Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej
W poniedziałek Agora zaprezentowała swoje wyniki finansowe za 2002. Oto najważniejsze dane:
całkowite przychody grupy Agory wzrosły o 1,1% a marża EBITDA osiągnęła 23,9%. przychody segmentu prasy codziennej Agory wyniosły 675,1 mln zł., a marża EBITDA osiągnęła poziom 30,1%. na rynku radiowym przychody ze sprzedaży reklam wzrosły o 17,2% do 40,8 mln zł, podczas gdy wydatki na reklamę radiową spadły o 2,8%, w tym w radiach lokalnych o 13,8%. W 2002 r. Agora wygenerowała 187,5 mln zł z działalności operacyjnej. Na koniec roku Grupa dysponowała 49,5 mln zł wolnej gotówki oraz pociągnęła 139,5 mln zł kredytu z dostępnej linii kredytowej w wysokości 500 mln zł.
Wyniki finansowe* ( skonsolidowane za I-XII 2002 r)
Wybrane pozycje (w mln zł) | 2002 | 2001 | zmiana |
1. Przychody | 785,3 | 777,1 | 1,1% |
| (716,2) | (639,5) | 12% |
| 23,9% | 29,4% | (5,5 %) |
| 51,7 | 176,3 | (70,7%) |
4. Środki pieniężne z działalności operacyjnej | 187,5 | 221,4 | (15,3%) |
+
Podsumowanie realizacji strategii rozwoju
Na koniec roku | 2000 | 2002 | Pozycja rynkowa Agory |
Gazeta Wyborcza | + | + | 47,8 |
www.gazeta.pl | - | + | 14 |
Magazyny | - | + | 4,4 |
Prasa bezpłatna | - | + | 22,1 (Warszawa) |
Reklama zewnętrzna | - | + | 25 |
Radiostacje lokalne | + | | 12,2 |
| (9 stacji) | (28 stacji) | |
Telewizja | - | - | (projekt zawieszony ze względu na prace nad ustawą medialną) |
WSiP | - | - | (przetarg unieważniony przez ministra skarbu) |
Gazeta Wyborcza - lepiej niż rynek
Przychody ze sprzedaży ogłoszeń Gazety Wyborczej w 2002 r. spadły o 20,6%, podczas gdy wydatki na reklamę w płatnej prasie codziennej spadły o 22,2%. Udział Gazety w przychodach z reklamy dzienników płatnych wzrósł o 0,6 pkt.% i wyniósł 47,8%. Średni nakład sprzedany Gazety Wyborczej wyniósł 424,1 tys. egzemplarzy (spadek o 8,4%). Według danych ZKDP w 2002 roku liczba sprzedanych egzemplarzy ogólnoinformacyjnych dzienników ogólnopolskich spadła o 9,8%. Przy średniej cenie netto (bez VAT) wyższej o 10,9% w stosunku do ubiegłego roku przychody ze sprzedaży Gazety w 2002 r. wzrosły o 1,5% do 175,1 mln zł i stanowiły 22,3% przychodów Grupy. Marża EBITDA segmentu prasy codziennej Agory osiągnęła poziom 30,1%.
Grupa radiowa - większy udział
Przychody radiostacji lokalnych ze sprzedaży reklam wzrosły o 17,2% do 40,8 mln zł, podczas gdy wydatki na reklamę radiową spadły o 2,8%, w tym w radiach lokalnych o 13,8%. W 2002 r. udział radiostacji lokalnych Agory w rynku reklamy radiowej wzrósł o 2,0 pkt.% i wyniósł 12,2%. Radiostacje Agory zajmują trzecią - po RMF FM i Radiu Zet - pozycję na rynku reklamy radiowej w Polsce.
Czasopisma - w strukturach Agory
Całkowite przychody magazynów w okresie kwiecień-grudzień 2002 r. wyniosły 46,1 mln zł, w tym przychody z reklam 19,6 mln zł.
Perspektywy na rok 2003
Kondycja rynku reklamy w czwartym kwartale 2002 r. oraz w pierwszym miesiącu 2003 r. świadczy o powolnym wyhamowywaniu trendu spadkowego. Jednak spółka przewiduje dalszy realny kilkuprocentowy spadek wydatków na reklamę w 2003 r. O ile wyniki dojrzałych przedsięwzięć Agory są w dużym stopniu zależne od koniunktury reklamowej, o tyle nowe przedsięwzięcia mogą rozwijać się szybciej niż rynek. Uwzględniając konsolidację nowych przedsięwzięć, zarząd zakłada, że całkowite przychody Grupy w 2003 r. mogą wzrosnąć o ponad 10%. Z drugiej strony nowe przedsięwzięcia powiększą bazę kosztową Grupy, a także wpłyną negatywnie na jej wynik netto m.in. ze względu na istotne odpisy wartości firmy z konsolidacji w wysokości około 10,3 mln zł oraz konsolidacji straty netto AMSu. Spółka spodziewa się średniej obniżki ceny papieru w 2003 r. o 11% w EURO. Jednocześnie spółka oczekuje wzrostu kursu EURO w stosunku do zeszłego roku. W 2003 r. zarząd po raz kolejny zamroził podwyżki płac. Podjęliśmy kroki zmierzające do dalszego ograniczenia kosztów na każdym poziomie operacyjnym. W 2003 r. Grupa nie planuje znaczących nakładów na środki trwałe. Wyłączając AMS, wydatki te wyniosą 33 mln zł. Trwa walka o kształt ustawy o RTV. Trudno przewidzieć jej losy w 2003 r. Niektóre plany akwizycji zostaną wstrzymane do czasu zakończenia prac nad ustawą.
Prezes Wanda Rapaczyński komentuje:
Od dwóch lat trwa głęboka recesja na rynku reklamy. W tym czasie polskie media musiały zmierzyć się z 16% spadkiem wydatków reklamowych. Wydatki na reklamę w prasie codziennej spadły jeszcze bardziej - o przeszło 30 %. Ale daliśmy sobie radę: "Gazeta Wyborcza" umocniła swoją pozycję rynkową i wypracowała ponad 30% marżę EBITDA, wysokie przychody osiągnęła grupa radiowa. Jednocześnie zrealizowaliśmy ważną część strategii rozwoju: mamy 16 magazynów i AMS, zainwestowaliśmy w kolejne radiostacje. Teraz pracujemy nad restrukturyzacją przejętych przedsięwzięć. Będziemy gotowi, aby w pełni wykorzystać odbicie rynku. Naszym zdaniem nie nastąpi ono w tym roku.
Dołącz do dyskusji: Agora ujawnia swoje wyniki finansowe