawców po sprzedawców. Pojawiło się dużo darmowych treści i mocno przecenionych okazji - komentuje Renek Mendruń, konsultant z Nielsen BookScan.
Ekspert ocenia także perspektywy rynku książki w kolejnych tygodniach: - W panelu BookScan obserwujemy spadek wartości panelu, liczby sprzedanych egzemplarzy, ale także wzrost rabatów detalicznych i spadek cen. Na pewno jest mocna presja na obniżki cen. Z jednej strony sklepy internetowe (w tym wydawców) oferują duże zniżki, z drugiej strony klienci poszukują tańszych wydań (mniejszy format, miękka oprawa). „Dżuma” Alberta Camus jest znowu czytana na całym świecie i w Polsce także (u nas za „Księgami Jakubowymi” i przed „Biegunami”), ale daleko jest od prawdy w stwierdzeniu, że znowu czytamy egzystencjalistów.
Panel BookScan Polska Nielsena działa w kanale księgarskim w Polsce od lipca 2018 roku. Pokrywa mniej więcej 10 -15 proc. rynku księgarskiego (sieci księgarskie oraz księgarnie internetowe). Dane do Bookscan Polska dostarcza około 300 księgarń stacjonarnych (BookBook, Bookszpan, Książnica Polska, Między Kartkami, Świat Książki) i dwie księgarnie on-line (Taniaksiazka.pl i Swiatksiazki.pl). Łącznie w tym kanale Nielsen obserwuje ponad 10 mln transakcji rocznie, gdzie średnia cena detaliczna książki drukowanej wynosi blisko 25 zł brutto. Model Bookscan jest ten sam w 11 krajach: informacje pochodzą z kas fiskalnych, badany jest popyt krajowy (eksport książek nie jest analizowany) i rynek nabywcy indywidualnego (sprzedaż b2b do bibliotek, szkół etc. nie wchodzi do zestawień).
Dołącz do dyskusji: Trylogia erotyczna Blanki Lipińskiej najchętniej kupowanymi książkami w zeszłym miesiącu