Dwie na trzy kobiety w Polsce uważa, że poprzedni rok był najgorszym okresem w ich życiu
Co trzecia Polka twierdzi, że w 2020 roku straciła zawodowo, zaś niemal dwie trzecie - że poprzedni rok był najgorszym okresem w jej życiu - wynika z badań ARC Rynek i Opinia przeprowadzonych w 2020 roku.
Instytut ARC Rynek i Opinia z okazji Dnia Kobiet przedstawił zbiór danych na temat Polek, pochodzących z różnych badań opinii zrealizowanych w 2020 roku.
Polki a kultura, sport, sztuka
Aż 87 proc. kobiet interesuje się sportem, w tym co piąta barzdo (w przypadku mężczyzn jest to 93 proc.). 69 proc. kobiet uprawia sport, z czego 13 proc. - codziennie. Najczęściej uprawiane dyscypliny: jazda na rowerze (52 proc.), bieganie (45 proc.), gimnastyka (44 proc.).
Ulubionymi dyscyplinami kobiet są: skoki narciarskie (69 proc.), piłka nożna (65 proc.) oraz siatkówka (64 proc.). Badanie pokazuje, że jedna trzecia kibiców esportu to kobiety.
84 proc. kobiet interesuje się kulturą i sztuką, w tym 22 proc. - w stopniu znaczącym.
Polki na zakupach i na kawie
Badania ARC Rynek i Opinia pokazują, że 39 proc. kobiet ma pozytywne doświadczenia z promocjami. Dla 44 proc. pań to okazja do zrobienia zakupów "na zapas".
Kobiety coraz rzadziej uważają promocję „produkt lub usługa w obniżonej cenie” za atrakcyjną (38 proc. w 2020 versus 44 proc. w 2019)
Dwie trzecie kobiet uczestniczy w choćby jednym programie lojalnościowym (53 proc. mężczyzn), a 25 proc. - w czterech lub w większej liczbie programów.
Polki są miłośniczkami kawy - 58 proc. kobiet pije kawę ze względu na jej smak, 57 proc. - nie wyobraża sobie dna bez filiżanki kawy, a dla 33 proc. kawoszek picie kawy to rytuał. Ulubiona kawa to latte (35 proc. wskazań). Tyle samo pań nie używa żadnych dodatków do kawy.
7 proc. kobiet pijących kawę poza domem, robi to codziennie. Jeśli Polka kupuje kawę poza domem, to na stacji paliw (86 proc.).
Kobiety cenią firmy zaangażowane społecznie
72 proc. kobiet korzystniej ocenia firmy zaangażowane w działania społecznie. Respondentki rzadziej doceniają zaangażowanie firm w sponsoring sportu (53 proc. Polek ocenia lepiej takie firmy) lub w sponsoring kultury (56 proc. Polek ocenia takie firmy lepiej).
Kobiety o 2020: ciężki rok
31 proc. kobiet twierdzi, że w 2020 roku straciła zawodowo (w przypadku mężczyzn jest to taki sam odsetek). Ponad połowa mniej kobiet (7 proc.) niż mężczyzn (16 proc.) uważa, że zyskała zawodowo w 2020 roku. Kobiety, częściej niż mężczyźni twierdzą, że 2020 rok był najgorszym okresem w ich życiu (71 proc. versus 64 proc.).
- Realizując badania od wielu lat widzimy, jak społeczeństwo się zmienia. Analizując wybrane wyniki dotyczące Polek wyraźnie widzimy, jak z roku na rok wzrasta na przykład ich zainteresowanie sportem – obecnie bardzo zbliżony jest odsetek kobiet i mężczyzn będących kibicami sportowymi. Zmienia się też stosunek Polek do promocji. Wprawdzie nadal chętnie z nich korzystają, ale postrzeganie atrakcyjności np. niższych od standardowych cen jest niższa. Ciekawym wynikiem jest ten dotyczący konsumpcji kawy na stacjach paliw. Wprawdzie kobiety rzadziej od mężczyzn piją kawę w tych miejscach, jednak jest to miejsce, gdzie poza domem najczęściej konsumują kawę. Zaskoczeniem dla wielu może być wynik dotyczący esportu, postrzeganego jako dyscypliny niszowej i zarezerwowanej dla młodych mężczyzn. Okazuje się, że aż jedna trzecia kibiców esportu to właśnie kobiety. Tak więc warto badać na bieżąco społeczeństwo, gdyż może się okazać, że nasze wyobrażenia sprzed kilku lat są już nieaktualne – komentuje dr Adam Czarnecki z ARC Rynek i Opinia.
Powyższe dane pochodzą z badań: Café Monitor 2020, Monitor Programów Lojalnościowych 2020, Monitor Promocji 2020, Sponsoring Monitor 2020, Polski odbiorca esportu 2020, Badania omnibusowe.
Dołącz do dyskusji: Dwie na trzy kobiety w Polsce uważa, że poprzedni rok był najgorszym okresem w ich życiu