Kodeks Dobrych Praktyk Public Relations
Związek Firm Public Relations przyjmuje "Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR". Przedstawiamy całą treść kodeksu
"Kodeks Dobrych Praktyk ZFPR" podpisali 19 kwietnia 2004r. Prezesi agencji członkowskich Związku. Kodeks precyzuje zasady i standardy świadczenia usług, a firmy należące do ZFPR dobrowolnie zobowiązały się przestrzegać jego zapisów. Kodeks odwołuje się do Karty Sztokholmskiej - dokumentu przyjętego przez ICCO (International Communications Consultancy Organisation) regulującego standardy świadczenia usług PR oraz uzyskał pozytywną opinię Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji.
Kodeks podzielony jest na sześć części odnoszących się do różnych grup, z którymi stykają się w swojej pracy przedstawiciele zawodu i do których kierują podejmowane przez siebie działania. Do sfer tych należą m.in. wzajemne stosunki między światem PR-u i mediami oraz zobowiązania agencji względem siebie i swoich klientów. Kodeks reguluje też powinności środowiska PR wobec społeczeństwa oraz organów władzy publicznej, odnosząc się szczegółowo do roli PR-owców w procesie komunikacji i związaną z tym odpowiedzialnością.
"Kodeks jest ważnym dokumentem dla branży" - powiedział Rafał Szymczak, Prezes ZFPR - "W stanowieniu i promowaniu standardów profesjonalnych oraz etycznych kluczowe są dwa elementy - konkretne i precyzyjne zapisy oraz mechanizmy ułatwiające ich egzekucję. Jestem przekonany, że w Kodeksie oba te cele udało nam się osiągnąć. Uważamy, iż realizacja zapisów przyczyni się do zaostrzenia kryteriów profesjonalizmu i etyki działania w środowisku, budując przy tym prestiż zawodu PR".
Idea Kodeksu spotkała się z pozytywnym przyjęciem także poza Związkiem. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozytywnie zaopiniował dokument i wyraził przekonanie, że jego przyjęcie będzie miało pozytywny wpływ na upowszechnianie kodeksów branżowych. Polskie Stowarzyszenie Public Relations wyraziło opinię, że Kodeks przyczyni się do zwiększenia przejrzystości działań PR i pozytywnie wpłynie na postrzeganie profesjonalnych usług public relations, a upowszechnianie jego zapisów będzie miało znaczący wpływ na eliminowanie przejawów patologii w sposobie funkcjonowania niektórych uczestników rynku usług PR.
Związek Firm Public Relations liczy, iż Kodeks będzie dokumentem żywym, odnoszącym się do konkretnych problemów praktyki PR. Dlatego Związek zamierza monitorować praktyki rynkowe i uzupełniać jego zapisy w przypadku pojawiania się w przyszłości nowych zjawisk i zachowań niezgodnych z etyka profesjonalną.
Oto treść kodeksu - kliknij w ten link.
Dołącz do dyskusji: Kodeks Dobrych Praktyk Public Relations