Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2015-09-07

A A A POLEĆ DRUKUJ

Poczta Polska: Preferencje e-zakupowe mieszkańców małych miast i wsi

150x110

Mikro rejony dla kraju, makro skala na mapie e-commerce

Poczta Polska do 2020 roku chce osiągnąć 100 proc. wzrost przychodów w segmencie paczek, przesyłek kurierskich i usług logistycznych dla branży eCommerce. Znaczący udział w tym obszarze ma przynieść operatorowi narodowemu obsługa mieszkańców małych miast i wsi, którzy – wbrew obiegowym opiniom – równie często, jak mieszkańcy dużych i średnich miast robią zakupy przez internet, wydając w sieci podobne kwoty.

Powyższej tezy dowodzą wyniki badań „Zakupy internetowe relalizowane przez mieszkańców wsi i małych miast” oraz „Zakupy internetowe relalizowane przez mieszkańców średnich i dużych miast”, przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Poczty Polskiej.

Zgodnie z przytoczonymi badaniami, najchętniej kupowanym towarem – bez względu na miejsce zamieszkania – jest odzież i obuwie, nabywane przez średnio 70 proc. internautów głównie na aukcjach internetowych. Mieszkańców miast i wsi nie różnicuje również motywacja, co do zakupów w sieci. Niezmiennie jest to korzystna oferta cenowa oraz możliwość zakupów w dowolnym czasie.

Dysproporcje pojawiają się dopiero na poziomie odbioru e-zakupów. Oferta operatorów paczkowo-kurierskich, o ile ciekawa i szeroka w dużych i średnich miastach, o tyle nie obejmuje w pełnym zakresie – trudnych i kosztownych pod względem obsługi logistycznej – małych miejscowości i wsi.

***

Wyniki badań zleconych przez Pocztę Polską wskazują, że łącznie 25 proc mieszkańców dużych i średnich miast oraz niemal jedna czwarta e-klientów (24 proc.) z małych miejscowości i wsi robi zakupy internetowe raz w tygodniu. Jednocześnie, aż 75 proc. kupujących z małych miast i 63 proc. ze wsi – w porównaniu do 72 proc. dla dużych i 75 proc. wskazań dla średnich miast – kupuje w sieci przynajmniej raz w miesiącu.

Najpopularniejszą formą e-zakupów, wśród badanych na zlecenie Poczty Polskiej internautów, są aukcje internetowe, na których kupuje średnio 7 na 10 osób z małych i średnich miast oraz wsi i 6 na 10 mieszkańców dużych miast. Niewielkie różnice można zauważyć również w odniesieniu do wyboru sklepów internetowych jako miejsca zakupów w sieci – zgodnie z raportem Poczty Polskiej tę opcję wybiera 28 proc. e-klientów z małych i średnich miast, 27 proc. mieszkańców wsi i 35 proc. osób pochodzących z dużych miast. Poza tym, 5 proc. mieszkańców aglomeracji miejskich kupuje na portalach oferujących zakupy grupowe, względem zaledwie 1 proc. wskazań dla każdej z pozostałych kategorii badanych.

Badania Poczty Polskiej dotyczące preferencji e-zakupowych internautów, z uwzględnieniem ich miejsca zamieszkania, dowodzą, że głównym motywem robienia zakupów przez internet jest w pierwszej kolejności korzystna oferta cenowa (od 71 proc. do 75 proc. wskazań), a zaraz potem możliwość zrobienia zakupów w dowolnym czasie (od 65 proc. do 73 proc. wskazań). Jedynie mieszkańcy małych miast wskazują jako główny argument oszczędność czasu (72 proc.), a na drugim – dowolność w kontekście czasu robienia e-zakupów. Atrakcyjna cena w ich przypadku znalazła się dopiero na trzeciej pozycji (67 proc.).

Gdziekolwiek mieszka, płaci podobnie
Wydatki internautów na zakupy w sieci

Badania ARC Rynek i Opinia, zrealizowane dla Poczty Polskiej w maju i czerwcu 2015 roku, wskazują na podobne preferencje e-klientów w zakresie wydatków ponoszonych na zakupy w internecie. Średnio 4 na 10 badanych internautów, bez względu na miejsce zamieszkania, jednorazowo wydaje w sieci kwotę od 100 do 249 zł. Jednocześnie niemal 10% e-konsumentów z małych i średnich miast, 6 proc. internautów z dużych miast i 4 proc. ankietowanych mieszkańców wsi deklaruje średni, jednorazowy poziom wydatków na e-zakupy powyżej 250 zł. Co ciekawe – zakupy na kwotę większą niż 500 zł robi porównywalna liczba badanych: 1 proc. mieszkańców średnich miast, 2 proc. e-klientów ze wsi i po 3 proc. obywateli małych i dużych miast.

Zgodnie z wynikami badań prezentowanymi przez Pocztę Polską , aż 70 proc. mieszkańców najmniejszych miejscowości miejskich korzysta podczas e-zakupów z opcji płatności on-line. W przypadku mieszkańców wsi preferowaną formą jest nadal przelew bankowy przez internet. W ten sposób za zakupy płaci 64 proc. badanych e-klientów.

Gdziekolwiek mieszka, e-koszyk podobny
Zakupy w sieci wg asortymentu

Badanie „Zakupy internetowe relalizowane przez mieszkańców wsi i małych miast”, przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na rzecz Poczty Polskiej, wskazują, że e-klienci z najmniejszych miejscowości najczęściej kupują przez internet porodukty o niedużych gabarytach, w tym odzież i obuwie, na których zakup w sieci decyduje się 66% mieszkańców małych miast względem 58% badanych z aglomeracji miejskich. Co ciekawe – odsetek osób z miejscowości wiejskich, kupujących odzież i obuwie przez internet, jest taki sam (58%), jak w przypadku mieszkańców dużych miast.

Podobną zależność widać w zakresie artykułów niemowlęcych. Na ich zakup przez internet decyduje się prawie co 5 mieszkaniec małego miasteczka (21 proc.) i wsi (20 proc.), co szósty (16 proc.) obywatel średniego miasta i już tylko co siódmy klient z aglomeracji miejskiej (14 proc.).
Zgodnie z wynikami raportu Poczty Polskiej , analogicznie wygląda sytuacja w przypadku artykułów chemicznych i środków czyszczących. Łącznie 32 proc. badanych z małych miejscowości i wsi (odpowiednio po 16 proc.) – względem 28 proc. e-klientów z dużych i średnich miast (odpowiednio 15 proc. i 13 proc.) – kupuje chemię gospodarczą przez internet.

Największe dysproporcje – na korzyść dużych i średnich miast – widać z kolei przy zakupach książek i płyt CD, artykułów biurowych oraz artykułów spożywczych. Przytoczone badania Poczty Polskiej wskazują, że trzykrotnie więcej mieszkańcy dużych miast, względem wsi i małych miejscowości, kupuje żywność przez internet (wieś: 5 proc., małe: 6 proc., średnie: 12 proc., duże miasta: 15 proc.). Z kolei na zakup książek i płyt w sieci decyduje się ponad jedna czwarta mieszkańców wsi (26 proc.), ale mimo wszystko pozostają w tyle w porównaniu z mieszkańcami miast w tym zakresie (małe: 36 proc., średnie: 48 proc., duże: 46 proc.).Ciekawostką może być fakt, że aż 7 proc. internautów ze wsi i małych miejscowości korzysta z obcojęzycznych serwisów zakupowych. Dla porównania – zakupy w zagranicznych sklepach robi odpowiednio 10 proc. i 14 proc. mieszkańców średnich i dużych miast.

Gdzie inny nie może, tam Poczta pomoże
Ogólnopolski zasięg usług gwarantem rozwoju sektora e-commerce w Polsce

Internauci – biorący udział w badaniu ARC Rynek i Opinia dla Poczty Polskiej – potwierdzili mocną pozycję operatora narodowego w zakresie doręczania przesyłek paczkowo-kurierskich. Niezależnie od miejsca zamieszkania (duże i średnie miasta, małe miejscowości i wieś) jedną z najczęściej wskazywanych form odbioru e-zakupów jest dostawa kurierska, w tym usługa Pocztex Poczty Polskiej oraz odbiór własny w placówkach pocztowych (od 65 proc. do 75 proc. wskazań).

Badania wskazują, że często usługi Poczty Polskiej to jedyne dostępne opcje doręczania przesyłek w miejscu, w którym mieszkają. Brak urządzeń samoobsługowych na tych newralgicznych logistycznie obszarach jest główną barierą różnicującą e-klientów, którzy z kolei mogą swobodnie korzystać z usług paczkowo-kurierskich oraz samodzielnego odbioru przesyłek w ramach ogólnopolskiej sieci Poczty Polskiej. Do dyspozycji klientów Poczta Polska w całym kraju oddaje aż: 7500 placówek pocztowych, ponad 900 całodobowych stacji paliw ORLEN w ramach projektu Stacja z Paczką.

Analizując jedynie preferencje mieszkańców małych miast i wsi w zakresie odbioru e-zakupów, niemal połowa, bo aż 48 proc. z nich wskazuje na odbiór własny w placówkach Poczty Polskiej. Jednocześnie jedna czwarta (25 proc.) korzysta również z opcji click & collect. W przypadku mieszkańców małych miast niemal co trzecia osoba robiąca zakupy w internecie decyduje się na wizytę na Poczcie w celu samodzielnego odbioru przesyłki, a dopiero co czwarta korzysta z urządzeń samoobsługowych.

Badania ARC Rynek i Opinia potwierdzają jednocześnie, że 62 proc. mieszkańców wsi – spośród osób wybierających dostawę zakupów do domu czy miejsca pracy – wskazuje na brak w ich miejscowości urządzeń samoobsługowych. Jednocześnie 33 proc. badanych z tej grupy decyduje się na odbiór własny. W przypadku mieszkańców małych miast jest to odpowiednio 40 proc. i 36 proc. wskazań.

Co ważne – w dużych miastach z odbioru e-zakupów w placówce Poczty Polskiej korzysta aż 32 proc. badanych względem 21 proc. internautów wybierających dostawę kurierską. Odsetek ten jest znacznie większy w odniesieniu do mieszkańców średnich miast, spośród których aż 40 proc. wybiera placówkę Poczty jako preferowane miejsce odbioru e-zakupów, w porównaniu z 19 proc. wskazań na korzyść operatorów kurierskich. Z kolei prawie jedna trzecia mieszkańców małych miast (30 proc.) deklaruje odbiór własny zakupów internetowych w punktach pocztowych wobec zaledwie 10 proc. badanych, korzystających z dostwy przesyłki bezpośrednio do domu czy biura. Co ciekawe, niemal co piąty mieszkaniec wsi (18 proc.) decyduje się na odbiór własny e-zakupów w placówkach pocztowych, a jedynie co 10 zleca usługę firmie kurierskiej (10 proc. badanych).

≈ ≈ ≈

Dane zawarte w niniejszym komunikacie pochodzą z badań: „Zakupy internetowe relalizowane przez mieszkańców wsi i małych miast” (maj 2015) oraz „Zakupy internetowe relalizowane przez mieszkańców średnich i dużych miast” (czerwiec 2015), przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Poczty Polskiej.
Celem każdego z badań było ustalenie preferencji i zwyczajów e-zakupowych Polaków ze względu na wielkość miejsca zamieszkania. Chodziło o zbadanie ewentualnych podobieństw i różnic w zakresie: częstotliwości, wydatków, formy dostawy i płatności za e-zakupy.
Badanie „Zakupy internetowe relalizowane przez mieszkańców wsi i małych miast” zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 21.05.2015 – 25.05.2015 na ogólnopolskiej próbie N=409, przy czym N=204 to mieszkańcy wsi oddalonej o więcej niż 15 km od dużego miasta, a N=205 to e-konsumenci z miast do 20 tys. mieszkańców, którzy w ciągu 12 miesięcy przed dniem badania zrobili zakupy przez internet.
Badanie „Zakupy internetowe relalizowane przez mieszkańców średnich i dużych miast” zostało zrealizowane metodą CAWI w dniach 02.06.2015 – 08.06.2015 na ogólnopolskiej próbie N=409, przy czym N=207 to mieszkańcy średnich miast (21 – 100 tys. mieszkańców), a N=203 to przedstawiciele dużych miast (pow. 100 tys. mieszkańców), którzy w ciągu 12 miesięcy przed dniem badania zrobili zakupy przez internet.


dostarczył infoWire.pl




Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS