Wino kupowane przez ponad połowę polskich gospodarstw domowych
W 2015 roku polski rynek win gronowych odnotował wzrost zarówno w liczbie nabywców, jak i kupowanym przez gospodarstwa domowe wolumenie kategorii - wynika z badania GfK Polonia.
W ubiegłym roku 55,6 proc. polskich gospodarstw zakupiło przynajmniej raz produkt z tej kategorii, co w porównaniu do poprzedniego roku dało wzrost na poziomie 0,7 proc. W ujęciu wartościowym analizowana kategoria wzrosła o 2,7 proc.
Polacy kupują wino przeciętnie 5 razy w roku, a podczas pojedynczej wizyty w sklepie sięgają po około 1,1 l tego alkoholu, wydając średnio 18,20 zł. 67 proc. kupujących tę kategorię powtarza przynajmniej raz jej zakup w ciągu kolejnych 12 miesięcy.
Biorąc pod uwagę miejsce zakupu, obecnie najważniejszym kanałem (w ujęciu wartościowym), w którym gospodarstwa domowe zaopatrują się w wino, są sklepy dyskontowe. 39 proc. wartości wszystkich zakupów win gronowych przypada na ten kanał. Hipermarkety tracą udziały w dystrybucji kategorii i posiadają w niej obecnie 24 proc. Kolejny kanał to supermarkety, które odpowiadają za 17 proc. rynku dystrybucji kategorii, ale w porównaniu z hipermarketami ich udziały wzrosły rok do roku.
W całości sprzedaży pod względem wolumenowym w 2015 roku zakupy wina czerwonego stanowiły 56 proc., 33 proc. to zakupy wina białego, zaś pozostałe 11 proc. - wina różowego. Największy wzrost zakupów w stosunku do poprzedniego roku zanotowała kategoria win białych.
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od 20 lat panelu gospodarstw domowych GfK Polonia. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
Analizowana kategoria obejmuje zakupy win gronowych, które przeznaczone są do spożycia w domu.
Dołącz do dyskusji: Wino kupowane przez ponad połowę polskich gospodarstw domowych