SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Motoryzacja 12 proc. więcej na reklamę. Skoda liderem

Mimo kryzysu sprzedażowego producenci samochodów w ub.r. cennikowo wydali na reklamę 12 proc. więcej niż rok wcześniej. Najmocniej wzrosły budżety Toyoty, Opla, Skody i Audi - jako jedyny spadek zanotował Hyundai.

Z danych Kantar Media przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia przez Mindshare Polska wynika, że cennikowe wydatki reklamowe branży motoryzacyjnej, nie licząc internetu, wyniosły w 2012 roku 1,26 mld zł. Według analityków Mindshare online stanowi dodatkowe 25 proc. budżetów marketingowych producentów i dystrybutorów aut. - A ponieważ reklama internetowa charakteryzuje się największą dynamiką wzrostu, zdecydowanie możemy mówić o stabilnej tendencji wzrostowej wydatków całej kategorii motoryzacyjnej - ocenia Łukasz Zdrodowski, dyrektor w pionie client leadership Mindshare Polska.

Według raportu IAB AdEx wydatki na reklamę internetową w pierwszych trzech kwartałach ub.r. wyniosły 1,52 mld zł, z czego 14 proc., czyli 214 mln zł przypadło na motoryzację (zobacz szczegóły). - Branża motoryzacyjna wydaje się być jedną z wytyczających kierunki rozwoju marketingowego internetu - komentuje Łukasz Zdrodowski. - Standardem są dla niej działania w wyszukiwarkach czy aktywność w mediach społecznościowych. Emocje budzą cross mediowe projekty oparte na aplikacjach mobilnych, np. wykorzystanie przez Mercedesa aplikacji Shazam w interaktywnym spocie telewizyjnym, czy możliwości związane z rozwojem marketingu adaptacyjnego. Inny widoczny trend to wykorzystanie modeli efektywnościowych. Szczególnie w kryzysie reklamodawcy chętnie korzystają z rozwiązań, w których podstawą rozliczenia są ilości wygenerowanych konfiguracji, ofert czy zapytań o jazdy próbne - opisuje Zdrodowski.
 

Najwięksi reklamodawcy motoryzacyjni zwiększyli z roku na rok swoje wydatki. Cennikowy budżet Skody wzrósł o 14,1 proc., a Opla i Toyoty - o 20,6 proc. O kilka proc. więcej niż rok wcześniej przeznaczyły na reklamę Volkswagen, Renault, Peugeot, Citroen i Nissan.

Za to o 17,5 proc. zmalał budżet reklamowy Hyundaia, lidera największego reklamodawcy motoryzacyjnego w 2011 roku. Wydatki obciął też Fiat, przez co wypadł z czołowej dziesiątki marketerów.

Cennikowe wydatki reklamowe w zł (bez internetu, dane Kantar Media)
marka 2012 2011
Skoda 95 395 746 83 615 626
Opel 91 389 723 75 774 373
Volkswagen 90 696 202 87 315 425
Renault 87 803 093 86 376 254
Peugeot 84 727 579 82 948 132
Toyota 79 929 363 66 288 913
Citroen 74 360 453 71 005 651
Hyundai 73 148 641 88 667 115
Nissan 67 106 855 66 467 899
Fiat 66 467 899 -


 
Ogólny wzrost wydatków marketingowych branży motoryzacyjnej nastąpił dalszych spadków sprzedaży samochodów. W 2011 roku liczba zarejestrowanych nowych aut wyniosła 280 tys., o 12,5 proc. mniej niż rok wcześniej, a w 2012 roku - mimo optymistycznych wyników w pierwszym półroczu - zmalała do 275 tys.

Kryzys w mniejszym stopniu dotknął jednak segmentu samochodów premium, w którym liczba rejestracji wzrosła w ub.r. o 11 proc., przekraczając poziom 20 tys. (czyli 8 proc. wszystkich nowo zarejestrowanych aut osobowych). Natomiast cennikowe wydatki na reklamy luksusowych samochodów (bez internetu) skoczyły aż o 40 proc., do kwoty 122,6 mln zł. To jedna dziesiąta wydatków całej branży motoryzacyjnej.

Budżet reklamowy Audi wzrósł aż o 480 proc., Mercedesa - o 58 proc., BMW - o 4 proc., za to wydatki Lexusa zmalały o 21 proc., a Volvo - o 27 proc. - Imponujące wzrosty inwestycji mediowych całego segmentu premium to przede wszystkim efekt szerokich działań komunikacyjnych Audi - komentuje Łukasz Zdrodowski.

W kampaniach samochodów premium mniejsza część budżetu niż w przypadku wszystkich aut osobowych jest przeznaczana na telewizję, a większa na radio, magazyny i outdoor. - Udział poszczególnych mediów w wydatkach reklamowych branży motoryzacyjnej pozostaje stabilny - dodaje Łukasz Zdrodowski.



 

Dołącz do dyskusji: Motoryzacja 12 proc. więcej na reklamę. Skoda liderem

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Profeszional
Bez estymacji wydatków na Internet? W tej kategorii? Wielkie brawa dla Mindshare....
0 0
odpowiedź
User
szaraczek
Przecież najwięcej pieniędzy na reklamę samochodów jest inwestowanych w internecie!!!
Przecież nikt nie kupuje samochodu po obejrzenie reklamy przy "M jak M". To jest bardziej skomplikowany proces... w tej chwili 99% szukających samochodu szuka informacji w internecie.
0 0
odpowiedź
User
bartoszko
jasne szarak , a ziemia jest plaska. wiem bo byłem za lasem i nic tam się nie zaokrągla.
0 0
odpowiedź