SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

RMF - największe zyski z reklam

RMF FM pozostaje liderem pod względem przychodów z reklam, choć największy wzrost odnotowało Radio Zet

Jak wynika z monitoringu CR Media RMF FM pozostaje liderem rynku radiowego pod względem przychodów z reklam. W 2003 roku RMF z reklam zarobiło 485 539 980 zł, co oznacz wzrost o 14,4 w stosunku do 2002 roku. W tym samym czasie drugie Radio Zet zarobiło 384 908 940 zł (wzrost o 29,26%).

Suma: Wartość reklam Rok  
Grupa własnościowa 2002 2003
ADPOINT      12 479 355 zł      18 662 445 zł
AGORA      78 861 812 zł      69 879 419 zł
LOKALNE NIEZRZESZONE      84 836 767 zł      79 120 454 zł
PLUS        9 840 195 zł      11 615 916 zł
RMF    226 455 480 zł    259 084 500 zł
ZET    167 891 290 zł    217 017 650 zł
ZPR      62 851 968 zł      65 286 021 zł
POLSKIE RADIO LOKALNE      30 785 422 zł      30 792 840 zł
POLSKIE RADIO NATIONAL      58 158 785 zł      69 156 232 zł
RADIOSTACJA        1 772 990 zł        4 361 910 zł
WAWA      14 664 631 zł      15 853 398 zł
Total    748 598 695 zł    840 830 785 zł
(CR Media nie monitorują wszystkich lokalnych rozgłośni, firmaa monitoruje około 20 stacji radiowych Agory SA i około 10 stacji należących do Grupy Radiowej Radio Eska).
 
Największym regionalnym reklamowym rynkiem reklamowym pozostaje mazowieckie a na drugim miejscu jest wielkopolskie, które zanotowało mniejsze wpływy z reklam niż  w 2002 roku.

Województwo 2002 2003
ogólonpolskie       452 505 555 zł       545 258 382 zł
mazowieckie         78 795 950 zł         80 346 401 zł
wielkopolskie         41 493 131 zł         37 165 580 zł
śląskie         32 929 728 zł         35 298 103 zł
dolnośląskie         27 540 269 zł         28 709 462 zł
łódzkie         25 151 271 zł         25 839 353 zł
pomorskie         20 839 012 zł         22 837 839 zł
małopolskie         13 168 620 zł         13 567 030 zł
kujawsko-pomorskie         14 571 534 zł         13 545 058 zł
zachodniopomorskie          7 593 317 zł          7 579 818 zł
lubelskie          5 741 897 zł          6 951 041 zł
podkarpackie          6 941 353 zł          5 094 708 zł
opolskie          4 584 754 zł          4 106 656 zł
warmińsko-mazurskie          6 211 832 zł          3 999 663 zł
świętokrzyskie          2 685 667 zł          3 959 587 zł
podlaskie          3 383 525 zł          3 517 862 zł
lubuskie          4 461 282 zł          3 054 241 zł
Suma całkowita       748 598 695 zł       840 830 785 zł


Oto krótkie podsumowanie minionego roku przez Macieja Teliszewskiego, Dyrektora Sprzedaży CR Media Consulting:

W 2003 rynek radiowy wzrósł ok. 12,3%, do poziomu 840,8 mln PLN. Stacje ogólnopolskie zarobiły ok. 20,5% więcej niż rok wcześniej, kwota 2003 to ok. 545,3 mln PL. Staje lokalne straciły ok. 0,2% i zarobiły ok. 295,6 mln PLN. Według danych cennikowych liczonych bez autopromocji udział stacji ogólnopolskich wzrósł o 7,3% do 64,8%, a tym samym udział stacji lokalncyh spadł o 11,2% do 35,2%, co oznacza dalszą postępującą degradację rynku lokalnego.

Głównymi beneficjentem wzrostu przychodów stacji ogólnopolskich było Radio Zet osiągając dynamikę wzrostu rzędu 29% choć ciągle największą pod względem przychodów stacją nr 1 pozostaje RMF FM (wzrost o ok. 14%, kwota ok..259 mln PLN).

Największy wzrost udziału wśród dużych podmiotów zanotowało Radio Zet z udziałem rzęu 25,8% i jego dynamiką rzędu 15%. Wzrost udziału rzędu 119% zanotowała Radiostacja, ale mamy tu do czynienia z tzw. efektem bazy gdzie jest bardzo niska wartość udziału będącego punktem wyjścia analiz tej sieci stacji.
Wśród pozostałych grup i sieci radiowych największą dynamiką zmian zanotowały: Polskie Radio Ogólnopolskie (wzrost o ok. 18%), Ad.point (wzrost o ok. 49%), sieć PLUS (wzrost o ok. 18%)., podobnie sytuacja przedstawia się w udziałach rynkowych, wzrosty odpowiednia ok. 5%, 33% i 5%.

Wśród sieci i grup lokalnych liderami pozostały sieć Agory (udział w całym rynku 8,3%, 69,8 mln PLN) oraz należąca do ZPR sieć ESKA (udział 7,8%, 65,3 mln PLN). Jednocześnie obie sieci zanotowały znaczący spadek udziałów, odpowienio Agora spadek o 21% a ESKA o ok. 8%), oczywiście głównym beneficjentem tych spadków były stacje ogólnopolskie.

Spadki udziału zanotowały również lokalne stacje niezależne, stacje lokalne polskiego radia oraz sieć Wawa.

Według danych cennikowych liczonych bez autopromocji niezmiennie liderem przychodów radiowych pozostają stacje z województwa mazowieckiego, kolejne województwo to wielkopolskie ale wyraźnie straciło w stosunku do roku ubiegłego, a goni je wzrastające województwo śląskie (tabela)

Tradycyjnie najbardziej reprezentowaną branżą w radiu jest rozrywka i kultura (trzeba jednak pamiętać że jest to również branża, która najczęściej się ze stacjami barteruje) a dalej jest motoryzacja i transport, które zanotowały 12% wzrost, o dalej bez zmian: telekomunikacja i transport (bez zmian w stosunku do roku 2002). Wśród największych branż bardzo istotne wzroty zanotowały branże: Finanse i Marketing (o 30%) oraz Środki osobistej pielęgnacji ciała (o 40%).

Według danych cennikowych liczonych bez autopromocji stacje, które były liderami przychodów to oprócz opisanego już rynku ogólnpolskiego, stacje wg. Rynków: Warszawa - Pogoda (ciągle największy przychód, ale 3% spadek przychodów w stosunku do 2002), Wrocław - ESKA Wrocław, Łódż - Eska Łódź, Katowice i aglomeracja - Karolina (blisko 27% spadek przychodów), Poznań - ESKA Poznań, Trójmiaso - ESKA Nord, Kraków - Radio Wanda.

Należy pamiętać, że opisane powyżej zjawiska rynkowe zostały zanalizowane dla danych cennikowych, bez upustów i barterów. Nałożenie tej korekty z całą pewnością zmieniłoby kilka wyżej postawionych tez. I tak na przykła wg. szacunków CR Media cały rynek radiowy spadł ok. 5-7%. Jednocześnie wg. tych samych szacunków nastąpił wzrost przychodów stacji ogólnopolskich o ok. 3-4% przy jednoczesnym spadku przychodów stacji loklanych o ok. 15-16%. Dalsze wnioski nasuwają sie same.

Dołącz do dyskusji: RMF - największe zyski z reklam

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl