Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2011-10-26

A A A POLEĆ DRUKUJ

Plakat po raz czwarty!

Aukcje dedykowane plakatom są na polskim rynku nadal dosyć świeżym wydarzeniem. Każda kolejna aukcja pokazywała jak kształtują się gusta miłośników sztuki na afiszach, jakie prace są najbardziej poszukiwane i ile kolekcjonerzy są w stanie zapłacić za prawdziwe „perełki”. Czwarta już Aukcja Plakatu w DESIE Unicum to prawie 100 obiektów, w cenach wywoławczych zaczynających się już od 100...

Na każdym tego typu wydarzeniu obserwujemy i badamy zapotrzebowanie klientów, dlatego z aukcji na aukcję zestaw tematyczny plakatów się zmienia. Na najbliższej licytacji można będzie wybierać spośród świetnych polskich plakatów cyrkowych, które od lat cieszą się szczególnym zainteresowaniem polskich i zagranicznych kolekcjonerów. Ciekawostką będzie spory zestaw plakatów z lat siedemdziesiątych w stylistyce hippie, są wśród nich plakaty uznanego Jana Sawki, jak i słynny, poszukiwany plakat do festiwalu Fama’71. Znacznie poszerzona w proporcji do plakatów filmowych jest grupa afiszy socrealistycznych i propagandowych, organizatorzy aukcji spodziewają się, że znajdzie się spore grono chętnych do ich zakupu.

Do głównych atrakcji nadchodzącej aukcji należy zaliczyć plakaty przedwojenne. Wspaniały jest pierwszy plakat autorstwa Tadeusz Gronowskiego „Wielka zabawa kostiumowa” z 1917 roku (cena wywoławcza 15 000 zł), już zapowiadający świetną karierę 23-letniego wówczas artysty. W ofercie są też dojrzalsze prace mistrza, reklamujące Orbis i Papierosy obstalunkowe. Z kolei utrzymane w żółto-niebieskiej tonacji „Wilno” Stefana Norblina z 1929 roku, jest zaskakująco nowoczesne i ma bardzo atrakcyjną cenę wywoławczą – 2 500 zł.

Światową klasę plakatu reprezentuje afisz z 1933 roku do znanego filmu Fritza Langa „Testament doktora Mabuze”. W tym samym roku film trafił na srebrny ekran również w naszym kraju, a polska wersja przedstawia grafikę przerysowaną z niemieckiego posteru. Fakt wykorzystania tego samego obrazu w różnych krajach sprawia, że jest on rozpoznawalny na całym świecie, co podnosi jego atrakcyjność. Plakat, który kiedyś był tylko afiszem reklamującym niemiecki kryminał, jest teraz niezmiernie rzadkim ocalałym egzemplarzem do filmu uznawanego za jedną z najlepszych realizacji tego okresu.

„Nie można zapominać, że zakup dawnych posterów to dobra zabawa. Kolorowe, wyraziste i odwołujące się do pokładów naszych wspomnień płachty stanowią doskonały sposób na dekorowanie mieszkań czy biur. Kolekcjonowanie plakatów, nadal jeszcze mało popularne w Polsce, na świecie ma wielu entuzjastów, a te najciekawsze przedwojenne osiągają ceny na poziomie kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że wiele z niedrogich dzisiaj plakatów do filmów z lat 60. i 70. będzie z czasem osiągało coraz większą wartość kolekcjonerską i finansową”– mówi Adam Chełstowski, dyrektor sieci galerii DESA Unicum.

Plakaty można oglądać na wystawie przedaukcyjnej w siedzibie domu aukcyjnego DESA Unicum od 19 października. Aukcja odbędzie się 27 października o godzinie 19, w domu aukcyjnym, ul. Marszałkowska 34-50.





Tylko na WirtualneMedia.pl

Galeria

PR NEWS