Sortownia listów i paczek w Warszawie jest jednym z największych terminali pocztowych w Europie Środkowo-Wschodniej, a od listopada również jednym z bardziej nowoczesnych. Poczta Polska uruchamia w Warszawie trzy nowoczesne maszyny rozdzielcze do sortowania przesyłek listowych. Maszyny szybciej posortują listy i z dokładnością do rejonów doręczeń. Nowy park maszynowy przyczyni się do poprawy terminowości i bezpieczeństwa obrotu pocztowego.
Poczta Polska oprócz inwestycji w warszawskiej sortowni wstawiła nowe maszyny w sortowniach w Zabrzu (2 maszyny) i po jednej w Lisim Ogonie, Wrocławiu i Pruszczu Gdańskim. Całość inwestycji to 48 mln złotych. Już teraz nowe maszyny sortują dziennie blisko 2,5 mln przesyłek listowych.
Nowe maszyny, których producentem i instalatorem jest firma Siemens, są przystosowane do rozdziału maszynowego przesyłek standardowych, czyli przysłowiowej przesyłki średniej wielkości. Maszyny posortują listy szybciej i z dokładnością do rejonów doręczeń. Dodatkowo są wyposażone w funkcjonalność dzielenia przesyłek nie tylko na rejony doręczeń, ale również zgodnie z trasą listonosza.
– Chcemy być jeszcze szybsi, dlatego inwestujemy w nowoczesne technologie. Zakup tych maszyn, to dla nas bardzo korzystna w skutkach decyzja. Poczta Polska przygotowuje się do wzięcia udziału w konkursie na operatora wyznaczonego. Wysokie wskaźniki terminowości to generalnie jeden z najważniejszych celów jaki mają do spełnienia spółki na rynku pocztowym – mówi Jerzy Jóźkowiak, prezes Poczty Polskiej. – Posiadana przez nas sieć około 7500 placówek pocztowych i liczba zatrudnionych ponad 25 tysięcy listonoszy gwarantuje efektywne i bezpieczne usługi pocztowe na terenie całej Polski.
Posortowane dla każdego listonosza
Nowe maszyny to najlepsze tego typu urządzania na świecie. Do tej pory, żeby podzielić listy do poziomu rejonu doręczeń najpierw rozdzielano je na maszynie rozdziału wstępnego a następnie na drugiej, do rozdziału szczegółowego. Nowe maszyny łączą obie te funkcje. Na nowych maszynach jest możliwe także, precyzyjne sortowanie dla każdego listonosza. Oznacza to, że listonosz na np. warszawskim Ursynowie, przesyłki z rozdziału maszynowego będzie mógł otrzymać ułożone już według trasy, którą przemierza i przed wyjściem w teren nie będzie musiał robić tego każdorazowo ręcznie. Z kolei przesyłki wychodzące z Warszawy np. do Wrocławia, będą rozdzielone w programie wstępnym i przygotowane już do rozdziału szczegółowego na rejony doręczeń. Nowe maszyny mają możliwość sortowania przesyłek jednocześnie na 180 kierunków. Dotychczas funkcjonujące mogły je sortować jedynie na 52 kierunki.
Po pierwsze: terminowość
Inwestycja Poczty Polskiej jest związana z jednym ze strategicznych priorytetów Spółki, którym jest poprawa jakości usług i obsługi klienta, która mierzona jest m.in. wskaźnikami terminowości. Do najważniejszych zalicza się właśnie unowocześnianie węzłów ekspedycyjno-rozdzielczych (WER-ów). Firma dokonuje szeregu inwestycji w infrastrukturę oraz zmian na poziomie logistycznym. Od stycznia 2013 roku Poczta wymieniła blisko 2,2 tys. pojazdów. W tym roku wprowadziła 600 nowych aut z trzech tysięcy jakie wymieni do końca 2015. Całościowo Poczta Polska planuje przeznaczyć w latach 2014 - 2018 na inwestycje (w tym inwestycje kapitałowe) ponad 1,3 mld zł.
dostarczył infoWire.pl