OIGKK i SFP podpisały kontrakt generalny
Przełom w relacjach operatorów telewizji kablowej i organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Komunikacji Kablowej i Stowarzyszenie Filmowców Polskich podpisały 1 października 2004 r. kontrakt generalny w sprawie opłat, jakie operatorzy telewizji kablowej, przystępujący do kontraktu, będą wnosić na rzecz Stowarzyszenia Filmowców Polskich jako organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Kontrakt, którego postanowienia uzgodniono w negocjacjach, prowadzonych przy udziale AGICOA, ma przyczynić się do rozwiązania jednego z najtrudniejszych problemów, z jakimi od lat - w warunkach chaosu legislacyjnego - borykali się i operatorzy i twórcy.
Kontrakt przybliża do rozwiązania toczącego się od lat sporu - komu, ile i za co mają płacić operatorzy z tytułu praw autorskich. Jest to bardzo ważny krok w kierunku uporządkowania zasad korzystania z praw autorskich oraz zarządzania tymi prawami.
Kwestie wysokości opłat, trybu i zakresu ich pobierania, nie zostały dotychczas - pomimo licznych postulatów Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Komunikacji Kablowej i SFP - odpowiednio uregulowane w nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Brak pełnej nowelizacji ustawy, jasno precyzującej prawa i obowiązki zarówno operatorów, jak i organizacji zbiorowego zarządzania, doprowadził do bardzo licznych, trudnych sporów sądowych.
Brak w dotychczasowej praktyce precyzyjnych zasad naliczania, pobierania oraz wysokości opłat za prawa autorskie zmusił operatorów do wypowiedzenia umów z takimi organizacjami jak ZAIKS i ZASP. Analiza struktury praw autorskich i pokrewnych na polu reemisji programów telewizyjnych wykazała, że poważnym portfelem tych praw zarządza Stowarzyszenie Filmowców Polskich. W tej sytuacji, w 2003 roku Ogólnopolska Izba Gospodarcza Komunikacji Kablowej i Stowarzyszenie Filmowców Polskich, przy udziale AGICOA, w poczuciu odpowiedzialności za budowanie zdrowych relacji między operatorami i organizacjami zbiorowego zarządzania, rozpoczęły negocjacje, których pierwszym efektem było podpisanie w tym samym roku tymczasowego porozumienia i ustalenie systemu zaliczkowego opłat z tytułu praw autorskich do czasu podpisania kontraktu generalnego. Teraz taki kontrakt został podpisany.
Konsekwencje formalne podpisanej umowy są następujące:
- przystąpienie do kontraktu daje operatorom telewizji kablowych podstawę do uregulowania praw związanych z reemisją
- kwestie opłat negocjowane są przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Komunikacji Kablowej w miejsce pojedynczych operatorów,
- po stronie organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi występuje organizacja właściwa, reprezentująca większość praw na polu reemisji ,
- kontrakt udowadnia, że możliwe jest uregulowanie stosunków w obszarze reemisji na drodze umownej zamiast drogi administracyjnej czy sądowej.
Konsekwencje biznesowe podpisania kontraktu to:
- ustabilizowanie rynku operatorów telewizji kablowej dzięki zapewnieniu przewidywalności opłat z tytułu praw autorskich,
- uregulowanie zaległych opłat,
- zapewnienie twórcom i producentom stabilności wpływów z tytułu praw autorskich,
- poddanie wysokości opłat negocjacjom uwzględniającym warunki rynkowe.
Przystąpienie do kontraktu, wynegocjowanego dla członków OIGKK, jest dobrowolne i jest on otwarty dla wszystkich firm operatorów telewizji kablowych w Polsce.
- Kontrakt jest przełomem w relacjach operatorów komunikacji szerokopasmowej (telewizji kablowej) i organizacji zbiorowego zarządzania. Pokazuje, że, zgodnie z wymogami prawa unijnego, obie strony potrafią się porozumieć i wspólnie wynegocjować warunki współpracy. Arbitralne decyzje ministra kultury w tym obszarze stają się niepotrzebne. Jak każde porozumienie, ma ogromne znaczenie nie tylko biznesowe, ale i społeczne, gdyż cywilizuje relacje do tej pory obarczone konfliktami - powiedział Jerzy Straszewski, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Komunikacji Kablowej.
- Kontrakt generalny obecnie zawarty jest wynikiem wielomiesięcznych, bardzo trudnych negocjacji. Osiągnięte porozumienie zapewnia wynagrodzenia z tytułu reemisji dla współtwórców utworu audiowizualnego, którzy przez wiele lat tego wynagrodzenia byli w ogóle pozbawieni. Chodzi tu przede wszystkim o głównego twórcę utworu audiowizualnegojakim jest reżyser i o operatora obrazu. Porozumienie uwzględnia także prawa producentów utworów audiowizualnych, których autorskie prawa majątkowe obejmują reemisję, a którzy także dotąd na terenie RP nie uzyskiwali od operatorów wynagrodzenia. - stwierdził Ryszard Kirejczyk, dyrektor ZAPA - wyodrębnionej jednostki Stowarzyszenia Filmowców Polskich do zbiorowego zarządu prawami autorskimi.
Dołącz do dyskusji: OIGKK i SFP podpisały kontrakt generalny