SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Farmacja liderem reklamy telewizyjnej. W górę sektor sprzedażowy, mocno w dół finansowy i motoryzacyjny (TOP20)

W 2020 roku najwięcej na reklamy w telewizji wydały firmy z kategorii "produkty zdrowotne i leki", wyprzedzając kategorie żywność oraz sprzedaż. Najmocniej wydatki na reklamę tv ograniczyli przedsiębiorcy z branży finanse oraz motoryzacja/transport. Wzrosły natomiast budżety tv kategorii przemysł, budownictwo, domowe środki czystości.

Shutterstock.com Shutterstock.com

Największym reklamodawcą telewizyjnym w 2020 roku była branża „produkty zdrowotne,leki”, która wydała w tv 6,13 mld zł, czyli 3 proc więcej niż rok wcześniej - wynika z analizy One House opracowanej dla Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych Nielsen Audience Measurement).

- Miesiące z wyższymi niż w 2019 roku wydatkami to przede wszystkim pierwsze półrocze ze znacząco silniejszym 1 kwartałem, a więc wzrost nastąpił jeszcze przed lockdown`em. Największy przyrost nastąpił w maju (+127 mln zł) - i tu należy wspomnieć wzmożoną komunikację największego polskiego reklamodawcy - Aflofarmu (choć oczywiście są to wartości cennikowe), ale to październik i listopad były miesiącami, kiedy zainwestowano najwięcej. O ile w 2019 roku drugie półrocze było zdecydowanie intensywniejsze (+24 proc.), o tyle w 2020 roku wartość reklamy telewizyjnej w pierwszym i drugim półroczu jest bardzo zbliżona. Wniosek z tego taki, że ten sektor  w miesiącach jesiennych 2020 osłabił swoją komunikację (spadek o około 3 proc.) co w wielu przypadkach było skutkiem sprzedaży poniżej oczekiwań i niepewności związanej z drugą falą pandemii - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, head of media w One House.

Sektor sprzedażowy z dużym wzrostem

Druga pod tym względem kategoria „żywność” zmniejszyła nakłady na reklamę w telewizji o 6 proc., do 5,47 mld zł. Trzecie na podium branża „sprzedaż” wydała z kolei 3,93 mld zł, czyli 12 proc. więcej niż rok wcześniej.

-  Największy wzrost inwestycji odnotował sektor "sprzedaż", który zwiększył inwestycje w reklamę telewizyjną o niemal 480 mln (+12 proc.). I tu dla odmiany tendencja jest odwrotna w stosunku do "Produktów zdrowotnych i leków" - w IV kwartale ogromne tąpnięcie (redukcja inwestycji o połowę), od września do grudnia przyrosty wahające się między 24proc. a 28 proc.. Zarówno w listopadzie, jak i w grudniu na rynek trafiło ok. 150 mln zł więcej niż rok wcześniej - można więc zaryzykować stwierdzenie, że Wielkanoc trzeba było odpuścić, ale przed Bożym Narodzeniem wyciągnięto najcięższe reklamowe działa. Podobnie zresztą wygląda sytuacja w "Żywności" - tu także wydatki w listopadzie i grudniu znacznie wzrosły względem 2019 roku - analizuje Katarzyna Baczyńska.

W 2020 roku, mimo pandemii, wzrosły wydatki takich branż jak: „rozrywka,kultura” – o 11 proc. (do 1,91 mld zł), „domowe środki czystości” – o 30 proc. (do 876,7 mln zł), "usługi" – o 4 proc. (do 495,6 mln zł), marketing – o 16 proc. (do 398,5 mln zł), „budownictwo” – o 17 proc. (do 227 mln zł), „produkty dla zwierząt” – o 16 proc. (do 217,1 mln zł), „przemysł” – o 76 proc. (do 18,7 mln zł), „ogłoszenia” – o 69 proc. (do 11,8 mln zł).

Budżety telewizyjne zredukowały z kolei następujące kategorie: „środki osobistej pielęgnacji ciała” – spadek o 9 proc. (do 2,28 mld zł), telekomunikacja – spadek o 12 proc. (do 2,24 mld zł), „finanse” – spadek o 53 proc. (do 1,33 mld zł), produkty dla dzieci – spadek o 1 proc. (do 1,3 mld zł), „motoryzacja/transport” – spadek o 51 proc. (do 1,11 mld zł), „wyposażenie domu i biura” – spadek o 3 proc. (do 1,03 mld zł), „odzież/ obuwie” – spadek o 22 proc. (do 224,9 mln zł), „rolnictwo/ogrodnictwo” – spadek o 5 proc. (do 106,2 mln zł).

W ujęciu cennikowym rynek reklamy telewizyjnej skurczył się o około 3 proc. - Patrząc na realne budżety reklamodawców ten spadek byłby prawdopodobnie nieco większy ze względu m.in. na lepsze warunki zakupu na wiosnę, wzmożoną aktywność akcji społecznych i autopromocji, za którymi nie szła pełna monetyzacja - zaznacza Katarzyna Baczyńska.

Dołącz do dyskusji: Farmacja liderem reklamy telewizyjnej. W górę sektor sprzedażowy, mocno w dół finansowy i motoryzacyjny (TOP20)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl