SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Rekordowe wyniki Netfliksa. "Amerykanie chcą płacić, Polacy nie"

W II kwartale 2017 roku Netflix zdobył ponad 5 milionów nowych użytkowników, a liczba subskrybentów serwisu przekroczyła próg 100 milionów na całym świecie. W ciągu trzech miesięcy Nietflix zadebiutował z 20 serialami, 17 filmami i 22 programami na antenie. - Netlfixa wciąż definiuje Ameryka, w Polsce jeszcze długo nie zagrozi on telewizji - oceniają dla serwisu Wirtualnemedia.pl Sergiusz Geller i Marek Racławski.

W raporcie opublikowanym przez Netflix za okres II kwartału br. ujawniono, że serwis pozyskał poza rynkiem w USA ponad 4,1 mln nowych użytkowników. Nieco mniej nowych subskrybentów (1,07 mln) zanotowano w Stanach Zjednoczonych.

Netflix na koniec czerwca br. miał 103,95 mln subskrybentów i po raz pierwszy w historii większość bazy stanowili klienci spoza Stanów Zjednoczonymi. Jest ich już 52,05 mln, tymczasem liczba klientów w Stanach Zjednoczonych to 51,9 mln.

- W drugim kwartale nie doceniliśmy popularności naszych własnych treści, co doprowadziło do większego, niż oczekiwano pozyskania liczby klientów na wszystkich rynkach - napisała firma w liście do inwestorów.

W raportowanym okresie Netflix zanotował przychody w kwocie 2,79 mld dol., co oznacza wzrost o 32,3 proc. rok do roku. W tym samym zestawieniu firma zarobiła 65,6 mln dol. - o 61 proc. więcej niż rok wcześniej.

Wyniki ujawnione przez Netflix zaskoczyły finansistów na Wall Street, którzy oczekiwali wzrostu użytkowników na poziomie 2,59 mln poza USA. W efekcie akcje Netflixa we wtorek zyskały na wartości o ponad 10 proc.

Co przesądza o sukcesie Netflixa na globalnym i amerykańskim rynku? Czy polskie telewizje w świetle przytoczonych wyników mają się czego bać? Czy Netflix idzie „po wszystko”? O to serwis Wirtualnemedia.pl zapytał dwóch ekspertów - Sergiusza Gellera, video planning buying director w Havas Media Group i Marka Racławskiego, head of TV department w MullenLowe Mediahub.

- W rozważaniach na temat popularności Netflixa z całą pewnością należy spojrzeć na „geografię" - zwraca uwagę Sergiusz Geller. - Amerykanie wyróżniają się pod względem skłonności do płacenia za abonament dostawców VOD nie tylko na tle Polski, gdzie odsetek ten wynosi 5 proc., ale również na tle innych europejskich krajów, gdzie odsetek ten wśród populacji wynosi odpowiednio 9 proc. w Niemczech, 7 proc. we Francji i 22 proc. w Wielkiej Brytanii, przy imponującym wyniku w Stanach Zjednoczonych wynoszącym 33 proc.

Zdaniem naszego rozmówcy niski odsetek osób płacących dodatkowy abonament VOD w Polsce potwierdza zmiana funkcjonowania kilku podmiotów na rynku, które wchodziły na rynek z wizją odpłatnego kontentu bez reklam, z czasem zastępując ten model bezpłatnym kontentem z reklamami lub mieszanym.
 
- Wydaje się, że dobrym rozwiązaniem nie tylko ze strony Netflixa, ale również Showmax był mariaż z sieciami telefonii komórkowej i promocja polegająca na długoterminowym bezpłatnym dostępie - uważa Geller. - Dzięki temu mają szanse zachować choć część lojalnych widzów. Podobnie działa z resztą promocja polegająca na bezpłatnym testowym miesiącu.

Według eksperta z Havas Media Group dane Gemiusa pokazują mimo tych trudności rosnącą popularność Netflixa również w Polsce.

- Średnia liczba wejść na stronę oraz liczba użytkowników korzystających z aplikacji (z wyłączeniem Smart TV co w pewnym stopniu zaburza obraz) zwiększyła się w II kwartale względem I kwartału o 25 proc. i była to dynamika znacząco korzystniejsza w porównaniu do Showmax, Player.pl, czy Ipli - podkreśla Geller.
 
W jego opinii rynek dostawców VOD z całą pewnością cały czas będzie się rozwijał i wraz z nim będzie rosła liczba abonentów.

- Szanse na odniesienie sukcesu w przypadku Netflixa czy Showmax są na pewno duże ze względu na bogatą bibliotekę kontentu, jednak w tym momencie rywalizują one w Polsce o stosunkowo niewielki udział w rynku. Aby to się zmieniło Polacy musieliby być skłoni do wydawania większego udziału swojego miesięcznego dochodu na szeroko rozumiane „media" lub musiałaby nastąpić kontynuacja ofert łączonych pomiędzy dostawcami różnego rodzaju usług – ocenia Geller.

- Nie mam dokładnej wiedzy na temat rynku w USA, jednak wiem, że tam dostępność do Netflixa jest zdecydowanie większa niż w Polsce - 54 proc. gospodarstw domowych w USA posiada dostęp do Netflix - zdradza Marek Racławski, head of TV Department w MullenLowe Mediahub. - W Polsce penetracja Netflixa jest zdecydowanie niższa. Przyczyną takiego faktu może być oferta - zdecydowanie bogatsza za oceanem od tej oferowanej na polski rynek, a także, być może, mniejsza chęć polskich widzów do płacenia za treści telewizyjne.

W opinii eksperta telewizje mogą się bać Netflixa raczej w USA niż w Polsce, choć należy mieć zawsze w pamięci fakt, że z biegiem lat będzie wzrastała chęć oglądania treści telewizyjnych gdzie, jak i kiedy chcesz, co będzie z pewnością uderzało w telewizję linearną.

W okresie od kwietnia do końca czerwca br. Netflix zamieścił u siebie 20 oryginalnych seriali, 17 filmów i 22 programy. Oto ich lista:

Kwiecień
Seriale:
- The Get Down – część II (7.04)
- Szefowa (21.04)
- Chewing Gum - sezon 2 (4.04)
- Telefonistki (28.04)
- Dear White People (28.04)
- Tales By Light – sezon 2 (21.04)

Filmy:
- Win It All (7.04)
- Sandy Wexler (14.04)
- Sand Castle (21.04)
- Latarnia na wybrzeżu orek (7.04)
- Small Crimes (28.04)
- Tramps (21.04)
- Stujednolatek, który nie zapłacił rachunku i zniknął (25.04)
- Rodney King (28.04)

Programy:
- Chelsea – sezon 2

Stand-upy:
- Louis C.K. 2017 (4.04)
- Kevin Hart: What Now? (11.04)
- Lucas Brothers: On Drugs (18.04)

- Vir Das: Abroad Understanding (25.04)
Dokumenty:
-  Casting na JonBenet (21.04)
-  Hot Girls Wanted: Turned On (28.04)

Maj

Seriale:
-  Ania, nie Anna (12.05)
- House of Cards – sezon 5 (30.05)
- Sense8 – sezon 2 (05.05)
- F is for Family – sezon 2 (30.05)
- Specjalista od niczego – sezon 2 (12.05)
- Unbreakable Kimmy Schmidt – sezon 3 (19.05)
- Bloodline – sezon 3 (26.05)

Filmy:
- Machina Wojenna (26.05)
- In the Shadow of Iris (01.05)
- Handsome: A Netflix mystery movie (05.05)
- Mindhorn (12.05)
- Sahara (12.05)
- Blame! (19.05)

Stand-upy:
- Maria Bamford: Old Baby (02.05)
- Norm Macdonald : Hitler’s dog, Gossip & Trickery (09.05)
- Tracy Morgan: Staying Alive (16.05)
-  Hasan Minhaj: Homecoming King (23.05)
-  Sarah Silverman: A Speck of Dust (30.05)

Dokumenty:
- The Keepers (19.05)
- The Mars Generation (5.05)
-  Potrzebny Mi Roger Stone (12.05)
- Laerte-Se (19.05)
- Joshua: nastolatek kontra mocarstwo (26.05)

Czerwiec

Seriale:
-  Orange Is The New Black – sezon 5 (9.06)

-  Gypsy (30.06)
-  Flaked – sezon 2 (2.06)
-  My Only Love Song (9.06)
-  You Me Her – sezon 2 (15.06)
-  The Ranch – część 3 (16.06)
-  GLOW – sezon 1 (23.06)

Filmy:

-  Okja (28.06)
-  Lucid Dream (2.06)
-  You Get Me (23.06)

Stand-upy:
-  Oh, Hello On Broadway (13.06)
-   Rory Scovel Tries Stand-Up For The First Time (20.06)
-  Chris D’ella: Man on Fire (27.06)

Dokumenty:

-  Counterpunch (16.06)
- Nobody Speaks: Trials of The Free Press (23.06)

 

Dołącz do dyskusji: Rekordowe wyniki Netfliksa. "Amerykanie chcą płacić, Polacy nie"

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Presspreston
a to skanery z tych Polaków, prawie 5 koła średnia krajowa a 40 złotych im się wydać nie chce na aż 1/5 bazy filmów i seriali którą ma każdy biedak w USA. W du... się poprzewracało od tego dobrobytu.
odpowiedź
User
tekla
z tego co się orientuję to najniższa opcja to 34 zł - o 14,01 zł więcej niż Showmax. Ale i oferta lepsza, bo na Showmaksie poza paroma hitami same odgrzewane kotlety.
odpowiedź
User
mbbm
W ShowMax trafiają się sensowne nowe filmy. Netflix pod tym względem leży. Najlepsza opcja to skakanie i co miesiąc zmiana Netflix, ShowMax, HBO GO.
odpowiedź