w mieszkaniach . Wynika z nich, że prawie 50% Polaków żyje w za małych mieszkaniach. Ponadto, badania przeprowadzone w 2011 roku przez agencję nieruchomości Home Broker pokazują, że w najbliższej przyszłości sytuacja nie ulegnie poprawie. W odpowiedzi na potrzeby Polaków deweloperzy budują coraz mniejsze mieszkania (w pierwszych czterech miesiącach 2011 roku średnia wielkość wynosiła 64,7 m2, o 3,2 m2 mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wciąż jest to jednak o 14 m2 za dużo w stosunku do struktury popytu na mieszkania w Polsce).
Życie w niewielkich mieszkaniach, zwłaszcza w kilka osób, bywa trudne, a ciągły brak miejsca i ograniczona przestrzeń życiowa mogą być przyczyną dodatkowego stresu. W IKEA małe wnętrza mogą oznaczać całe mieszkanie, ale także różne miejsca w całym domu. Mając do zagospodarowania niewielką powierzchnię, powinniśmy myśleć o zaaranżowaniu pomieszczenia w taki sposób, aby jednocześnie spełniało kilka funkcji, np. sypialni, salonu i domowego biura. Małe wnętrza różnią się między sobą, ale każde mieszkanie, każdy dom może zyskać na nieszablonowym myśleniu o przestrzeni. W nowym katalogu IKEA wiele stron zostało poświęconych sprytnym pomysłom dla małych powierzchni, dzięki którym mieszkanie może nie tylko stać się bardziej przestronne i uporządkowane, ale także przytulne. Ponadto, wiele prezentowanych wnętrz i rozwiązań zostało specjalnie dostosowanych do warunków mieszkaniowych i potrzeb Polaków.
Wprowadzanie nowych sprytnych rozwiązań nie musi wcale oznaczać konieczności wydawania wszystkich naszych oszczędności. Celem IKEA jest oferowanie produktów dobrej jakości po cenach tak niskich, żeby jak najwięcej ludzi mogło pozwolić sobie na ich zakup. Na ten rok katalogowy firma obniżyła ceny około 300 artykułów, przy czym w większości są to produkty najczęściej kupowane przez klientów IKEA na całym świecie. Przykładem jest regał BESTA, którego cena została obniżona już po raz drugi, dzięki zastosowaniu innowacyjnych technologii produkcji. Spadły także ceny żarówek energooszczędnych, zwłaszcza tych, wykorzystujących technologię LED, jak np. JANSJÖ. Odpowiednie oświetlenie to niezwykle istotny element aranżacji wnętrza, a w ramach działań mających na celu ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne, IKEA pracuje nad nowymi rozwiązaniami umożliwiającymi oszczędność energii elektrycznej.
„Niezależnie od metrażu mieszkania wierzymy, że wygląd naszego najbliższego otoczenia ma wielki wpływ na to, czy czujemy się szczęśliwi. Nawet najmniejsze wnętrze można przekształcić w sprytny sposób, by stworzyć piękny i przytulny dom, a dzięki IKEA nie wymaga to wielkich wydatków. Oczywiście urządzanie małych przestrzeni może być sporym wyzwaniem, dlatego zawsze szukamy świeżych pomysłów, by życie na niewielu metrach kwadratowych stało się łatwiejsze i wygodniejsze” – powiedział Walter Kadnar, dyrektor sieci sklepów IKEA w Polsce.
Oszczędność miejsca możliwa jest przede wszystkim dzięki meblom, które można składać i rozkładać (np. stoły z rozkładanymi blatami) lub składować jeden na drugim (np. krzesła, stołki), a także produktom mogącym spełniać kilka funkcji jednocześnie (np. rozkładana sofa, rama leżanki z szufladami). Zastosowanie mebli i akcesoriów wykorzystujących pełną wysokość ścian (np. wysokie regały, półki ścienne czy łóżko na antresoli) pozwoli natomiast zwolnić miejsce na podłodze. Bardzo przydatne okazują się również produkty z wbudowanymi schowkami (np. szczyt łóżka z wysuwanymi półkami), które zapewniają dodatkową przestrzeń na przechowywanie przedmiotów i ułatwiają do nich dostęp. Niezwykle użyteczne są także produkty mobilne (np. komoda, wózek czy stolik nocny na kółkach), umożliwiające szybką i łatwą zmianę wyglądu wnętrza za każdym razem, kiedy zachodzi taka potrzeba. Jeżeli w jednym pomieszczeniu mieszka kilku lokatorów, świetnym rozwiązaniem będzie zastosowanie ścianek działowych czy zwykłych zasłon, dających każdemu poczucie prywatności. IKEA zachęca również do maksymalnego wykorzystywania przestrzeni. W każdym mieszkaniu zawsze znajdzie się miejsce na szynę, haczyki lub inne sprytne rozwiązanie, które może znacznie ułatwić codzienne funkcjonowanie. W IKEA małe wnętrza stanowią wyzwanie, gdzie marzenia stykają się z rzeczywistością. Aby ułatwić klientom wybór produktów odpowiadających ich potrzebom, w każdym sklepie IKEA w Polsce stworzone zostały ekspozycje, w których mogą oni zapoznać się i przetestować sprytne rozwiązania dla małych powierzchni.
Mała Scena na Centralnym
Wprowadzeniu Katalogu IKEA 2012 do Polski towarzyszy ekspozycja na Dworcu Centralnym w Warszawie mieszkania o powierzchni 20 m2, dostępna dla odwiedzających w dniach od 22 do 28 sierpnia 2011 roku. W kawalerce składającej się z jednego pokoju połączonego z kuchnią, niewielkiej łazienki oraz garderoby zastosowano pomysłowe rozwiązania z nowego katalogu. Wykorzystanie mebli takich jak szafa PAX czy regał BESTA umożliwia łatwe i efektywne przechowywanie wielu przedmiotów użytkowych, natomiast dzięki rozkładanej sofie BEDDINGE pokój dzienny z łatwością zamienia się w sypialnię dla dwojga. Stół, który w zależności od potrzeb może służyć do spożywania posiłków lub pracy, przechowywany jest pod stołem kuchennym, dzięki czemu nie zajmuje wolnego miejsca na podłodze. Bardzo pomysłowe rozwiązania zastosowano również w łazience, m.in. dzięki wykorzystaniu produktów z serii LILLÅNGEN, takich jak szafka pod umywalkę czy szafka na rzeczy do prania.
Odwiedzający nie tylko będą mogli obejrzeć kawalerkę IKEA na Dworcu Centralnym, ale także poznać jej mieszkańców – Anię i Karola, małżeństwo w średnim wieku – oraz osoby, które będą ich odwiedzać przez cały tydzień. W ramach akcji pod hasłem „Mała Scena na Centralnym”, każdego dnia w mieszkaniu, a także w hali głównej dworca aktorzy z Teatru Improwizowanego Klancyk będą organizować przedstawienia, wcielając się w rolę lokatorów oraz ich gości. Scenariusze wydarzeń mogą być współtworzone przez odwiedzających kawalerkę zarówno na Dworcu Centralnym, jak i poprzez profil IKEA na Facebooku. Dodatkowo, IKEA, przy współpracy z aktorami z teatru Klancyk, przygotowała liczne atrakcje, mające na celu umilenie czasu podróżnym oraz innym osobom przebywającym na dworcu. Wybrane fragmenty przedstawień oraz realizowanych akcji będzie można oglądać na żywo na profilu firmy na Facebooku poprzez specjalnie stworzony w tym celu kanał transmisyjny (http://www.livestream.com/malascenanacentralnym). Za realizację przekazu on-line oraz zaangażowanie w akcję Internautów na Facebooku odpowiada K2, największa w Polsce agencja nowego typu, która od 14 lat realizuje zintegrowane kampanie marketingowe oparte na rozwiązaniach cyfrowych, i która współpracuje z IKEA już od ponad 10 lat. Oprócz transmisji na żywo, realizowanej przy użyciu trzech kamer oraz zaadaptowanych narzędzi telewizyjnych, przez cały okres trwania akcji K2 będzie codziennie przygotowywać 45-sekundowe spoty w formie skrótów z najciekawszych momentów dnia. Spoty te będą dostępne na kanale YouTube, pod adresem: http://www.youtube.com/tytuurzadzisz. Całość kampanii zostanie podsumowana we wrześniu 3-minutową relacją z wydarzeń na Dworcu Centralnym.
________________________________________
Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony z pierwszych liter imienia, nazwiska oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi założyciel firmy (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).
IKEA w Polsce posiada obecnie osiem sklepów, które rocznie odwiedzane są przez około 16 milionów osób. Ponadto poprzez Inter IKEA Centre Group Polska, firma zbudowała i zarządza siedmioma parkami oraz centrami handlowymi. W Jarostach koło Piotrkowa Trybunalskiego zlokalizowane jest Regionalne Centrum Dystrybucyjne, które obsługuje sklepy IKEA w Polsce, Czechach, Rumunii, Słowacji i na Węgrzech. Biuro Zakupów współpracuje z producentami mebli i artykułów wyposażenia wnętrz w regionie Europy Centralnej, dostarczając meble i artykuły wyposażenia wnętrz do sieci IKEA na całym świecie.