Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2011-11-23

A A A POLEĆ DRUKUJ

Wnioski z Konferencji Górnictwo 2011

Górnictwo przestało oznaczać prestiż, dobrobyt i przywileje. Obecnie branża postrzegana jest najczęściej przez pryzmat niebezpieczeństwa, wypadków oraz szkód górniczych, które nie są rekompensowane w zadowalającym stopniu. Kopalnie natomiast powinny inwestować w nowe złoża węgla kamiennego – wynika z przeprowadzonego sondażu*.

Pozytywne medialne doniesienia traktujące o rozwoju firm i regionów dominują nad informacjami o tragediach pracowników i mieszkańców, wskazuje inna analiza**.

Podczas zorganizowanej przez Grupę PTWP SA, wydawcę m.in. Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł oraz portalu wnp.pl, Konferencji Górnictwo 2011, przedstawione zostały wyniki badania opinii mieszkańców regionu odnośnie branży oraz raport wizerunku medialnego górnictwa oparty na analizie ponad pięciu i pół tysiąca publikacji prasowych.

Zdaniem ankietowanych z czterech miast województwa śląskiego, górnictwo nie kojarzy się dziś już z dobrobytem, choć blisko 30 proc. nadal uważa zawód górnika za prestiżowy, a prawie 60 proc. dostrzega charakterystyczne cechy profesji jak wysoki stopień ryzyka. Dla pozostałych górnictwo to jednak głównie szkody górnicze (46 proc.), a dla jednej czwartej ankietowanych synonim strajków.

Większość badanych nie ma dobrego zdania na temat rekompensaty szkód, jakie górnictwo wyrządza środowisku i infrastrukturze. 17,5 proc. ankietowanych uważa, że branża nie robi tego niemal w ogóle. Dla ponad 35 proc. stopień rekompensaty jest niezadowalający. 22 proc. uznaje go jednak za bardzo wysoki, a 21,5 proc. za wystarczający.

Na pytanie, czy kopalnie powinny inwestować w nowe złoża, zdecydowana większość odpowiedziała tak (ponad 90 proc.), argumentując to koniecznością utrzymania miejsc pracy (41,3 proc.). Z kolei 27,5 proc. chce inwestycji tylko wtedy, gdy eksploatacja nie wiązałaby się z dużymi szkodami, a 21 proc. badanych, by zaspokoić popyt na węgiel.

Jednocześnie z pierwszego raportu na temat medialnego wizerunku górnictwa węgla kamiennego wynika, że sposób, w jaki swój wizerunek kształtują liderzy branży górniczej, w dużej mierze wpływa na postrzeganie całego Górnego Śląska oraz zawodu górnika. W analizowanym okresie (wrzesień 2010 – sierpień 2011) w prasie pojawiało się ok. 400 publikacji miesięcznie – w zdecydowanej większości (ponad 75 proc.) neutralnych i niemal po równo: negatywnych (blisko 12 proc.), jak i pozytywnych (nieco ponad 12 proc.) W większości były to duże, opiniotwórcze materiały prasowe (blisko 39 proc. wszystkich analizowanych publikacji).

Najwięcej uwagi branży górniczej poświęcały media regionalne; przodowały media śląskie (1683 publikacje). Poza Śląskiem najwięcej o górnictwie pisano w województwach małopolskim i mazowieckim, jednak takich materiałów było znacząco mniej niż na Śląsku – odpowiednio 296 i 190 publikacji.

Najwięcej z analizowanych publikacji prasowych dotyczyło nowych inwestycji i kondycji finansowej przedsiębiorstw, trzecim najczęściej poruszanym w mediach drukowanych tematem dotyczącym branży górniczej były praca i pracownicy. Jednym z czterech często poruszanych tematów były katastrofy i wypadki.

***

* Sondaż na temat odbioru branży w społeczeństwie przeprowadzony został na grupie 400 osób – mieszkańców Bytomia, Katowic, Sosnowca i Jastrzębiu Zdrojuprzez firmę Marketing Research Group na zlecenie Dziennika Zachodniego.

Więcej informacji o wynikach badania:

http://gornictwo.wnp.pl/upada-mit-gornika-wyniki-badan-opinii-publicznej,155769_1_0_0.html

oraz

http://gornictwo.wnp.pl/prywatyzacja-gornictwa-bez-poparcia-8211-wyniki-badania-opinii-publicznej,155944_1_0_0.html

** Raport „Wizerunek branży górniczej 2010 – 2011” przygotowany przez Imago Public Relations i PRESS SERVICE Monitoring Mediów, oparto na analizie ponad pięciu i pół tysiąca publikacji prasowych, opublikowanych w 1100 tytułach prasy ogólnopolskiej i regionalnej, ogólnoinformacyjnej, branżowej i specjalistycznej w okresie wrzesień 2010 – sierpień 2011.

Pełną wersję raportu można pobrać ze strony: http://k.wnp.pl/f/024/427/raport_medialny.pdf

Szczegółowe informacje na temat konferencji znajdują się pod adresem:

http://www.wnp.pl/konferencje/1850.html

###

Informacje o Grupie PTWP SA:

Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości powstało w Katowicach w 1995r. Grupa PTWP SA jest wydawcą m.in.: Miesięcznika Gospodarczego Nowy Przemysł, czasopisma Rynek Spożywczy, miesięcznika Rynek Zdrowia i magazynu Farmer oraz organizatorem spotkań biznesowych, konferencji i szkoleń, na czele z Europejskim Kongresem Gospodarczym – European Economic Congress (EEC) – jedną z najbardziej prestiżowych imprez odbywających się w Europie Centralnej. Grupa PTWP SA posiada 70 proc. udziałów w PTWP-ONLINE Sp. z o.o., do której należą branżowe portale m.in. wnp.pl, rynekzdrowia.pl, portalspozywczy.pl, dlahandlu.pl, rynekaptek.pl, portalsamorzadowy.pl, propertynews.pl, farmer.pl oraz serwis gieldarolna.pl.





Tylko na WirtualneMedia.pl

Galeria

PR NEWS