Przed wyruszeniem w dłuższą trasę warto zrobić przegląd samochodu. Należy jednak pamiętać, że równie ważny jak sprawdzenie oleju czy ciśnienia powietrza w kołach jest przegląd stanu szyby czołowej. Po zimie szyba bardzo często jest porysowana lub posiada ubytki, co zmniejsza widoczność oraz bezpieczeństwo jazdy. Eksperci NordGlass, sieci serwisów szyb samochodowych, radzą na co zwrócić szczególną uwagę.
Zniszczona, niesprawna szyba przyczynia się nie tylko do zmniejszenia komfortu jazdy, ale może również stanowić realne zagrożenie, a także być powodem otrzymania mandatu lub nawet utraty dowodu rejestracyjnego. Każdy ubytek znacząco obniża wytrzymałość szyby – w razie wypadku poduszka powietrzna nie ma na czym się oprzeć, przez co w ogóle nie zapewnia bezpieczeństwa.
Najwięcej uszkodzeń zdarza się w sezonie zimowym. Przyczyną jest częste skrobanie, używanie wycieraczek na zalodzonej szybie oraz działanie soli oraz piasku.
Przeglądu stanu szyb powinno się dokonywać co roku, po sezonie zimowym lub co 10 tys. kilometrów – radzi Jarosław Kuciński, ekspert NordGlass – można zrobić to we własnym zakresie lub zgłosić się do profesjonalnego serwisu. Taki przegląd specjaliści z naszych punktów wykonują za darmo.
Jeśli zdecydujemy się na samodzielny sprawdzian szyby, warto pamiętać o kilku kwestiach. Pierwszym elementem jest ocena przejrzystości. Jeśli czysta szyba stała się szara, matowa lub mniej przejrzysta jest to oznaką jej zużycia. W tym wypadku nadaje się ona jedynie do wymiany. Podobnie jest w przypadku pojawienia się zarysowań. Najczęściej są one wynikiem złego stanu wycieraczek lub złego sposobu czyszczenia (np. twardą szczotką). Tu potrzebna będzie wymiana nie tylko szyby, ale najprawdopodobniej również wycieraczek.
Odpryski oraz zarysowania najłatwiej jest zauważyć z zewnątrz samochodu. Wyjątkowo ważna jest dokładność oględzin, ponieważ nawet małe uszkodzenie zmniejsza wytrzymałość szyby oraz może szybko się powiększyć. Mały odprysk (do 24 mm, czyli nieprzekraczający wielkości monety pięciozłotowej) łatwo naprawić w profesjonalnym serwisie, taka naprawa trwa około 20 minut, a szyba odzyskuje swoje właściwości.
W trasie niezwykle ważna jest również czystość szyby. Dla jej zapewnienia warto zdecydować się na zastosowanie dostępnej od niedawna najnowszej technologii – powłoki hydrofobowej inaczej zwanej niewidzialną wycieraczką. Jest to warstwa, która nałożona na szybę sprawia, że woda oraz brud nie przylegają do tafli. Dzięki temu przy prędkości ponad 80 km/h używanie wycieraczek okazuje się zbędne. Nałożenie takiej powłoki w serwisie NordGlass to koszt 50 zł.
Wywodząca się z Polski Grupa NordGlass to wiodący europejski producent szyb dla rynku wtórnego. Do jej działalności należy wytwarzanie szyb czołowych, dystrybucja, a także świadczenie usług związanych z wymianą i naprawą szyb samochodowych. Grupa NordGlass istnieje na rynku od ponad 20 lat, rocznie z usług jej sieci serwisowej w Polsce korzysta ponad 100 tys. klientów. Firma posiada największą i najlepiej rozpoznawalną w Polsce sieć serwisową , która świadczy usługi w zakresie naprawy i wymiany szyb samochodowych (118 punktów serwisowych własnych i partnerskich na terenie kraju).