SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Apple najcenniejszą marką świata. Google przed IBM, Prada liderem wzrostu

Apple utrzymało status lidera w rankingu najcenniejszych marek świata - wynika z ósmej edycji dorocznego badania BrandZ Top 100 realizowanego przez firmę Millward Brown.

Wartość marki Apple wynosi obecnie 185 mld USD, co jednak oznacza tylko 1-proc. wzrost W ciągu ostatniego roku. Dla porównania, Samsung - największy konkurent Apple na rynku urządzeń mobilnych - odnotował wzrost o 51 proc. i obecnie zajmuje 30. miejsce w globalnym rankingu, z wartością marki na poziomie 21 mld USD.

Ubiegłoroczny trend spadkowy udało się odwrócić Google, które osiągnęło 5-proc. wzrost wartości swojej marki (do 114 mld USD) i awansowało na 2. miejsce w rankingu. Na trzecie miejsce spadł IBM z wartością marki na poziomie 112 mld.

lp. Kategoria Marka  Wartość marki w 2013 r. (mln USD) Zmiana wartości marki Pozycja            w 2012 r.
1 Technologia Apple  185 071 1% 1
2 Technologia Google 113 669 5% 3
3 Technologia IBM  112 536 -3% 2
4 Fast Food McDonald's  90 256 -5% 4
5 Napoje bezalkoholowe Coca-Cola 78 415 6% 6
6 Telekomunikacja AT&T 75 507 10% 8
7 Technologia Microsoft 69 814 -9% 5
8 Branża tytoniowa Marlboro 69 383 -6% 7
9 Karty kredytowe Visa 56 060 46% 15
10 Telekomunikacja China Mobile 55 368 18% 10


Pierwsza dziesiątka marek, które odnotowały najszybsze tempo wzrostu, osiąga również – w porównaniu do średniej – znacznie wyższe wartości na wskaźnikach stosowanych w ramach BrandZ, czyli Meaningful, Different & Salient (marki znaczące, wyróżniające się i istotne). Największy wzrost wartości swojej marki odnotowała Prada (+63 proc.), która wyprzedziła wszystkie inne marki luksusowe pod względem tempa wzrostu i obecnie zajmuje 4. miejsce w kategorii dóbr luksusowych (95. w rankingu globalnym) z wartością 9,5 mld USD.

Piwo to kategoria, która w tegorocznym rankingu odnotowała największy wzrost. Pierwsza dziesiątka marek "piwnych" urosła o 36 proc., a ich łączna wartość wynosi obecnie 63 mld USD. Sektor ten skorzystał na rosnącej sprzedaży w Ameryce Łacińskiej i Chinach. Globalna marka Heineken, która zyskała silniejszą pozycję dzięki reklamom w kontekście filmu "Skyfall" z Jamesem Bondem, zajmuje trzecie miejsce na świecie pod względem wartości (8 mld USD). Brazylijskie piwo Brahma odnotowało w ostatnim roku wzrost o 61 proc., a wartość tej marki wynosi 4 mld USD.

>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2012

Analiza rankingu BrandZ Top 100 jako "portfela akcji" na przestrzeni ostatnich 8 lat wskazuje, że portfel ten przynosił bardzo korzystne wyniki w porównaniu do bieżącego indeksu rynku akcji S&P500. Wartość spółek należących do indeksu S&P500 wzrosła o 23 proc., natomiast portfel BrandZ odnotował wzrost o 58%.

W rankingu nadal dominują marki technologiczne i telekomunikacyjne. W pierwszej setce znalazło się 29 takich marek, a ich wartość wynosi 43 proc. łącznej wartości marek z Top 100 (ponad 1 bilion USD). Nadal jednak dynamika wzrostu w tym sektorze pozostaje na niskim poziomie. Podczas gdy Facebook odnotował spadek wartości, jego chiński odpowiednik, czyli Tencent (z 800 mln aktywnych użytkowników), podskoczył o 52 proc., co postawiło go wśród 10 najszybciej rosnących marek. Do rankingu dołączyło także Yahoo! po powołaniu nowego prezesa (dawniej pracującego dla Google) – fakt ten wzbudził wysokie oczekiwania i przyczynił się do wzrostu cen akcji firmy, a tym samym do aprecjacji wartości jej marki.

>>> BrandZ Top 100 - dane za rok 2011

Licząc od 2006 roku, łączna wartość marek objętych rankingiem BrandZ Top100 wzrosła o 77 proc. i wynosi obecnie 2,6 biliona USD.

RANKING BRANDZ TOP 100 - 2013
lp. Zmiana pozycji Marka Wartość   (MLD$) Zmiana wartości
1 0 Apple 185,071 1%
2 1 Google 113,669 5%
3 -1 IBM 112,536 -3%
4 0 McDonald's 90,256 -5%
5 1 Coca-Cola 78,415 6%
6 2 AT&T 75,507 10%
7 -2 Microsoft 69,814 -9%
8 -1 Marlboro 69,383 -6%
9 6 Visa 56,06 46%
10 0 China Mobile 55,368 18%
11 0 GE 55,357 21%
12 -3 Verizon 53,004 8%
13 1 Wells Fargo 47,748 20%
14 4 Amazon 45,727 34%
15 1 UPS 42,747 15%
16 -3 ICBC 41,115 -1%
17 -5 Vodafone 39,712 -8%
18 -1 Walmart 36,22 5%
19 3 SAP 34,365 34%
20 9 Mastercard 27,821 34%
21 16 Tencent/QQ 27,273 52%
22 2 China Construction Bank 26,859 10%
23 5 Toyota 24,497 12%
24 -1 BMW 24,015 -2%
25 6 HSBC 23,97 24%
26 17 Disney 23,913 40%
27 -7 Deutsche Telekom 23,893 -11%
28 2 American Express 23,514 16%
29 -8 Louis Vuitton 22,719 -12%
30 25 Samsung 21,404 51%
31 -12 Facebook 21,261 -36%
32 3 Pampers 20,594 13%
33 -8 Baidu 20,443 -16%
34 14 Budweiser 20,297 28%
35 31 Zara 20,167 60%
36 -9 Oracle 20,039 -11%
37 1 Agriculture Bank of China 19,975 12%
38 2 RBC 19,968 16%
39 -5 ExxonMobil 19,229 5%
40 -8 Hermès 19,129 0%
41 21 The Home Depot 18,488 43%
42 15 L'Oréal 17,971 30%
43 3 Mercedes-Benz 17,952 11%
44 -2 Starbucks 17,892 5%
45 -12 Gillette 17,823 -6%
46 8 TD 17,781 22%
47 17 Ebay 17,749 40%
48 12 Commonwealth Bank of Australia 17,745 36%
49 -10 Shell 17,678 -1%
50 1 Colgate 17,25 15%
51 1 Subway 16,691 12%
52 - ANZ 16,565 -
53 -8 Accenture 16,503 2%
54 -28 HP 16,362 -29%
55 -19 Tesco 16,303 -9%
56 -12 Nike 15,817 -3%
57 -4 China Life 15,279 5%
58 3 Bank of China 14,236 10%
59 4 ICICI Bank 14,196 12%
60 -10 Orange 13,829 -10%
61 -12 Intel 13,757 -12%
62 8 FedEx 13,732 17%
63 9 US Bank 13,716 19%
64 18 Citi 13,386 37%
65 3 Petrochina 13,38 11%
66 -25 Movistar 13,336 -22%
67 -11 Sinopec 13,127 -6%
68 - Gucci 12,735 48%
69 -11 H&M 12,732 -6%
70 4 Sberbank 12,655 19%
71 -6 Honda 12,401 -2%
72 1 Siemens 12,331 16%
73 -4 Moutai 12,193 3%
74 15 IKEA 12,04 31%
75 -8 Pepsi 12,029 -5%
76 0 Target 11,879 13%
77 -18 Cisco 11,816 -11%
78 -1 BP 11,52 11%
79 9 MTN 11,448 23%
80 - Woolworths 11,039 -
81 11 Chase 10,836 25%
82 3 MTS 10,633 11%
83 -3 Red Bull 10,558 6%
84 -6 Ping An 10,558 4%
85 -2 Scotiabank 10,396 8%
86 -5 Nissan 10,186 3%
87 -8 Standard Chartered 10,16 1%
88 - Westpac 10,07 -
89 -18 Airtel 10,054 -13%
90 -43 NTT DoCoMo 10,028 -37%
91 0 KFC 9,953 12%
92 - Yahoo! 9,826 -
93 - J.P. Morgan 9,668 -
94 - BT 9,531 -
95 - Prada 9,454 63%
96 -1 Santander 9,232 8%
97 -4 Chevron 9,036 5%
98 2 DHL 8,94 18%
99 -12 ALDI 8,885 -5%
100 -4 Volkswagen 8,79 3%

Ranking BrandZ uwzględniający sto najpotężniejszych marek na świecie (BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands), opracowywany na potrzeby grupy WPP przez Millward Brown Optimor, jest badaniem przynoszącym wskaźniki wartości marek bazujące na wywiadach z ponad milionem konsumentów na całym świecie. Uwzględnia zarówno marki z rynku konsumenckiego, jak i z rynku business-to-business. Wskaźniki te są następnie łączone z uzyskanymi w badaniach na temat finansowych i ogólnobiznesowych wyników każdej ze spółek danymi z agencji Bloomberg i Datamonitor. W rankingu brane są pod uwagę rozbieżności regionalne. Raport obejmuje ranking ranking oraz analizę najcenniejszych marek w kluczowych regionach świata dla 13 sektorów rynku. Pełny ranking BrandZ Top 100, wraz z danymi przedstawionymi w rozbiciu na regiony i kategorie, można znaleźć na tej stronie.

Dołącz do dyskusji: Apple najcenniejszą marką świata. Google przed IBM, Prada liderem wzrostu

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
radoart
Apple najmocniejsza marką? Doprawdy?! Powiedzcie w takim razie skąd się wziął spadek z 680$ na niemal 400$ ?
Mega absurd!
0 0
odpowiedź
User
Kanunescu
Stąd że wg krzywej popytu i krzywej podaży... Im tańszy sprzęt tym większy popyt na to i więcej ludzi kupuje dany towar. Stąd też kupuje więcej ludzi dlatego mają zysk z obniżenia profitu dla siebie.
0 0
odpowiedź