Blisko 3 tysiące nowych aut do transportu paczek i listów, system monitoringu pracy pojazdów, mniejsze koszty działania baz transportowych i wzrost sprzedaży usług logistycznych. Takie są efekty strategii Poczty Polskiej w obszarze logistyki.
Biznesowe podejście do logistyki oprócz wymiernych oszczędności ma przede wszystkim wpływ na terminowość usług, która np. w 2014 toku w przypadku paczki pocztowej ekonomicznej wyniosła ponad 99 procent doręczeń zgodnych z deklaracją.
Bardziej ekologicznie i efektywniej
Od stycznia 2013 roku Poczta Polska wymieniła prawie 2,5 tysiąca pojazdów. Do końca 2016 roku operator pozyska jeszcze 500 nowych aut. Firma stawia na nowoczesne pojazdy o niskich kosztach eksploatacji, spełniające normę emisji spalin Euro 5 lub Euro 6. Przy 10 tysiącach kursów dziennie ma to bardzo istotne znaczenie dla emisji spalin do atmosfery. Nowe auta zastąpiły wysłużone pojazdy których średni wiek wynosił ponad 10 lat.
Wymiana floty pojazdów na nowoczesną, pozwoliła na restrukturyzację i optymalizację sieci stacji serwisowych pojazdów, zmniejszając istotnie koszty jej funkcjonowania. Większość pojazdów została pozyskana w ramach leasingu. W zakresie umów leasingowych firma uzyskała również program szkoleń dla pracowników, wyposażenie stacji serwisowych w diagnoskopy oraz dostęp on-line do pełnej dokumentacji technicznej producenta pojazdów. Daje to możliwość wykonywania przeglądów ( w tym gwarancyjnych) i napraw pozyskanych pojazdów, we własnych warsztatach.
Wysoka sprzedaż przesyłki paletowej
W 2015 roku Poczta Polska podjęła inwestycję budowy 2 nowoczesnych stacji serwisowania pojazdów w Warszawie oraz Wrocławiu.
Poczta Polska posiada także 11 w pełni zautomatyzowanych stacji paliw, umożliwiających samodzielne tankowanie pojazdów pocztowych przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Dzięki korzystnym kontraktom na hurtowy zakup paliw możliwe jest obniżanie kosztów dostaw listów, paczek oraz palet.
Dodatkowo, dzięki efektywnemu wykorzystaniu zaplecza logistycznego do obsługi pojazdów, do połowy 2016 roku Poczta Polska zaoszczędzi około 16 mln złotych. Sam biznes, czyli logistyka, także zyskuje na zwiększonej liczbie przewozów. W 2014 roku Spółka podwoiła sprzedaż usług logistycznych dzięki usłudze Przesyłka Paletowa. Z tej oferty Poczty korzystają sklepy internetowe z różnych branż od budowlanej, elektronicznej, przez kosmetyczną, wydawniczą po drewno-papierniczą i rolno-spożywczą.
Poczta oszczędza z Systemem Monitorowania Pojazdów
Sprawna logistyka to także efektywne wykorzystywanie posiadanego taboru. Zarządzanie flotą pojazdów Poczty Polskiej wspierane jest przez System Monitorowania Pojazdów. System monitoruje prawie 5 tysięcy pocztowych pojazdów przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. System, który dziennie obsługuje 10 tysięcy kursów, dostarcza wielu przydatnych informacji i analiz zarządczych, które pozwalają szybciej i sprawniej analizować sposób wykorzystania i eksploatacji pojazdów oraz w konsekwencji podejmować odpowiednie decyzje zarządcze. To z kolei przekłada się na niższy koszt usług świadczonych przez Pocztę. Do końca 2014 roku oszczędności z tytułu użytkowania Systemu Monitorowania Pojazdów wyniosły 9 mln. złotych.
Strategia: paczki przede wszystkim
Poczta Polska w swojej strategii mocno rozwija usługi i produkty dla eCommerce. Głównym obszarem wzrostu firmy będą paczki, przesyłki kurierskie i cały łańcuch wartości dla eCommerce.
Główne czynniki przewagi konkurencyjnej Poczty na rynku, są przede wszystkim związane z kompleksowością usług w łańcuchu handlu elektronicznego, oraz z dostępnością sieci logistycznej Poczty i jej infrastruktury, która umożliwia doręczanie paczek w ciągu 24h oraz bezpieczeństwo i zaufanie w kontaktach z klientami.
Poczta Polska chce osiągnąć w tym segmencie 1,5 mld zł przychodów, co oznacza wzrost o 100 proc. Oznacza to, że oprócz usług logistycznych, klienci eCommerce będą mogli korzystać z rozwiązań oferowanych przez Grupę Poczty Polskiej m.in. w zakresie bankowości, ubezpieczeń czy komunikacji cyfrowej.
dostarczył infoWire.pl