Warszawa, 26 października 2015 r. – Oszczędności posiadane przez dzieci mają wartość 1.044,6 mln zł – wynika z raportu „Junior Shopper 2015” na temat preferencji i zwyczajów zakupowych dzieci i młodzieży w wieku 7-15 lat.
Dzieci otrzymują pieniądze z trzech głównych źródeł: w postaci tzw. kieszonkowego (58 proc.), z prezentów pieniężnych (29 proc.) oraz w zamian za wykonanie konkretnej pracy domowej (13 proc.). Zdecydowana większość dzieci otrzymuje od rodziców pieniądze w ramach cotygodniowego kieszonkowego, którego wysokość wzrasta wraz z wiekiem dzieci.
Samodzielnych zakupów artykułów spożywczych w różnych kanałach dystrybucji dokonuje 91 proc. dzieci w wieku 7-15 lat. Płeć nie jest kategorią różnicującą badaną populację. Równie chętnie kupują dziewczynki, jak i chłopcy. Chłopcy z przedziału 7-9 lat. kupują nieco rzadziej (75 proc. deklaracji) niż dziewczynki (91 proc. deklaracji), natomiast wysoki poziom obydwu odsetków świadczy o i tak dużej aktywności zakupowej dzieci.
Najczęściej kupowane przez dzieci artykuły spożywcze to słodycze (82 proc.), napoje (80 proc.) oraz przekąski (79 proc.).
Dwa najczęściej odwiedzane przez dzieci miejsca, w których zaopatrują się w artykuły spożywcze to tradycyjny sklep spożywczy i sklepik szkolny. W tym pierwszym bywa nieco więcej osób, natomiast ten drugi odwiedzają częściej.
Bezpośredni wpływ dzieci na decyzje zakupowe rodziców
Niemal wszyscy rodzice zabierają swoje dzieci na zakupy artykułów spożywczych. W tym czasie prawie 60 proc. dzieci nalega na kupno jakiegoś produktu lub produktu konkretnej marki. Najwięcej dzieci namawia rodziców na zakup słodyczy (59 proc.).
Dodatkowe informacje o badaniu
Raport „Junior Shopper 2015” zawiera również informacje o preferowanych przez dzieci markach produktów z kategorii FMCG, o wpływie dzieci na zakupy produktów z kategorii elektroniki użytkowej oraz o korzystaniu z tych produktów, a także o tym, jaki odsetek dzieci w wieku 7-15 lat korzysta z usług finansowych (np. posiada konta bankowe).
Powyższe analizy zostały opracowane na podstawie trzech niezależnych badań GfK. Pierwsze badanie przeprowadzono metodą wywiadów bezpośrednich PAPI (Paper and Pencil Interview) z dziećmi w wieku 7-15 lat (self-completion dla starszych dzieci) oraz z ich rodzicami. Całkowita wielkość próby N=300 rodziców + N=300 dzieci (przedziały wiekowe dzieci: 7-9 lat, 10-12 lat, 13-15 lat). Drugie badanie przeprowadzono na próbie N=900 rodziców dzieci w wieku 7-15 lat metodą wywiadów bezpośrednich CAWI (Computer Assisted Web Interview) na internetowym panelu GfK Access Panel liczącym ponad 140 tys. panelistów. Trzecim źródłem analiz są dane pochodzące z prowadzonego od 20 lat Panelu Gospodarstw Domowych GfK. Jego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
dostarczył infoWire.pl