105 mln zł za prawa telewizyjne dla polskich klubów piłkarskich
W 2009 roku kluby polskiej Ekstraklasy piłkarskiej na prawach do transmisji zarobiły ponad trzy razy więcej niż ze sprzedaży biletów i gadżetów. Media za pokazywanie meczów zapłaciły ogółem 105 mln zł.
W ubiegłym roku 16 klubów polskiej Ekstraklasy piłkarskiej na sprzedaży praw do transmisji meczów zarobiło łącznie 105,2 mln zł, czyli 21 proc. więcej niż w 2008 roku. Ten wzrost wynika z podpisanej przed sezonem 2008/2009 nowej umowy, w ramach której spotkania pokazuje nie tylko Canal+, lecz również Orange Sport (więcej).
Mimo wszystko nieco więcej kluby z Ekstraklasy zarabiają na umowach sponsorskich i działalności komercyjnej – te przychody stanowią przeciętnie 48 proc. ich budżetów, podczas gdy wpływy z transmisji – 40 proc. Natomiast zdecydowanie najmniej pieniędzy wpływa do kas klubowych w tzw. „dniach meczów”, czyli ze sprzedaży biletów i różnego rodzaju gadżetów. W biegłym roku kluby pozyskały w ten sposób 13 proc. mniej środków niż w 2008 roku. Wynika to faktu, że przez ostatni sezon wiele stadionów było remontowanych, przez co zamykano część trybun, a niektóre drużyny rozgrywały mecze na obiektach zastępczych.
Raport o przychodach polskich klubów piłkarskich z Ekstraklasy opracowało Deloitte na podstawie danych otrzymanych bezpośrednio od nich. Informacje nie były weryfikowane przez firmę i nie obejmowały zysków ani kosztów związanych z transferami.
Dołącz do dyskusji: 105 mln zł za prawa telewizyjne dla polskich klubów piłkarskich