Ruszyły zgłoszenia plebiscytu MACHINA DESIGN AWARDS. Na stronie www.machinadesign.pl/konkurs można już rejestrować najbardziej designerskie produkty i usługi roku. Zgłoszenia będą przyjmowane do końca sierpnia, ogłoszenie wyników plebiscytu - na uroczystej gali we wrześniu.
MACHINA DESIGN AWARDS to plebiscyt organizowany przez magazyn „MACHINA DESIGN", kwartalne wydanie specjalne „Machiny". Istniejące od ponad dwóch lat pismo poświęcone jest sztuce design, a także jej połączeniu ze zjawiskami pokrewnymi - modą, sztuką, architekturą. Od początku swego istnienia prezentuje najbardziej nowatorskie trendy w projektowaniu, stara się też trzymać rękę na pulsie jeśli chodzi o nowe zjawiska i obiecujących młodych twórców.
Plebiscyt Machina Design Awards jest dopełnieniem działalności pisma. Jego celem jest wyłonienie i promowanie wyróżniających się projektantów. Formuła konkursu jest otwarta, odwołuje się do szeroko rozumianego designu. Plebiscyt obejmuje osiemnaście kategorii głównych, wśród których znalazły się m.in. meble, elektronika, wnętrza, przestrzeń publiczna, moda, transport. Dodatkowo wprowadzono cztery kategorie specjalne, tj.: przedmiot / usługa ułatwiająca życie, przedmiot „making the world Belter", miasto / miejsce oraz reklama. Spośród laureatów tych kategorii zostanie wybrany laureat Grand Prix. Ponadto międzynarodowe jury wyłoni laureata w kategorii specjalnej Młody Design.
W pierwszej edycji Machina Design Awards, w którym ocenianych było blisko 400 zgłoszonych projektów, Grand Prix trafiło do firmy Moho Design, a nagroda specjalna powędrowała do wybitnego polskiego projektanta, Janusza Kaniewskiego.
W drugiej edycji plebiscytu, w 2009 r., liczba zgłoszonych prac wzrosła ponad dwukrotnie, do ponad tysiąca. Laureatem Grand Prix drugiej edycji plebiscytu został Wojciech Wesołek, wykładowca wrocławskiej ASP. Informacje o plebiscycie i jego laureatach trafiły do mediów zarówno specjalistycznych, związanych ze sztuką projektowania, jak i do tych kierowanych do szerszego grona czytelników, lifestylowych i ogólnoinformacyjnych. Relacje z gali MACHINA DESIGN AWARDS 2009 ukazały się m.in. na antenie TVP2, TVP Info, w TV Biznes oraz w programach telewizji Polsat, a także w licznych portalach internetowych oraz w prasie. Informacja o laureacie Grand Prix 2008, firmie Moho Design, znalazła się m.in. we włoskim periodyku poświęconym światowej sztuce designu, magazynie Domus. Wywiad z Wojciechem Wesołkiem, laureatem Grand Prix MDA 2009, trafił do internetowej edycji magazynu.
Rozstrzygnięciu plebiscytu w 2009 r. towarzyszyła dyskusja panelowa poświęcona polskiemu designowi. Uczestniczyli w niej członkowie jury konkursu Machina Design Awards: Janusz Kaniewski, Cesar Mendoza, Motoki Yoshio, James Slater, Dorota Koziara, Ewa Minge, Andrzej Pągowski oraz dyrektor Muzeum Etnograficznego w Warszawie, dr Adam Czyżewski. Spotkanie było znakomitą okazją, by podjąć podstawową dyskusję nad tym, czym powinien być dobry design i jaka przyszłość rysuje przed młodymi polskimi projketantami.
Termin przyjmowania zgłoszeń w drugiej edycji Machina Design Awards upływa wraz z końcem sierpnia 2010 r. Więcej informacji na temat plebiscytu oraz jego regulamin są dostępne są na stronie internetowej www.machinadesign.pl/konkurs.
W tym roku po raz pierwszy zgłoszenia w konkursie są płatne, choć oplata jest symboliczna - wynosi 50 zł. Jeden projekt można zgłosić w maksymalnie 5 kategoriach. Bezpłatnie natomiast można zgłaszać projekty w kategorii Młody Design, w której nagradzani są polscy projektanci do 35. roku życia. W ten sposób organizator chce ograniczyć przypadkowość zgłaszania produktów, przede wszystkim w kategoriach głównych, oraz podnieść poziom prac zgłaszanych w plebiscycie. Jednocześnie chce pozostawić otwarte drzwi dla młodych polskich projektantów, którzy mają okazję zaprezentować swoje prace wybitnym designerom z Europy i świata.