1997-2007: trzykrotnie wzrósł udział TVN
TVN startował mając 5,07 proc. udziału w rynku, dziś 16,13 proc. Wciągu tego okresu stacja z reklam zarobiła 13 mld zł. 10 lat TVNoceniają przedstawiciele mediów, reklamy i gwiazdy.
3 października 2007 mija dziesięć lat od narodzin TVN. W tymczasie TVN przeobraził się ze stacji o małej widowni w jednego ztrzech największych graczy na polskim rynku telewizyjnym.
Od powstania z roku na roku wzrastała oglądalność stacji. Podczasgdy w pierwszych trzech miesiąca nadawania TVN oglądało średnio 270tys. widzów, to już w 2006 roku był to ponad milion osób - wynika zdanych AGB Nielsen Media Research przygotowanych dlaWirtualnemedia.pl.
Ponad trzykrotnie wrosły także udziały TVN w rynku telewizyjnym. W1997 roku wynosiły one 5,07 proc., w rekordowym jak do tej pory2006 roku - aż 16,74 proc.
Wszyscy 4+ | ||
Rok | AMR | SHR % |
1997* | 275 080 | 5,07% |
1998 | 336 223 | 6,40% |
1999 | 579 648 | 10,68% |
2000 | 644 200 | 11,42% |
2001 | 825 041 | 13,88% |
2002 | 821 333 | 13,89% |
2003 | 840 109 | 13,99% |
2004 | 875 299 | 14,71% |
2005 | 900 792 | 15,02% |
2006 | 1 005 267 | 16,74% |
2007** | 948 001 | 16,13% |
16 - 49 | ||
Rok | AMR | SHR % |
1997* | 155 969 | 5,65% |
1998 | 196 549 | 7,24% |
1999 | 309 745 | 11,09% |
2000 | 342 826 | 11,73% |
2001 | 463 243 | 15,24% |
2002 | 449 308 | 14,88% |
2003 | 455 321 | 15,11% |
2004 | 458 705 | 16,24% |
2005 | 459 119 | 16,61% |
2006 | 490 091 | 18,21% |
2007** | 433 379 | 16,85% |
Kobiety | ||
Rok | AMR | SHR % |
1997* | 147 910 | 5,16% |
1998 | 186 116 | 6,66% |
1999 | 342 194 | 11,79% |
2000 | 371 697 | 12,42% |
2001 | 482 358 | 15,19% |
2002 | 472 773 | 14,97% |
2003 | 488 269 | 15,18% |
2004 | 504 289 | 15,85% |
2005 | 519 076 | 15,92% |
2006 | 600 509 | 18,12% |
2007** | 583 536 | 17,72% |
16-49 mieszkańcy miast | ||
Rok | AMR | SHR % |
1997* | 121 373 | 6,42% |
1998 | 147 695 | 8,11% |
1999 | 230 462 | 12,33% |
2000 | 267 258 | 13,56% |
2001 | 349 386 | 17,13% |
2002 | 342 905 | 16,98% |
2003 | 323 534 | 16,36% |
2004 | 322 276 | 17,57% |
2005 | 339 094 | 18,73% |
2006 | 363 061 | 20,76% |
2007** | 314 830 | 19,06% |
Przez te 10 lat rosły także wpływy reklamowe, chociaż były takżeokres spadkowy. W pierwszych trzech miesiącach istnienia TVNzarobił 257 mln zł, a w rekordowym 2006 roku - 2,03 mld zł. W sumiew ciągu tych 10 lat cennikowe wpływy wyniosły ponad 13 mld zł. (bez rabatów).
Rok | Wpływyreklamowe |
1997* | 256 980 350 |
1998 | 458 077 048 |
1999 | 723 455 570 |
2000 | 1 086 840 650 |
2001 | 1 218 516 913 |
2002 | 1 440 929 745 |
2003 | 1 604 485 200 |
2004 | 1 405 731 668 |
2005 | 1 395 034 090 |
2006 | 2 032 443 025 |
2007** | 1 466 805 100 |
SUMA | 13 089 299 359 |
Specjalnie dla Wirtualnemedia.pl 10 lat istnienia TVNkomentują przedstawiciele mediów i reklamy
Juliusz Braun - były szef KRRiT
10 lat TVN to ważna część dziejów polskiej telewizji, polskichmediów, polskiego życia publicznego. Trzeba by więc napisać bardzodużo, bo przez wiele lat pracy w Krajowej Radzie byłem blisko sprawTVN - a na to brak miejsca. Więc tylko jedno słowo: dobrze. Dobrzeoceniam.
Sukcesem jest poszerzenie sfery debaty publicznej. Z wejściemTVN pojawił się rzeczywisty pluralizm telewizyjnej informacji ipublicystyki, a decyzja o uruchomieniu TVN 24 była nie tylkoprzejawem odwagi, ale i odpowiedzialności. Kolejnym krokiem na tejdrodze jest program poświęcony religii. Wierzę, że to będziesukces.
Ważnym momentem w dziejach polskiej telewizji, był start BigBrothera, programu zmieniającego sposób myślenia o telewizji.Podtrzymuję negatywną opinię o sprzed kilku lat o jego społecznychkonsekwencjach. To porażka, że telewizja musi być właśnie taka, alejednocześnie trzeba przyznać, że dla stacji był to sukces. Wejścietego formatu na polski rynek było w epoce globalizacji nieuchronne,a TVN potrafił utrzymać pewien standard. Takich kontrowersji niewzbudza już np. Taniec z gwiazdami. To sukces jakich mało.
I jeszcze jeden sukces, ważny dla polskiego rynku mediów. Decyzje olosach TVN podejmowane są w Warszawie, a rozstanie z partneramiamerykańskimi zaowocowało ostatecznie wyraźną poprawą pozycjistacji.
Jaka przyszłość czeka TVN?
n - jak niezmiennie ciekawa; n - jak nowoczesna. Ale jednocześnie:n - jak nieznana, bo nie ma dziś nikogo, kto mógłby precyzyjnieokreślić kształt rynku telewizyjnego w Polsce za 10 lat. Jestemjednak przekonany, że grupa różnorodnych programów TVN miejsce natym rynku ma zapewnione.
Anna Lubowska, dyrektor zarządzająca domu mediowegoMediaedge:cia.
Jak oceniam 10 lat TVN? To chybapytanie retoryczne. TVN odniósł ogromny sukces. Mimo ,że powstałkiedy Polsat już nie źle zdążył zadomowić się na rynku szybkodoszlusował do grona 3 największych stacji utrzymuje się tam nastałe. Na głowę bije konkurentów w miejskich, węższych grupachdocelowych. Jest równym partnerem w grupach szerszych.
Swoim programem bez przerwy wyzywa konkurentów na pojedynek
Jakie były największe sukcesy a jakieporażki?
Porażka był niewątpliwie start Faktów. Ale jakspektakularny był potem rewanż!
Co TVN zmienił na polskim rynku?
TVN przyniósł ze sobą rozmach, jakość, nowe formaty, jakościową ispójną, choć masową formułę.
Jaka przyszłość czeka TVN?
Mam nadzieję, że świetlana, czego właścicielom, wielbicielom ipracownikom życzę!
Tomasz Englert - CEO GroupM Poland
TVN miał trudne początki. Ambitne deklaracje co do skutków wejściana rynek przysporzyły stacji sporo zamieszania. Na sukces trzebabyło zaczekać. Przełomowym momentem dla stacji był Big Brother1.
Wejście na rynek ryzykownego projektu TVN24 zmieniło rynek ipoważnie przyczyniło się do przesuwania coraz większych budżetówreklamowych ze stacji ogólnopolskich do kanałów informacyjnych itematycznych.
Przez parę ostatnich lat TVN był motorem rozwoju rynku TV. Rynekpolski jest bardzo trudny. Tu nie ma łatwych sukcesów. W tym rokuPolsat udowodnił, że potrafi przejąc pozycje lidera. Będzie nasczekać ciekawy rok 2008.
Jarosław Ziębiński, Chairman & CEO Leo Burnett naEuropę Środkową i Wschodnią
Trudny początek spowodowany nie najlepszą strategią wejścia narynek. Zbyt długo trwało dochodzenie do wniosku, iż aby odnieśćspektakularny sukces w pierwszej kolejności atakuje się najsłabsze,a nie najmocniejsze strony konkurenta. Potem przyszła jednakniezbędna korekta ramówki (np. Fakty powędrowały z 19.30 na 19.00)i zaczęło iść lepiej. Konsekwentna praca nad programem ipozyskiwanie utalentowanych osobowości złożyły się na udane 10 latTVN-u.
Sukces - zbudowanie mocnej marki TVN i TVN 24. Porażka -włączenie się w nurt populistycznego dziennikarstwa i niedostatekwyższej kultury i nieco bardziej wyrafinowanej rozrywki wprogramie.
TVN podniosła ogólną jakość polskich mediów, a szczególnieinformacji transmitowanych na żywo.
Jaka przyszłość czeka TVN?
Dobra. Dalsze budowanie marki TVN poprzez podnoszenie standardów irozciąganie jej na nowe obszary. Rozwijanie kanałówtematycznych.
Igor Janke
publicysta "Rzeczpospolitej, twórca Niezależnego ForumPublicystów Salon24.pl
TVN odniósł sukces pod wieloma względami. Wykorzystał szansę,zajął miejsce jednej z dwóch głównych prywatnych stacjitelewizyjnych. Na wielu polach prześciga Polsat i TVP. Umiałdotrzeć do najbardziej atrakcyjnej grupy odbiorców. Konsekwentniebuduje wizerunek nowatorskiej stacji. Cały czas się zmienia,poszukuje nowych form, wyprzedza ruchy konkurencji.
Z mojego punktu widzenia największymi sukcesami było stworzenia"Faktów" przez Tomasza Lisa, które od razu zdystansowały publiczne"Wiadomości" (wówczas jedyny program newsowy) i wprowadziły nowystandard w telewizyjnym dziennikarstwie informacyjnym. Dziś nadal"Fakty" zdobywają konsekwentnie coraz silniejsza pozycję.
TVN ma dar kreowania własnych (i ściągania z zewnątrz) osobowościtelewizyjnych. Zarówno w programach informacyjnych jak irozrywkowych dystansuje pod tym względem i Polsat i od niedawnatelewizję publiczną. Oglądając programy tej stacji widać, że przed,ale też za kamerami pracuje tam masę ludzi, którzy świetnie czujątelewizję.
Wielkim sukcesem jest stworzenie kanału TVN24, który wyznacza dziśrytm dnia wszystkim innym mediom zajmującym się informacjami ipublicystyką.
Strategia rozwoju grupy (kupno Onet.pl, otwierania kolejnychkanałów tematycznych) wydaje się niezwykle spójna ikonsekwentna.
Trudno znaleźć minusy. Jedynym jest może ten, że oglądając programyinformacyjne i publicystyczne czasami zbyt łatwo mogę się domyślaćjakie sympatie bądź antypatie polityczne mają ich dziennikarze. Aleto problem większości polskich mediów. Nie oznacza to jednak, żestacja nie prezentuje różnych punktów widzenia. Robi to w niemalkażdym programie. I chwała jej za to.
Podsumowując. Świetnie wykorzystana szansa. Wielki talentzałożycieli i twórców. Szczere gratulacje.
Sławomir Siezieniewski - dziennikarz TVP3
Jeżeli w ciągu zaledwie 10 lat prywatna stacja staje sie jednym znajbardziej opiniotwórczych i nowoczesnych mediów w Polsce to niemożna tego ocenić inaczej niż jako sukces. TVN to na rynku mediówna pewno nowa jakość w telewizji.
Jakie były największe sukcesy a jakie porażki?
Sukcesy: zdobycie najbardziej pożądanej grupy odbiorców na rynku,nowy styl i jakość informacji, ogromna wiarygodność, zdobycie mianasymbolu nowoczesności technologicznej w telewizji i profesjonalizmuw działaniu, stworzenie zespołu ludzi zdolnych zmierzyć się zkażdym zadaniem i umiejętne kreowanie swoich dziennikarzy nagwiazdy.
Porażki: odwrót od ośrodków lokalnych, fatalne informacjesportowe i brak sportu na antenie, nudny i przegadane festiwale wSopocie, nieudana pierwsza próba wejścia na giełdę, kłopot zplatformą "n" i przytłoczenie anteny "formatami" i gigantyzmem.Super helikopter wykorzystywany do pokazywania pogody czy ulicznychkorków to przerost formy nad treścią. Przynajmniej na razie... .Patrząc jednak choćby na nieudany start "Faktów" 10 lat temu i ichpóźniejszy i obecny poziom - widać wyraźnie, że stacja umieprzekuwać porażki w sukcesy
Co TVN zmienił na polskim rynku?
Dzięki charyzmie Tomasza Lisa, Adama Pieczyńskiego i KamilaDurczoka udało się stworzyć bardzo mocny zespół informacji ipublicystyki, który narzucił swój styl narracji całej konkurencjina rynku. Dzieki Edwardowi Miszczakowi zachodnie formaty zamieniająsię w żyły złota. A programy Szymona Majewskiego i Taniec zgwiazdami rozruszały skostniały rynek rozrywki. To wszystkookraszone bajeczną elektronika i nowinkami technicznymi ( czylipasją prezesa Macieja Sojki ) dało stacji niepowtarzalny styl,który konkurencja stara się tylko kopiować.
Jaka przyszłość czeka TVN?
Coraz trudniejsza walkao rynek. Wszyscy się zbroją i patrzą na ręce konkurencji. Alestacja skutecznie wychowuje sobie widzów od najmłodszego pokoleniai to powinno zaprocentować w przyszłości.
Maciej Kita , Media Buying DirectorOmnicomMediaGroup
10 lat TVN to dynamiczny rozwój i konsekwentna realizacjaprzemyślanej strategii, która, jak widać, przynosi sukcesy.
Myślę, że za największy sukces można uznać wprowadzenie BigBrothera, co było pewnym ryzykiem, jednak od tego czasu TVNowisystematycznie rośnie oglądalność. Porażki? - ta stacja mazdecydowaną przewagę sukcesów.
TVN wprowadził nowe standardy jakościowe, wyznacza trendy,niezaprzeczalnie inni mogą sie na TVNie wzorować.
Jaka przyszłość czeka TVN?
Główna stacja będzie musiała walczyć o utrzymanie udziałów,ponieważ wydaje się, że osiągnęła już szczyt, jednak inwestycjechoćby Polsatu w program mogą utrzymanie sie na tym szczycieutrudnić.
Dalszy rozwój i inwestycje w kanały tematyczne oraz własnąplatformę cyfrową będą pewnie jednym z priorytetów szefówstacji.
Opinie pracowników TVN -więcej.
* - stacja nadaje od 3.10.1997
** - dane do 1.10.2007
A jak Państwo oceniają 10. lat TVN? Zapraszamy dokomentowania na dole strony za pomocą opcji 'dodajkomentarz'.
Dołącz do dyskusji: 1997-2007: trzykrotnie wzrósł udział TVN