Reklama zewnętrzna 14,6 proc. w dół, tylko 10 mln zł na nośniki tranzytowe
Od stycznia do września br. wydatki na reklamę zewnętrzną w Polsce wyniosły 352,76 mln zł, o 14,57 proc. mniej niż rok wcześniej. Rekordowo niski udział w tym rynku - 2,9 proc. - miała w III kwartale br. reklama tranzytowa.
Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że w pierwszych trzech kwartałach 2013 roku na reklamę outdoorową przeznaczono dokładnie 352 761 563 zł, czyli o 14,57 proc. mniej niż rok wcześniej. Przy czym w samym III kwartale spadek był zdecydowanie niższy - wyniósł 7,36 proc.
Porównując trzy kwartały br. do tego samego okresu 2009 roku, aż o ok. 80 mln zł zmalały budżety na standardowe nośniki outdoorowe. - Największy spadek odnotowaliśmy w bieżącym roku - przyznaje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. - Wynika on przede wszystkim z ogólnych ograniczeń wydatków na reklamę, które dotknęły wszystkie media. Można uznawać ten fakt za odzwierciedlenie rzeczywistego stanu polskiej gospodarki oraz braku jasnych perspektyw jej rozwoju w kolejnych dwóch, trzech latach - dodaje.
Niezmiennie największy udział w wydatkach na reklamę zewnętrzną ma pięć sektorów: sprzedaż, rozrywka i kultura, żywność, telekomunikacja oraz motoryzacja i transport. Przy czym tylko w III kwartale br. ich budżety były o prawie 9 mln zł niższe niż rok wcześniej. W ostatnich latach spory wzrost zanotowała jedynie motoryzacja, której udział w rynku outdoorowym podskoczył o 3 pkt proc.
UDZIAŁ SEKTORÓW W RYNKU REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ | ||||
sektor | III kw. 2013 | III kw. 2012 | III kw. 2011 | III kw. 2010 |
Sprzedaż | 22,48% | 23,58% | 21,99% | 21,19% |
Rozrywka/kultura | 16,03% | 16,34% | 12,10% | 15,96% |
Żywność | 11,76% | 12,62% | 11,35% | 11,73% |
Telekomunikacja | 11,38% | 9,77% | 14,37% | 13,78% |
Motoryzacja/transport | 7,20% | 6,74% | 4,76% | 4,17% |
- Wydatki w zakresie poszczególnych produktów wykazują dość duże „rozdrobnienie”, co może być różnie oceniane przy analizowaniu wydatków w reklamie out of home. Generalnie można przyjąć, że wielość produktów wpływa pozytywnie na wykorzystanie potencjału tej formy reklamy - komentuje Lech Kaczoń. - Z drugiej strony firmy działające na rynku out of home poczyniły wiele oszczędności w zakresie utrzymania najbardziej pożądanych nośników reklamy (między innymi zlikwidowano w ostatnich pięciu latach najmniej efektywne powierzchnie ekspozycyjne). Mimo tych działań nie wszyscy gracze mogą liczyć na pozytywny rozwój. Pytanie kiedy on może nastąpić, jest ważnym pytaniem, albowiem przedłużający się okres spowolnienia gospodarczego coraz bardziej wpływać może na kondycję poszczególnych graczy - zastanawia się Kaczoń. - Dodatkowo negatywny wpływ na wykorzystanie potencjału out of home w Polsce mają coraz bardziej skomplikowane zasady decydowania o ich zakupie. Należy ubolewać, że w tym zakresie oddalamy się od standardów europejskich - dodaje.
Szans na przełamania spadkowej tendencji branża upatruje w pomiarze efektywności reklamy zewnętrznej, rozpoczętym właśnie przez spółkę, którą założyły firmy AMS, Clear Channel Poland i Ströer Polska (więcej na ten temat).
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2013 r. | |||
kategoria | sprzedaż w zł | ||
I kw. 2013 | II kw. 2013 | III kw. 2013 | |
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 21 608 528 | 23 121 953 | 22 965 039 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż | 1 964 608 | 3 217 065 | 3 116 094 |
Piwo | 2 465 708 | 7 315 211 | 4 373 276 |
Napoje | 851 388 | 9 076 823 | 3 052 998 |
Pozostałe z sektora Żywność | 3 699 120 | 8 908 248 | 6 213 488 |
Filmy kinowe | 5 179 856 | 4 607 100 | 4 292 235 |
Stacje TV | 2 385 112 | 1 750 679 | 1 761 741 |
Stacje radiowe | 65 357 | 396 977 | 265 650 |
Magazyny | 231 375 | 61 318 | 92 504 |
Gazety codzienne | 109 476 | 78 296 | 17 138 |
Edukacja | 633 828 | 1 428 151 | 2 462 666 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura | 4 486 762 | 7 780 936 | 9 702 530 |
Internet | 484 947 | 158 341 | 2 246 384 |
Systemy telefonii komórkowej | 14 279 743 | 14 931 614 | 10 691 504 |
Telefonia stacjonarna | 8 777 | 12 868 | 32 619 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja | 190 600 | 489 243 | 235 856 |
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA | 2 474 081 | 6 755 242 | 3 951 859 |
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI | 1 718 671 | 1 485 440 | 490 377 |
Samochody | 2 380 406 | 5 895 768 | 4 971 931 |
Oleje/Paliwa | 499 926 | 1 246 731 | 576 025 |
Stacje benzynowe | 454 215 | 1 831 321 | 815 994 |
Transport | 2 375 216 | 1 184 632 | 1 119 793 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport | 366 613 | 674 131 | 872 343 |
Banki | 6 122 405 | 3 688 079 | 4 312 435 |
Ubezpieczenia | 967 725 | 1 781 463 | 592 063 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing | 1 310 386 | 2 293 030 | 1 776 172 |
Proszki do prania | 746 717 | 564 842 | 773 971 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości | 1 230 568 | 243 116 | 312 722 |
Akcje społeczne non-profit | 4 397 913 | 897 373 | 3 667 906 |
Pozostałe z sektora Bezpłatne i autopromocja | 70 499 | 413 276 | 200 245 |
AGD/RTV | 1 045 937 | 770 601 | 894 598 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura | 753 950 | 1 996 213 | 1 684 965 |
Biura podróży | 1 081 331 | 2 588 642 | 385 763 |
Usługi medyczne | 258 923 | 339 290 | 340 778 |
Pozostałe z sektora Usługi | 3 296 610 | 4 410 534 | 5 811 735 |
BUDOWNICTWO | 3 043 281 | 3 374 053 | 2 619 541 |
PRODUKTY DLA DZIECI | 278 468 | 365 205 | 432 720 |
ODZIEŻ/OBUWIE | 3 054 370 | 3 419 118 | 2 341 297 |
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT | 0 | 500 643 | 93 543 |
PRZEMYSŁ | 187 876 | 395 375 | 1 014 685 |
ROLNICTWO/OGRODNICTWO | 59 840 | 1 498 728 | 58 740 |
KAMPANIE POLITYCZNE | 5 850 | 33 091 | 26 014 |
NIEOKREŚLONY SEKTOR | 3 795 112 | 4 141 296 | 4 357 500 |
ŁĄCZNIE | 100 622 075 | 136 122 053 | 116 017 435 |
1 2
Dołącz do dyskusji: Reklama zewnętrzna 14,6 proc. w dół, tylko 10 mln zł na nośniki tranzytowe