Opona z niższym indeksem prędkości

Jacek Data ostatniej zmiany: 2016-11-01 10:30:45

Opona z niższym indeksem prędkości

2016-10-31 13:07:19 - Jacek

Sąsiad szuka jednej opony do Volvo z napędem 4x4.
Obecnie ma wszystkie z indeksem prędkości W, a takiej samej nie może
znaleźć, natomiast jest opona z niższym indeksem prędkości.
Czy założenie jednej opony z niższym indeksem prędkości będzie w jakiś
sposób odczuwalne podczas jazdy? Czy przepisy tak pozwalają?
Czytam takie coś;
http://www.opony.com.pl/artykul/obalamy-trzy-oponiar
skie-mity/?id=970
ale nie powiem, żeby mnie oświeciło.
Jacek


Re: Opona z niższym indeksem prędkości

2016-10-31 13:53:18 - Uncle Pete

On 2016-10-31 13:07, Jacek wrote:
> Sąsiad szuka jednej opony do Volvo z napędem 4x4.
> Obecnie ma wszystkie z indeksem prędkości W, a takiej samej nie może
> znaleźć, natomiast jest opona z niższym indeksem prędkości.
> Czy założenie jednej opony z niższym indeksem prędkości będzie w jakiś
> sposób odczuwalne podczas jazdy? Czy przepisy tak pozwalają?
> Czytam takie coś;
> http://www.opony.com.pl/artykul/obalamy-trzy-oponiar
skie-mity/?id=970
> ale nie powiem, żeby mnie oświeciło.
> Jacek

Bardziej bym obawiał założenia na jedną oś różnych opon, chociażby tylko
różniących stopniem zużycia.

Przy okazji, może ktoś mi wytłumaczy zdanie z podlinkowanego artykułu:

"Bierzemy dowolny model samochodu, w dowolnej skali. Blokujemy mu
przednie koła i puszczamy przed siebie. Następnie przenosimy blokadę na
tylne koła i ponownie puszczamy przed siebie. Jaki będzie wynik?
Zdradzę, że przy zablokowanych tylnych kołach samochód będzie zachowywał
się mniej stabilnie i możemy liczyć na liczne wywrotki."

Czy nie jest przypadkiem odwrotnie - nie tracimy sterowania pojazdem
przez zablokowane przednie koła? Ponadto zablokowane tylne koła
przyhamowują samochód od tyłu, a nie od przodu, co wydaje się będzie
działo raczej stabilizująco.


Bo tłumaczenie w artykule wydaje się dziwne: "Na przedniej osi
nowoczesne samochody mają: skrętne koła, silnik, systemy wspierające
trakcję (ESP), systemy wspierające hamowanie (ABS, BA), opony. Jeżeli za
kierownicą siedzi użytkownik, który potrafi zrobić użytek z tego
wszystkiego, to do tej listy można zapisać jeszcze człowieka. W innym
przypadku bardziej jest to zagrożenie niż pozytyw. A co mamy na tylnej
osi? Tylną oś i dobre opony."

Jakby na tylnej osi nie było ani ABS, ani ESP, ani chyba nawet zwykłych
hamulców.

Piotr






Re: Opona z niższym indeksem prędkości

2016-10-31 15:20:30 - Jacek

W dniu 31.10.2016 o 13:53, Uncle Pete pisze:
> Bardziej bym obawiał założenia na jedną oś różnych opon, chociażby tylko
> różniących stopniem zużycia.
Czyli, jak? Niech śmiało montuje z niższym indeksem i jeździ? Stopień
zużycia będzie podobny, bo opony mają przebieg max 10 kkm.

> Przy okazji, może ktoś mi wytłumaczy zdanie z podlinkowanego artykułu:
>
> "Bierzemy dowolny model samochodu, w dowolnej skali. Blokujemy mu
> przednie koła i puszczamy przed siebie. Następnie przenosimy blokadę na
> tylne koła i ponownie puszczamy przed siebie. Jaki będzie wynik?
> Zdradzę, że przy zablokowanych tylnych kołach samochód będzie zachowywał
> się mniej stabilnie i możemy liczyć na liczne wywrotki."
Poeta miał na myśli chyba, że przy zablokowanych tylnych kołach łatwo o
zarzucenie tyłem. Co sam potwierdzam, bo (jak były zimy ze śniegiem)
spróbowałem, jak to będzie skręcić gwałtownie na śliskim i spróbować
wyprowadzić. Okazało się, że nawet nie wiedziałem kiedy, jak mój tył mi
wyprzedził przód ;-) Miałem wtedy z przodu opony "miód malina" a z tyłu
takie bliskie zdarcia do TWI.
Jacek


Re: Opona z niższym indeksem prędkości

2016-10-31 17:00:27 - t-1

W dniu 2016-10-31 13:53, Uncle Pete pisze:

> Ponadto zablokowane tylne koła
> przyhamowują samochód od tyłu, a nie od przodu, co wydaje się będzie
> działo raczej stabilizująco.

Zablokowane tylne koła, jak zapewne sobie wyobrazisz, muszą się ślizgać
gdy samochód jedzie. A ślizgać się mogą w dowolnym kierunku, zazwyczaj
lubią w bok.
Koła dobrze hamują jak mają pełną przyczepność do drogi.
Podobnie trudno niewprawnemu kierowcy jeździć z tylnym napędem.
Stąd częste problemy 'młodzieży" w BMW.
Kierowcy dawniej często wozili trylinkę w kufrze, aby zwiększyć
przyczepność tylnych kół.



Re: Opona z niższym indeksem prędkości

2016-10-31 17:00:51 - Budzik

Użytkownik Jacek k...@a...com ...

>> Bardziej bym obawiał założenia na jedną oś różnych opon, chociażby tylko
>> różniących stopniem zużycia.
> Czyli, jak? Niech śmiało montuje z niższym indeksem i jeździ? Stopień
> zużycia będzie podobny, bo opony mają przebieg max 10 kkm.

W niektorych krajach mozesz montowac rózne opony na tej samej osi.
U nas musi byc taki sam bieznik (rzeźba)
I tyle.

--
Pozdrawia... Budzik
b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_")
Mężczyzna musi trzy rzeczy w życiu zrobić...
wyrwać drzewo, zburzyć dom i dać w pysk swojemu synowi...


Re: Opona z niższym indeksem prędkości

2016-10-31 18:09:20 - t-1

W dniu 2016-10-31 13:07, Jacek pisze:
> Sąsiad szuka jednej opony do Volvo z napędem 4x4.
> Obecnie ma wszystkie z indeksem prędkości W, a takiej samej nie może
> znaleźć, natomiast jest opona z niższym indeksem prędkości.
> Czy założenie jednej opony z niższym indeksem prędkości będzie w jakiś
> sposób odczuwalne podczas jazdy? Czy przepisy tak pozwalają?
> Czytam takie coś;
> http://www.opony.com.pl/artykul/obalamy-trzy-oponiar
skie-mity/?id=970
> ale nie powiem, żeby mnie oświeciło.
> Jacek


Jak wiem z doświadczenia, opony o niższym indeksie prędkości są mniej
dokładnie zrobione.
Indeks prędkości może więc wpływać na łatwość wyważenia opony.
Inaczej mówiąc, przy dużych szybkościach może być odczuwane trudne do
zlikwidowania drżenie kierownicy.
Ale tak być nie musi, po prostu kwestia szczęścia w zakupie.

Nie ma zakazu stosowania opon i różnym indeksie, jednak lepszym niż
dopuszczalny.

Tu znalazłem trochę informacji.
http://www.tirendo.pl/indeks-predkosci



Re: Opona z niższym indeksem prędkości

2016-10-31 19:33:05 - Marcin N

W dniu 2016-10-31 o 18:09, t-1 pisze:
> Nie ma zakazu stosowania opon i różnym indeksie, jednak lepszym niż
> dopuszczalny.

A jaki jest dopuszczalny indeks prędkości?
Co z tego, że samochód rozwija np. 210 km/h skoro ja nie przekraczam 150?

Po co mi wysoki indeks?

--
MN


Re: Opona z niższym indeksem prędkości

2016-10-31 19:53:59 - Tomasz Pyra

Dnia Mon, 31 Oct 2016 19:33:05 +0100, Marcin N napisał(a):

> W dniu 2016-10-31 o 18:09, t-1 pisze:
>> Nie ma zakazu stosowania opon i różnym indeksie, jednak lepszym niż
>> dopuszczalny.
>
> A jaki jest dopuszczalny indeks prędkości?
> Co z tego, że samochód rozwija np. 210 km/h skoro ja nie przekraczam 150?
>
> Po co mi wysoki indeks?

Teoria mówi że ten indeks nie ma być dostosowany ani do prędkości z którą
jeździsz, ani do prędkości którą rozwija samochód, a być taki (lub wyższy)
jak ten w oponach określonych w homologacji.

I potrzebny jest wyższy dostosowany do mocy, rodzaju napędu i jego
geometrii.


Re: Opona z niższym indeksem prędkości

2016-10-31 19:55:38 - Tomasz Pyra

Dnia Mon, 31 Oct 2016 13:07:19 +0100, Jacek napisał(a):

> Sąsiad szuka jednej opony do Volvo z napędem 4x4.
> Obecnie ma wszystkie z indeksem prędkości W, a takiej samej nie może
> znaleźć, natomiast jest opona z niższym indeksem prędkości.
> Czy założenie jednej opony z niższym indeksem prędkości będzie w jakiś
> sposób odczuwalne podczas jazdy? Czy przepisy tak pozwalają?

Opony z różnym indeksem prędkości mogą mieć inną konstrukcję wewnątrz, inną
sztywność bocznych ścianek i inną mieszankę.


Re: Opona z niższym indeksem prędkości

2016-11-01 10:30:45 - p...@g...com

ja rozumiem ludzi co kupuja nalewki do Monster trucka o mocy 45KM i kulaja sie nim na
dzialke czy do Biedry ale jak ktos dziaduje przy takiej furze to rece opadaja ...
choc to chyba popularne ostatnimi czasy znam przypadek z rocznym Mietkiem (E-Klasa)
jakies 20tys ojro w kredycie i jazde przez caly rok na zimowkach bo letni komplet za
drogi :-)

P.


Tylko na WirtualneMedia.pl

Galeria

PR NEWS