za dobrą cenę, a przy okazji, kupując go, robi coś dobrego dla innych. To przykład designu społecznie odpowiedzialnego, który przyczynia się nie tylko do powstawania kolejnych przedmiotów, ale także do rozwiązywania istotnych problemów społecznych.
Historia marki WellDone sięga 2009 roku, kiedy to Fundacja „Być Razem” nawiązała współpracę
z ASP w Warszawie,Zamkiem Cieszyn i Holon Institute of Technology z Izraela w ramach wspieranego przez Instytut Adama Mickiewicza projektu „Od idei do obiektu, od obiektu do produktu”. Uczestniczący w nim młodzi projektanci opracowali wzory produktów zorientowanych na potrzeby i możliwości przedsiębiorstwa społecznego. Wystawa prezentująca efekty projektu pokazywana była w Polsce, Izraelu, Francji i Niemczech. Najciekawsze projekty stworzone przez studentów są obecnie produkowane w warsztatach Fundacji, a zysk uzyskany z ich sprzedaży przeznaczany jest na realizację celów statutowych Fundacji. Pionierska na polskim gruncie idea łącząca działalność przedsiębiorstwa społecznego, wspierającego aktywizację zawodową osób bezrobotnych, z rynkową siłą atrakcyjnego, nowoczesnego designu uzyskała wsparcie polskiego oddziału UNDP (United Nations Development Programme). Dzięki jego pomocy powstał kompleksowy projekt wizerunkowy marki WellDone i projekty kolejnych produktów.
Kolejnym etapem działań Fundacji ma być utworzenie Centrum Designu Społecznego, którego zadaniem będzie edukacja i promocja efektów, które podmioty ekonomii społecznej mogą osiągnąć dzięki wykorzystywaniu designu w swojej działalności.
Produkty WellDone wyróżnia prostota, pomysłowość, poczucie humoru. Młodzi projektanci (Urszula Mas, Agnieszka Wiczuk, Oran Bertelsen, Marcin Ebert) skupili się na stworzeniu przedmiotów, które zawierają w sobie jakąś dowcipną historię: świąteczna choinka-świecznik służy przez cały rok, para świnek skarbonek nieustannie spiera się o poziom oszczędności, a puzzle drzewko pozwalają się zrelaksować przy z pozoru dziecięcej zabawie. Przedmioty WellDone wykonane są z litego drewna
i sklejki drewnianej – są przyjazne, miłe w dotyku, estetyczne. Do ich produkcji, ze względu
na niewielkie rozmiary elementów, można wykorzystać drewno odpadowe, nie kwalifikujące się
do innego wykorzystania. Podobnie jest w przypadku opakowań: to proste kartonowe tuby powstałe z recyklingowego materiału.
WellDone jest marką zgodnie z założeniami partnerów projektu: Fundacji “Być Razem”, UNDP, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Zamku Cieszyn silnie naznaczoną ideą “dobrych rzeczy”. WellDone to pierwsza polska marka która reprezentuje design zaangażowany społecznie. Trzy designerskie przedmioty, do których dołączą wkrótce kolejne projekty, to nie tylko zabawne, pomysłowe gadżety – to także szansa na lepsze życie dla ludzi, którzy je produkują.
Rekomendacje:
„Przedmioty WellDone to nie są zwykłe gadżety dekoracyjne. To rzeczy, które niosą ze sobą wartości, takie jak rzetelność, jakość, naturalność, społeczna odpowiedzialność. W ich powstawanie zaangażowanych jest wiele ciekawych osób. Z jednej strony, to młodzi projektanci, tworzący swoje pierwsze produkty pod kierunkiem naukowców i artystów związanych z warszawską ASP. Z drugiej strony, to aktywiści związani z Fundacją „Być Razem” z Cieszyna, którzy od lat promują innowacyjne połączenie odpowiedzialnego biznesu z designem. I wreszcie trzecia grupa to wykonawcy produktu, którzy dzięki tym rzeczom mają szansę na pracę, podnoszenie swoich kwalifikacji i poprawę sytuacji materialnej.”
Agnieszka Orzechowska, Local Partnership Coordinator United Nations Development Programme (UNDP)
„Jeśli chcesz na własne oczy zobaczyć wartość dodaną, kup produkty „WellDone”. Powstałe dla cieszyńskiej Fundacji „Być razem” projekty to nadzieja na lepsze życie osób, które z dizajnem zwykle się nie kojarzą. Na Zamku wierzymy, że dizajn pomaga! Teraz mamy dowody.”
Ewa Gołębiowska, Zamek Cieszyn
„Czy w świecie nadkonsumpcji i nadprodukcji przedmiotów projektowanie i powoływanie do życia kolejnych produktów ma sens?
Przedmioty z serii WellDone są pozytywną odpowiedzią na to pytanie. Dają realną i emocjonalną satysfakcję użytkownikom. Dają poczucie sensu pracy ich projektantom i wytwórcom. Dają realne wsparcie potrzebującym. Mają wpływ na poprawę jakości życia zarówno użytkowników jak i wytwórców.”
Michał Stefanowski, ASP w Warszawie
Wiecej informacji o marce WellDone można znaleźć na stronie www.welldone.co
Kontakt dla mediów:
Profundo PR tel./fax + 48 22 692 16 08, mob. + 48 503 002 335, e-mail: profundo@profundo.pl, www.profundo.pl
Adres:
Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej "Być Razem", ul. Wałowa 4, 43-400 Cieszyn,
e-mail: biuro@fundacjabycrazem.pl, tel. kom: 501 77 16 19, tel: 33/8514103, manager marki : +48 600 20 81 46, www.fundacjabycrazem.pl
DODATKOWE INFORMACJE
O FUNDACJI
Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” wspiera podmioty ekonomii społecznej, spółdzielnie socjalne, przedsiębiorstwa społeczne, firmy nastawione na działalność o charakterze społecznym oraz organizacje pozarządowe.
Fundacja prowadzi w Cieszynie przedsiębiorstwo społeczne, realizuje projekty ukierunkowane na aktywizację poprzez pracę i edukację osób bezrobotnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym. Pomaga w tworzeniu nowych miejsc pracy, wspiera uruchamianie spółdzielni socjalnych. Prowadzone przez Fundację przedsiębiorstwo społeczne to sieć warsztatów: stolarnia, ślusarnia, pralnia wodna i chemiczna. We współpracy z utworzonymi na terenie Fundacji spółdzielniami socjalnymi świadczy ono również usługi gastronomiczne i szwalnicze. Ponadto Fundacja prowadzi szeroko zakrojoną działalność szkoleniową adresowaną zarówno do przedstawicieli administracji, organizacji samorządowych, fundacji czy stowarzyszeń, jak i do osób indywidualnych.