Rekordowe wyniki Netfliksa. "Amerykanie chcą płacić, Polacy nie"
W II kwartale 2017 roku Netflix zdobył ponad 5 milionów nowych użytkowników, a liczba subskrybentów serwisu przekroczyła próg 100 milionów na całym świecie. W ciągu trzech miesięcy Nietflix zadebiutował z 20 serialami, 17 filmami i 22 programami na antenie. - Netlfixa wciąż definiuje Ameryka, w Polsce jeszcze długo nie zagrozi on telewizji - oceniają dla serwisu Wirtualnemedia.pl Sergiusz Geller i Marek Racławski.
W raporcie opublikowanym przez Netflix za okres II kwartału br. ujawniono, że serwis pozyskał poza rynkiem w USA ponad 4,1 mln nowych użytkowników. Nieco mniej nowych subskrybentów (1,07 mln) zanotowano w Stanach Zjednoczonych.
Netflix na koniec czerwca br. miał 103,95 mln subskrybentów i po raz pierwszy w historii większość bazy stanowili klienci spoza Stanów Zjednoczonymi. Jest ich już 52,05 mln, tymczasem liczba klientów w Stanach Zjednoczonych to 51,9 mln.
- W drugim kwartale nie doceniliśmy popularności naszych własnych treści, co doprowadziło do większego, niż oczekiwano pozyskania liczby klientów na wszystkich rynkach - napisała firma w liście do inwestorów.
W raportowanym okresie Netflix zanotował przychody w kwocie 2,79 mld dol., co oznacza wzrost o 32,3 proc. rok do roku. W tym samym zestawieniu firma zarobiła 65,6 mln dol. - o 61 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wyniki ujawnione przez Netflix zaskoczyły finansistów na Wall Street, którzy oczekiwali wzrostu użytkowników na poziomie 2,59 mln poza USA. W efekcie akcje Netflixa we wtorek zyskały na wartości o ponad 10 proc.
Co przesądza o sukcesie Netflixa na globalnym i amerykańskim rynku? Czy polskie telewizje w świetle przytoczonych wyników mają się czego bać? Czy Netflix idzie „po wszystko”? O to serwis Wirtualnemedia.pl zapytał dwóch ekspertów - Sergiusza Gellera, video planning buying director w Havas Media Group i Marka Racławskiego, head of TV department w MullenLowe Mediahub.
- W rozważaniach na temat popularności Netflixa z całą pewnością należy spojrzeć na „geografię" - zwraca uwagę Sergiusz Geller. - Amerykanie wyróżniają się pod względem skłonności do płacenia za abonament dostawców VOD nie tylko na tle Polski, gdzie odsetek ten wynosi 5 proc., ale również na tle innych europejskich krajów, gdzie odsetek ten wśród populacji wynosi odpowiednio 9 proc. w Niemczech, 7 proc. we Francji i 22 proc. w Wielkiej Brytanii, przy imponującym wyniku w Stanach Zjednoczonych wynoszącym 33 proc.
Zdaniem naszego rozmówcy niski odsetek osób płacących dodatkowy abonament VOD w Polsce potwierdza zmiana funkcjonowania kilku podmiotów na rynku, które wchodziły na rynek z wizją odpłatnego kontentu bez reklam, z czasem zastępując ten model bezpłatnym kontentem z reklamami lub mieszanym.
- Wydaje się, że dobrym rozwiązaniem nie tylko ze strony Netflixa, ale również Showmax był mariaż z sieciami telefonii komórkowej i promocja polegająca na długoterminowym bezpłatnym dostępie - uważa Geller. - Dzięki temu mają szanse zachować choć część lojalnych widzów. Podobnie działa z resztą promocja polegająca na bezpłatnym testowym miesiącu.
Według eksperta z Havas Media Group dane Gemiusa pokazują mimo tych trudności rosnącą popularność Netflixa również w Polsce.
- Średnia liczba wejść na stronę oraz liczba użytkowników korzystających z aplikacji (z wyłączeniem Smart TV co w pewnym stopniu zaburza obraz) zwiększyła się w II kwartale względem I kwartału o 25 proc. i była to dynamika znacząco korzystniejsza w porównaniu do Showmax, Player.pl, czy Ipli - podkreśla Geller.
W jego opinii rynek dostawców VOD z całą pewnością cały czas będzie się rozwijał i wraz z nim będzie rosła liczba abonentów.
- Szanse na odniesienie sukcesu w przypadku Netflixa czy Showmax są na pewno duże ze względu na bogatą bibliotekę kontentu, jednak w tym momencie rywalizują one w Polsce o stosunkowo niewielki udział w rynku. Aby to się zmieniło Polacy musieliby być skłoni do wydawania większego udziału swojego miesięcznego dochodu na szeroko rozumiane „media" lub musiałaby nastąpić kontynuacja ofert łączonych pomiędzy dostawcami różnego rodzaju usług – ocenia Geller.
- Nie mam dokładnej wiedzy na temat rynku w USA, jednak wiem, że tam dostępność do Netflixa jest zdecydowanie większa niż w Polsce - 54 proc. gospodarstw domowych w USA posiada dostęp do Netflix - zdradza Marek Racławski, head of TV Department w MullenLowe Mediahub. - W Polsce penetracja Netflixa jest zdecydowanie niższa. Przyczyną takiego faktu może być oferta - zdecydowanie bogatsza za oceanem od tej oferowanej na polski rynek, a także, być może, mniejsza chęć polskich widzów do płacenia za treści telewizyjne.
W opinii eksperta telewizje mogą się bać Netflixa raczej w USA niż w Polsce, choć należy mieć zawsze w pamięci fakt, że z biegiem lat będzie wzrastała chęć oglądania treści telewizyjnych gdzie, jak i kiedy chcesz, co będzie z pewnością uderzało w telewizję linearną.
W okresie od kwietnia do końca czerwca br. Netflix zamieścił u siebie 20 oryginalnych seriali, 17 filmów i 22 programy. Oto ich lista:
Kwiecień
Seriale:
- The Get Down – część II (7.04)
- Szefowa (21.04)
- Chewing Gum - sezon 2 (4.04)
- Telefonistki (28.04)
- Dear White People (28.04)
- Tales By Light – sezon 2 (21.04)
Filmy:
- Win It All (7.04)
- Sandy Wexler (14.04)
- Sand Castle (21.04)
- Latarnia na wybrzeżu orek (7.04)
- Small Crimes (28.04)
- Tramps (21.04)
- Stujednolatek, który nie zapłacił rachunku i zniknął (25.04)
- Rodney King (28.04)
Programy:
- Chelsea – sezon 2
Stand-upy:
- Louis C.K. 2017 (4.04)
- Kevin Hart: What Now? (11.04)
- Lucas Brothers: On Drugs (18.04)
- Vir Das: Abroad Understanding (25.04)
Dokumenty:
- Casting na JonBenet (21.04)
- Hot Girls Wanted: Turned On (28.04)
Maj
Seriale:
- Ania, nie Anna (12.05)
- House of Cards – sezon 5 (30.05)
- Sense8 – sezon 2 (05.05)
- F is for Family – sezon 2 (30.05)
- Specjalista od niczego – sezon 2 (12.05)
- Unbreakable Kimmy Schmidt – sezon 3 (19.05)
- Bloodline – sezon 3 (26.05)
Filmy:
- Machina Wojenna (26.05)
- In the Shadow of Iris (01.05)
- Handsome: A Netflix mystery movie (05.05)
- Mindhorn (12.05)
- Sahara (12.05)
- Blame! (19.05)
Stand-upy:
- Maria Bamford: Old Baby (02.05)
- Norm Macdonald : Hitler’s dog, Gossip & Trickery (09.05)
- Tracy Morgan: Staying Alive (16.05)
- Hasan Minhaj: Homecoming King (23.05)
- Sarah Silverman: A Speck of Dust (30.05)
Dokumenty:
- The Keepers (19.05)
- The Mars Generation (5.05)
- Potrzebny Mi Roger Stone (12.05)
- Laerte-Se (19.05)
- Joshua: nastolatek kontra mocarstwo (26.05)
Czerwiec
Seriale:
- Orange Is The New Black – sezon 5 (9.06)
- Gypsy (30.06)
- Flaked – sezon 2 (2.06)
- My Only Love Song (9.06)
- You Me Her – sezon 2 (15.06)
- The Ranch – część 3 (16.06)
- GLOW – sezon 1 (23.06)
Filmy:
- Okja (28.06)
- Lucid Dream (2.06)
- You Get Me (23.06)
Stand-upy:
- Oh, Hello On Broadway (13.06)
- Rory Scovel Tries Stand-Up For The First Time (20.06)
- Chris D’ella: Man on Fire (27.06)
Dokumenty:
- Counterpunch (16.06)
- Nobody Speaks: Trials of The Free Press (23.06)
Dołącz do dyskusji: Rekordowe wyniki Netfliksa. "Amerykanie chcą płacić, Polacy nie"