Wydatki na reklamę - Maj 2004
Wydatki na reklamę w maju wyniosły ponad 1155 mln złotych
Należy zauważyć, że aktualna sytuacja na rynku wpisuje się w tendencję znaną z roku 2001. Lata 2001 i 2004 to na razie jedyne okresy, w których już w czerwcu, następuje spadek wydatków reklamowych - informuje Export Monitor.
Zdaniem Export Monitor jest bardzo prawdopodobne, że w miesiącach wakacyjnych wydatki będą nieznacznie powyżej ubiegłorocznych. Nawiązując do sytuacji z roku 2001 możemy się jednak spodziewać obiecującej jesieni.
- Z wielką przyjemnością informujemy, że potwierdziła się nasza prognoza przygotowana w kwietniu, a opublikowana w raporcie za marzec. Prognoza ta zakładała pokonanie kolejnego rekordu dotyczącego łącznych wydatków reklamowych w Polsce. (poprzedni rekord - październik 2003) - dodaje Export Monitor.
Wydatki na reklamę w Telewizji wyniosły 635,63 mln zł, tj. około 18,94 mln zł mniej (-2,9%) w porównaniu do poprzedniego miesiąca i o ponad 56,93 mln złotych mniej (-8,2%) niż w maju 2003 roku.
Przychody Radia zmalały o ponad 6,85 mln złotych (-7%) w stosunku do kwietnia i wyniosły 90,47 mln zł. Wzrost wydatków w Radiu, w stosunku do maja 2003 stanowi około 3,41 mln zł (+3,9%).
Maj był miesiącem spadku przychodów Gazet ogólnopolskich i regionalnych. Przychody zmalały o około 11,77 mln zł (-6,7%) w stosunku do poprzedniego miesiąca i wyniosły 163,92 mln zł. Zanotowaliśmy zauważalny, ponad 17%, wzrost wydatków w porównaniu do maja 2003. Wzrost ten jednak w dużej części wynika z rozszerzania monitoringu.
Rynek Magazynów osiągnął przychód w wysokości 190,25 mln zł. W kwietniu wydano o ponad 9,57 mln zł więcej (wzrost +5,3%). W porównaniu do maja 2003 wydatki wzrosły o ponad 29,68 mln zł (+18,48%).
Przychody związane z Reklamą Zewnętrzną wyniosły w maju 64,60 mln zł (dane MediaWatch). To o 6,95 mln zł więcej ( +12%) w porównaniu do poprzedniego miesiąca i o 13,52 mln zł więcej (+26%) w stosunku do zeszłego roku.
Maj był dobrym miesiącem dla Kina. Zanotowało ono ponad 63,6% wzrost w porównaniu do kwietnia. Ten rok był jednak minimalnie gorszy (-0,2%) od poprzedniego. Przychody tego medium w maju wyniosły około 11 mln zł.
Rok/Miesiąc maj 2003 kwiecień 2004 maj 2004
Media Suma kosztów Suma kosztów Suma kosztów
Telewizja 692,57 mln 654,58 mln 635,63 mln
Radio 87,06 mln 97,32 mln 90,47 mln
Gazety 139,92 mln 175,69 mln 163,92 mln
Magazyny 160,57 mln 180,68 mln 190,25 mln
Outdoor 51,08 mln 57,65 mln 64,60 mln
Kina 11,02 mln 6,72 mln 11,00 mln
Razem 1 142,22 mln 1 172,63 mln 1 155,87 mln
Analizując udziały rynkowe poszczególnych mediów w badanym okresie nie zauważamy rewolucyjnych zmian. W stosunku do roku 2003 Telewizja straciła udziały na rzecz pozostałych mediów.
Opracowano na podstawie danych cennikowych (rate card) bez uwzględniania indywidualnie negocjowanych rabatów. Wyniki zawierają także wpływy związane z autopromocją mediów.
Dołącz do dyskusji: Wydatki na reklamę - Maj 2004