Dzieci w świecie marek
Badanie przeprowadzone przez Instytut ARC Rynek i Opinia we współpracy ze SFeRa modern media solutions i Fox Kids Polska pokazała, że blisko połowa dzieci biorących udział w badaniu zwraca uwagę na markę kupowanych produktów
Badanie przeprowadzone przez Instytut ARC Rynek i Opinia we współpracy ze SFeRa modern media solutions i Fox Kids Polska pokazała, że blisko połowa dzieci biorących udział w badaniu zwraca uwagę na markę kupowanych produktów. Które z nich są najpopularniejsze? Na to odpowiedziała druga część sondażu, w której respondenci wskazywali, w kilku kategoriach, swoje ulubione produkty.
Każdy uczestnik badania mógł wskazać tylko jedną, ulubioną firmę z danej kategorii. Wśród słodyczy bezkonkurencyjna okazała się marka WEDEL. Wskazało ją blisko 17% młodych respondentów. Kolejne miejsca zajęły: MILKA, LAY'S, GOPLANA i NESTLE.
Kolejna kategoria, to napoje. W tym przypadku dzieci mają również wyraźnego lidera. Jest nim COCA-COLA. Jako na ulubioną markę wskazało na nią ponad 23% ankietowanych. Niespełna 9% głosów zdobyła PEPSI. Na dobrej, trzeciej pozycji znalazł się polski producent- firma HOOP (7% wskazań). W przypadku napoi znacznie mniej jest niezdecydowanych respondentów - 34,23%.
Dziś nie dziwi nikogo widok nastolatka rozmawiającego przez telefon. Komórki kupują im rodzice, by mieć kontakt z dzieckiem, kiedy przebywa poza domem. Dlatego młodzi Polacy maja dużą wiedzę na temat marek aparatów telefonicznych. Tylko 1 ankietowanych nie potrafi wymienić swojej ulubionej firmy. Reszta, w znakomitej większości, wskazała na NOKIĘ (blisko 44%). Na drugim miejscu, ale już z 7% znalazła się marka SIEMENS.
Wśród marek sprzętu grającego, ulubieńcem młodych okazała się firma SONY. Wskazało na nią prawie 37% respondentów. Co 10 ankietowany wymienił markę PHILIPS i PANASONIC.
Mniej radykalna jest opinia młodych respondentów na temat zabawek. Tylko 1/3 potrafi wskazać swoją ulubioną firmę. Na pierwszych miejscach znalazła się marka LEGO ( ponad 8% wskazań) i NICI (ponad 5%).
Badanie pokazało także, że młodzi ludzie preferują odzież sportową. Niespełna 18% ankietowanych wybiera ubrania ADIDASA, 11%- NIKE. W rankingu znalazło się także miejsce dla polskich producentów. Nastolatki wymieniły takie firmy jak RESERVED, czy TROLL.
Dzieci mają bardzo wysoką ale selektywną świadomość marek - ocenia Piotr Czyżewski, dyrektor ds. badań w ARC Rynek i Opinia. Niemalże w każdej kategorii produktów ich sympatie koncentrują się wokół jednej, dwóch marek, które nie mają sobie równych. Sztandarowymi przykładami są: Wedel, Coca Cola, Nokia czy Sony.
Badanie zostało zrealizowane wspólnie przez ARC Rynek Opinia, Fox Kids Polska oraz SFeRa modern media solutions. Badanie jest kolejnym projektem z nowego cyklu badań typu On-Line Omnibus realizowanych co miesiąc na ogólnopolskiej próbie dzieci w wieku 7-14 lat. . Badanie przeprowadzane jest metodą CAWI (ankieta internetowa), a jej uczestnicy dobierani są wśród zarejestrowanych użytkowników serwisu Fox Kids Polska. Celem badania jest poznanie opinii najmłodszych o produktach, nowych markach, reklamach do nich kierowanych i preferencjach w wyborze produktów. Jest też narzędziem pozwalającym także na testowanie koncepcji nowych marek, oraz ich nazw.
Tak o najnowszym projekcie wypowiada się Maciej Bral Dyrektor d/s Dystrybucji i Marketingu - Fox Kids Polska:
"Współpraca przy tym projekcie z tak doświadczoną firma jak ARC, umożliwia Fox Kids dalsze realizowanie strategii pozostawania w stałym kontakcie z naszym odbiorca, pogłębiania wiedzy na temat trendów, gustów i zainteresowań dzieci oraz młodzieży. Mimo to, że doskonale rozumiemy świat młodego pokolenia, przy tak intensywnej dynamice rozwoju tej grupy regularne badania pozwalają nam szybko reagować na jej potrzeby oraz utrzymać pozycje lidera w tym sektorze"
Badanie przeprowadzone zostało metodą CAWI (sondaż on-line) w dniach 1.08 - 5.08 2003 r. na ogólnopolskiej próbie N=2042 dzieci w wieku 10-14 lat.
Dołącz do dyskusji: Dzieci w świecie marek
http://moje-opinie.blogspot.com