SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polska reklama outdoorowa 12 / 1,7 proc. w górę (raport)

W III kwartale br. wydatki na reklamę outdoorową w Polsce wyniosły 152,2 mln zł, czyli 12 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z danych IGRZ. Natomiast w trzech kwartałach br. rynek zwiększył się w skali roku o 1,7 proc.

- Nakłady na polską reklamę out of home w pierwszych dziewięciu miesiącach br. odpowiadają wynikom branży sprzed roku. Niezaprzeczalnie jest to zasługą „stałych” reklamodawców, pochodzących z sektorów sprzedaży, żywności, rozrywki i kultury oraz telekomunikacji. Od lat doceniają oni wartość reklamy OOH i utrzymują wydatki na nią na podobnym poziomie - komentuje Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. Podkreśla przy tym, że firmy z polskiej branży outdoorowej poczyniły w ostatnich dwóch, trzech latach wiele zmian, które istotnie poprawiły jakość oferowanych powierzchni ekspozycyjnych, co zapewne przyczyniło się to do wzrostu atrakcyjności reklamy OOH.

SPRZEDAŻ     21,99% (3 kwartał 2010: 21,19%)
TELEKOMUNIKACJA      14,37% (3 kwartał 2010: 13,78%)
ROZRYWKA/KULTURA   12,10% (3 kwartał 2010: 15,96%)
ŻYWNOŚĆ     11,35% (3 kwartał 2010: 11,73%)
KAMPANIE POLITYCZNE    5,65%

Izba szacuje, że ponad 50 proc. przychodów ze sprzedaży reklam out of home generują nośniki r typu frontlight 18 m kwadratowych (600 x 300 cm) oraz typu city light (backlight 120 x 180 cm).

SPRZEDAŻ REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2011 r.
sektorwielkość sprzedaży w PLN
I kw.'11II kw.'11III kw.'11
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie23 954 53326 964 04229 447 058
Pozostałe z sektora Sprzedaż2 138 5994 396 9064 023 053
Piwo1 657 6039 031 6143 423 769
Napoje2 355 4504 366 2316 187 576
Pozostałe z sektora Żywność6 461 99912 576 5397 663 660
Filmy kinowe3 922 3492 853 8952 583 104
Stacje TV5 302 9031 602 6402 875 384
Stacje radiowe96 079251 013450 099
Magazyny612 833451 576391 683
Gazety codzienne437 75564 442695 615
Edukacja1 122 1442 294 9993 015 246
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura4 372 3748 785 8228 398 369
Internet839 358185 845840 419
Systemy telefonii komórkowej16 109 32021 260 88120 633 151
Telefonia stacjonarna18 588565 20915 000
Pozostałe z sektora Telekomunikacja496 794891 397376 398
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA1 818 3448 851 0996 369 912
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI873 9172 385 8041 495 997
Samochody5 825 9116 972 9414 606 209
Oleje/Paliwa243 930912 73692 345
Stacje benzynowe389 061280 807471 993
Transport343 9641 000 871939 882
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport1 368 9471 354 8361 138 886
Banki3 209 6848 365 3334 083 036
Ubezpieczenia36 5991 072 851894 898
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing1 460 9554 642 7862 389 958
Proszki do prania619 894885 961712 834
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości997 6533 898454 293
Akcje społeczne non-profit1 762 1341 556 3641 178 665
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja142 967429 160270 515
AGD/RTV2 989 0042 464 9651 264 464
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura1 804 4213 927 3111 859 936
Biura podróży709 3203 435 2331 728 500
Usługi medyczne501 682404 069317 656
Pozostałe z sektora Usługi3 311 6122 602 9733 620 428
BUDOWNICTWO3 408 8715 178 6553 852 086
PRODUKTY DLA DZIECI303 190423 222103 651
ODZIEŻ/OBUWIE6 704 0449 392 5226 143 956
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT589 472621 339188 899
PRZEMYSŁ177 97147 043314 764
ROLNICTWO/OGRODNICTWO43 180664 4721 590
KAMPANIE POLITYCZNE877 32623 3078 605 054
NIEOKREŚLONY SEKTOR5 098 2497 937 7338 086 867
ŁĄCZNIE115 510 981172 381 344152 206 859
ŁĄCZNIE W 2011 R.440 099 184


Na reklamę tranzytową (na pojazdach i środkach komunikacji miejskiej) wydano w III kwartale 3,9 mln zł, czyli 12,8 proc. więcej niż przed rokiem. Stanowi to 2,6 proc. wartości całej reklamy out of home

SPRZEDAŻ     21,99% (3 kwartał 2010: 21,19%)
TELEKOMUNIKACJA      14,37% (3 kwartał 2010: 13,78%)
ROZRYWKA/KULTURA   12,10% (3 kwartał 2010: 15,96%)
ŻYWNOŚĆ     11,35% (3 kwartał 2010: 11,73%)
KAMPANIE POLITYCZNE    5,65%

- Nie oznacza to jednak, że możemy liczyć na zwrot tendencji w branży reklamy tranzytowej - uważa Lech Kaczoń. Jego zdaniem ograniczenia administracyjne w tym sektorze nie tylko nadal obowiązują, ale wręcz pogłębiają się. - Bez rozwiązań systemowych (koncepcyjnych) reklama tranzytowa zniknie z rynku OOH - ocenia. - Członkowie IGRZ podejmują starania w celu odwrócenia tego niekorzystnego trendu. Niestety, przy całkowitym niezrozumieniu potrzeb rynku OOH ze strony władz samorządowych, wiele osiągnąć się nie da. Będziemy jednak nadal próbować odwrócić ten niekorzystny kierunek ograniczania reklamy tranzytowej. Zwłaszcza, że nie ma podobnych restrykcji w krajach Unii Europejskiej - opisuje Kaczoń.

Wśród członków IGRZ reklamę tranzytową oferują trzy firmy: AMS, Business Consulting i CAM Media.

SPRZEDAŻ REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2011 r.
sektorwielkość sprzedaży w PLN
I kw.'11II kw.'11III kw.'11
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie673 959812 316670 557
Pozostałe z sektora Sprzedaż67 098190 99355 778
Piwo000
Napoje130 56032 50084 549
Pozostałe z sektora Żywność9 296186 20564 945
Filmy kinowe14 00028 0000
Stacje TV056 20046 940
Stacje radiowe000
Magazyny12 000028 000
Gazety codzienne2 9132 9131 942
Edukacja30 809100 684359 052
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura146 436523 964168 540
Internet21 1400280 772
Systemy telefonii komórkowej0484 477295 986
Telefonia stacjonarna04 2000
Pozostałe z sektora Telekomunikacja000
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA029 67693 773
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI184 70090 12518 176
Samochody43 494153 45355 262
Oleje/Paliwa061 6000
Stacje benzynowe69 93669 9360
Transport700241 235205 449
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport95 503414 61143 215
Banki148 950672 207549 232
Ubezpieczenia2 000214 053475
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing48 375151 342158 735
Proszki do prania000
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości00125 000
Akcje społeczne non-profit24 06993 77527 600
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja78 000141 65061 450
AGD/RTV013 7200
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura83 544151 74315 012
Biura podróży54 562181 348145 552
Usługi medyczne56 70739 46413 628
Pozostałe z sektora Usługi56 61478 26352 719
BUDOWNICTWO221 890122 07893 892
PRODUKTY DLA DZIECI1 682289 7821 682
ODZIEŻ/OBUWIE262 688138 73244 926
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT037 57617 500
PRZEMYSŁ4 5606 81017 400
ROLNICTWO/OGRODNICTWO1 5901 5901 590
KAMPANIE POLITYCZNE00113 482
NIEOKREŚLONY SEKTOR006 000
ŁĄCZNIE2 547 7745 817 2213 918 812
ŁĄCZNIE W 2011 R.12 283 807


Czy wobec sporego wzrostu w skali roku wartości reklamy outdoorowej w III kwartale można oczekiwać, że wyniki za cały rok będą lepsze niż roku temu? - Sądzimy, że wbrew optymistycznym prognozom z początku tego roku będzie to bardzo trudne - mówi Lech Kaczoń. - Wpływy w IV kwartale winny osiągnąć bowiem wartość ponad 170 mln zł, żeby cały rok był lepszy od poprzedniego. Z dzisiejszego punktu widzenia wydaje się to niezwykle trudne, ale nie niemożliwe. Zadecydują dwa ostatnie miesiące roku. Czy reklamodawcy utrzymają poziom planowanych wydatków na reklamę OOH, czy też zdecydują się na ich ograniczenie i wykorzystanie w przyszłym roku? - zastanawia się Kaczoń.

Zestawienie obejmuje dane firm (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS, BP Media, Business Consulting, CAM Media, Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo.

Dołącz do dyskusji: Polska reklama outdoorowa 12 / 1,7 proc. w górę (raport)

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
krz
"Podkreśla przy tym (przyp. Lech Kaczoń), że firmy z polskiej branży outdoorowej poczyniły w ostatnich dwóch, trzech latach wiele zmian, które istotnie poprawiły jakość oferowanych powierzchni ekspozycyjnych, co zapewne przyczyniło się to do wzrostu atrakcyjności reklamy OOH." - Panie Kaczoń, a może czas odejść? Bo takich "kocopałów" to dawno nie czytałem.
odpowiedź