SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kontrowersje wokół marketingu w Polsce

"Kontrowersje wokół marketingu w Polsce" - to temat konferencji naukowej, która odbyła się w dniach 17 i 18 listopada 2004 r. w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie

Wzięło w niej udział ponad 100 naukowców z całej Polski, zajmujących się dziedziną marketingu.

Głównym celem konferencji było podjęcie dyskusji na temat kontrowersji, jakie narosły wokół marketingu w ciągu 15 lat praktycznej obecności tej dziedziny w Polsce, oraz próba odpowiedzi na pytania dotyczące miejsca i roli marketingu we współczesnej polskiej gospodarce.

"Po początkowej fascynacji zagadnieniami marketingu, zarówno ze strony praktyków gospodarczych, jak i młodzieży podejmującej studia w tej dziedzinie, od kilku lat obserwujemy spadek zainteresowania nią, a nawet postępujące rozczarowanie działaniami marketingowymi - powiedział prof. dr hab. Lechosław Garbarski, Przewodniczący Rady Programowej Konferencji. - Coraz częściej przymiotnik "marketingowy" jest używany  w kontekście działań hałaśliwych, nieuczciwych, czy wręcz przebiegłych. Dlatego zdecydowaliśmy się, wspólnie z gronem wybitnych specjalistów marketingu z polskich ośrodków akademickich, podjąć dyskusję na temat obrazu i przyszłości tej dziedziny w Polsce."

Konferencja została podzielona na trzy sesje tematyczne: tożsamość marketingu, etyczne problemy marketingu w Polsce oraz przyszłość marketingu.
W trakcie sesji poświęconej tożsamości marketingu, prelegenci poruszyli problem postrzegania i funkcjonowania marketingu w przedsiębiorstwach. Jest on coraz częściej kojarzony z reklamą i sprzedażą, niż z całościową, przenikającą całą organizację, filozofią myślenia i działania.
Dyskutowano również na temat ograniczania wydatków na działania marketingowe,
w ramach programów oszczędnościowych przeprowadzanych w przedsiębiorstwach. Prelegenci zwrócili uwagę na fakt, że firmy traktujące wydatki na działania marketingowe jako inwestycję stanowią nadal chlubny wyjątek wśród polskich przedsiębiorstw.

Znajomość zasad marketingu pozwala wpływać na postawy nabywców, kształtować rynki, a nawet prospołeczne zachowania, czy przyczyniać się do polepszania relacji społecznych. Często jednak te działania zaczynają graniczyć z manipulacją i niekorzystnym wpływem na interesy nabywców. W tym kontekście istotne staje się zagadnienie etyki marketingu, o którym rozmawiano w trakcie drugiej sesji konferencji. Dużą rolę w krzewieniu zasad i postaw etycznych odgrywają dydaktycy, których zadaniem jest uwrażliwianie młodych adeptów marketingu na przejawy nieetycznych praktyk. Dobrowolne kodeksy etyczne, etyczne praktyki marketingowe, społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa to nowa rzeczywistość, która z trudem, ale coraz częściej zaczyna być uznawana przez środowisko.

Dwudniową konferencję zamknęła dyskusja na temat przyszłości marketingu w Polsce oraz kierunków rozwoju tej dziedziny. Prelegenci podkreślili, że w procesie rozwoju można dostrzegać wiele nowych możliwości, ale również zagrożeń. Jednym z nich jest zmęczenie społeczeństwa wszechobecnym, służącym manipulacji wyborami konsumentów, "marketingiem". Zaczyna się on jawić jako pospolita technika pozyskania klienta, przez co jest coraz bardziej dezawuowana. Towarzyszy temu niepewność jutra wśród ludzi związanych z tą dziedziną.

Dołącz do dyskusji: Kontrowersje wokół marketingu w Polsce

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl