Reklama wprowadzająca w błąd
Spółka Tel-Art sprzedająca wysyłkowo preparaty wspomagające odchudzanie naruszyła prawo - uznał Prezes UOKiK.
W jego ocenie prezentowane w reklamie informacje dotyczące specyfików są nieprawdziwe. Prezes Urzędu nakazał spółce zaniechanie nieuczciwych praktyk
Spółka Tel-Art zajmuje się dystrybucją preparatów odchudzających Kuracja 309, Tabletka LA-121, AosaFit. Podstawą wszczęcia postępowania przez Prezesa UOKiK były ogłoszenia reklamujące specyfiki ukazujące się w czasopismach wysokonakładowych. Przedsiębiorca podawał informacje o nadzwyczajnej skuteczności środków w zwalczaniu nadwagi oraz o ich błyskawicznym działaniu. Uwiarygodnieniu tych twierdzeń miały służyć opinie bliżej nieokreślonych specjalistów. Spółka zamieszczała także w swoich reklamach wypowiedzi osób, które rzekomo skorzystały z produktów, zachwalających efekty stosowania kuracji – schudłam 28 kg w mniej niż 9 tygodni, nie odmawiając sobie tego co lubię.
Na podstawie opinii Instytutu Żywności i Żywienia Prezes UOKiK ustalił, że zamieszczone w reklamie informacje na temat skuteczności preparatów są nierzetelne. Ponadto twierdzenie, że kuracja preparatami firmy powoduje spadek wagi bez jakiejkolwiek zmiany dotychczasowej diety i bez dodatkowej aktywności fizycznej jest nieprawdziwe i wprowadza konsumentów w błąd.
Powyższe działania spółki Tel-Art, w opinii Prezesa Urzędu, stanowią praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów polegającą na publikowaniu nieuczciwej i wprowadzającej w błąd reklamy. Wobec powyższego nie mogą być dalej stosowane.
Spółka została zobowiązana do publikacji oświadczenia, że zamieszczała w reklamach informacje wprowadzające w błąd. Prezes UOKiK nie nałożył na przedsiębiorcę kary finansowej, ponieważ takiej możliwości nie przewiduje ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Jeśli jednak Tel-Art nie zastosuje się do prawomocnej decyzji i nie zaprzestanie działań naruszających przepisy, możliwe będzie nałożenie kary do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.
Nie jest to pierwsza decyzja Prezesa UOKiK, w której stwierdzono naruszenie prawa przez Tel-Art. W 2005 roku Prezes nakazał spółce wycofanie reklamy prezentującej nieprawdziwe informacje dotyczące oferowanego specyfiku ReduFizz (również wspomagającego odchudzanie). Spółka zastosowała się do prawomocnej decyzji i wycofała kwestionowaną reklamę.
Dołącz do dyskusji: Reklama wprowadzająca w błąd