SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Eksperyment youtubera: proponował influencerom, by reklamowali wymyślony przez niego produkt

Wojtek Przeździecki, polski youtuber, znany w sieci jako OjWojtek, wysłał do stu influencerów propozycję reklamowania wkładek, które nie istnieją. Kilka osób nie odmówiło i przyznało wprost, że polecają rzeczy, których nigdy wcześniej nie używali.

"OjWojtek" to nazwa kanału w serwisie YouTube, który prowadzi Wojtek Przeździecki. Ma 28 lat. W zeszłym roku było o nim głośno, gdy zadebiutował w oktagonie na gali Fame MMA 11. Miał walczyć z Sylwestrem Wardęgą, innym popularnym twórcą internetowym, ale ten nabawił się kontuzji, więc ostatecznie youtuber zmierzył się z Marcinem Dubielem.

Ostatni film Wojtka Przeździeckiego na jego kanale na YouTubie nosi tytuł "Wysłałem Ofertę SCAMU do 100 Influencerów". Scam to inaczej oszustwa polegające na wzbudzeniu czyjegoś zaufania, a następnie wykorzystaniu go do wyłudzenia pieniędzy. Zjawisko to w zeszłym roku nagłośnili youtuberzy, głównie Revo i Sylwester Wardęga. Twórcy w swoich filmach obszernie relacjonowali wątpliwe etycznie praktyki promowania produktów premium, które okazywały się tanią chińszczyzną.

Teraz sprawą zajął się Wojtek Przeździecki. Youtuber postanowił wkręcić stu influencerów. W swoim filmie wyjaśnia widzom, jak do tego doszło. Na kanale OjWojtek krok po kroku tłumaczy, w jaki sposób stworzył fikcyjny produkt, który chciał zaoferować influencerom jako towar do promowania przez nich na swoich kanałach w mediach społecznościowych.

Jakie to proste...

Przeździecki na potrzeby eksperymentu stworzył firmę. Nazwał ją - nomen omen - "Inquadki", bo miała produkować wkładki, które "zwiększają kreatywność, samopoczucie i drapią po stopach".

- To miał być zwykły prank, ale sposób, w jaki niektórzy zareagowali, był szokujący - mówi youtuber na początku nagrania. Wtedy w tle słychać krótkie fragmenty nagranych rozmów z influencerami. "Czy jakbym ci dwukrotność tego, co podałem, to by było ok?" - pyta jeden z nich. "Też tak robiłem, że nie miałem produktu, a polecałem, że go używam trzy tygodnie" - mówi inny z rozbrajającą szczerością.

Przeździecki w ramach swojej akcji przygotował stronę fikcyjnej firmy w sieci oraz nagrał filmik reklamujący wkładki. W ten sposób wyjaśnia widzom - co tłumaczy w nagraniu - że wcale nie trzeba mieć dużo pieniędzy ani poświęcać mnóstwo czasu, by stworzyć taką ofertę.

Następnie wybrał stu popularnych w Polsce influencerów i w mailu złożył im propozycję reklamowania jego produktu. Część z nich zorientowała się dość szybko, że ma do czynienia z oszustwem, ale nie wszyscy. Ku zaskoczeniu Wojtka niektórzy zgodzili się reklamować towar, mimo że youtuber uprzedził ich, że nie dostaną wcześniej produktu do przetestowania. Wielu z nich od razu chciało negocjować wysokość stawki.

"Nie szukajcie tych ludzi, nie róbcie samosądu"

Pod koniec nagrania Przeździecki rozmawia z radcą prawnym. Jego wypowiedź jasno sugeruje, że działanie influencerów, którzy nie mieli oporów, by reklamować niesprawdzony wcześniej produkt, godzi w dobro konsumentów i ich prawo do informacji. Youtuber nie zdecydował się podać personaliów influencerów, którzy chcieli reklamować towar w ciemno.

"Nie zgadujcie, nie szukajcie tych ludzi, nie róbcie samosądu. Nie chciałem rozpoczynać cancel culture, wierzę, że można dać komuś nauczkę i sprawić, by odpokutował bez je...nia i niszczenia go. Zaufajcie Lordowi Inquadkorowi, on nie przestał sprzątać" - napisał pod filmem Wojtek Przeździecki.

Jak informowaliśmy w poniedziałek, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest w trakcie prowadzenia siedmiu postępowań w sprawie ukarania influencerów za brak współpracy z prezesem UOKiK w zakresie oznaczeń reklamy w internecie. Urząd odkrył wiele treści reklamowych na profilach influencerów na Instagramie, YouTubie, Facebooku czy w innych social mediach, które nie są w ogóle oznaczane jako reklama.

Dołącz do dyskusji: Eksperyment youtubera: proponował influencerom, by reklamowali wymyślony przez niego produkt

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
tyty
czyżby komentarze tu zostały wyłączone? bo próbuję wrzucić sensowny i nie przechodzi...
odpowiedź
User
B123456
czyżby komentarze tu zostały wyłączone? bo próbuję wrzucić sensowny i nie przechodzi...



totalnie nie wiem co w tym co chciałem napisać jest nie tak, że nie chce przejść.
ogólnie piękna sprawa ten film, szkoda, że taki typ, który niestety nie zabłysnął na koniec jest w ogóle dla kogoś kimś ciekawym, ale to już nie o nim źle świadczy tylko o części młodego pokolenia
odpowiedź