Dopiero zdÄ ĹźyliĹmy poĹźegnaÄ lato, ale kaĹźdy dzieĹ nieubĹaganie przybliĹźa nas do jesiennej wizyty w serwisie. Wielu kierowców wkrótce teĹź przystÄ pi do poszukiwania nowych opon. RozwaĹźajÄ c zakup nowego ogumienia, warto przy okazji zwróciÄ uwagÄ nie tylko na cenÄ czy markÄ, lecz równieĹź jak zalecajÄ eksperci, na specjalne oznaczenia, które siÄ na nim znajdujÄ . UmiejÄtnoĹÄ prawidĹowego odszyfrowywania symboli moĹźe byÄ nie tylko wysoce przydatne, ale równieĹź caĹkiem ciekawe.
Rozmiar ma jednak znaczenie…
PodstawowÄ i najwaĹźniejszÄ informacjÄ , jakÄ moĹźemy odczytaÄ z opony jest parametr dotyczÄ cy jej rozmiaru. W tym wzglÄdzie jesteĹmy zdani na producenta pojazdu, który sugeruje dobranie opon o okreĹlonej wielkoĹci dopasowanych do naszego samochodu.
- Pierwsza czÄĹÄ oznaczenia wielkoĹci to szerokoĹÄ opony wyraĹźona w milimetrach. TuĹź za nim, umieszczony jest wskaĹşnik profilu, czyli informacja o proporcji wysokoĹci opony do jej szerokoĹci, wyraĹźona w procentach. NastÄpnie moĹźemy odczytaÄ ĹrednicÄ opasania. Informacja ta wskazuje nam na wielkoĹÄ felgi, na jakiej moĹźe zostaÄ zamontowana - wyjaĹnia Wojciech Koszewnik szef serwisu SieĹko i Syn, autoryzowanego dealera Volkswagen i Audi.
Kolejny istotny element to symbol wyraĹźony literÄ „R”. Jest to informacja dla uĹźytkownika, Ĺźe ma on do czynienia z oponÄ radialnÄ .
NoĹnoĹÄ i prÄdkoĹÄ
O ile wiÄc, z rozmiarem jesteĹmy sobie wstanie na ogóĹ poradziÄ samodzielnie, to prawdziwe „schody” pojawiajÄ siÄ wraz z kolejnymi oznaczeniami. Ich wĹaĹciwa interpretacja moĹźe wprawiÄ w niemaĹe zakĹopotanie nawet doĹwiadczonych uĹźytkowników.
Indeks noĹnoĹci opony informuje o tym jakie jest dopuszczalne obciÄ Ĺźenie dla konkretnego modelu opony, przy jeĹşdzie z maksymalnÄ , dopuszczonÄ przez producenta prÄdkoĹci. O tym jaka jest wartoĹÄ obciÄ Ĺźenia opony wyraĹźonej w kilogramach moĹźemy dowiedzieÄ siÄ z odpowiednich tabel – Ĺatwo je odnaleĹşÄ np. w internecie. – wyjaĹnia przedstawiciel serwisu SieĹko i Syn i dodaje, Ĺźe jest to waĹźny parametr, gdyĹź zamontowanie opony ze zbyt niskim, dopuszczalnym naciskiem jest powaĹźnym zagroĹźeniem dla kierujÄ cego.
- Nieodpowiednio dobrane ogumienie w najlepszym razie posĹuĹźy nam krócej, bo bÄdzie siÄ szybciej zuĹźywaÄ. Niestety, w skrajnych przypadkach moĹźe nawet prowadziÄ do wypadku. Zatem nie warto ryzykowaÄ – radzi Wojciech Koszewnik.
Niemniej waĹźny jak noĹnoĹÄ, jest równieĹź indeks prÄdkoĹci wyraĹźony w formie litery – od A (A1 - A8) do Y. PrawidĹowy odczyt pozwoli nam dowiedzieÄ siÄ z jakÄ prÄdkoĹciÄ maksymalnÄ przy danym obciÄ Ĺźeniu opony moĹźemy bezpiecznie poruszaÄ siÄ przy jej uĹźyciu.
NajczÄĹciej, w powszechnie dostÄpnych samochodach osobowych klasy Ĺredniej (i autach miejskich) moĹźna spotkaÄ symbole z zakresu od Q (maksymalna prÄdkoĹÄ 160 km/h) do V – 240 km/h. Wraz z kaĹźdÄ kolejnÄ literÄ alfabetu pomiÄdzy od A8 (40 km/h) do U, maksymalna dopuszczalna prÄdkoĹÄ wzrasta od 10. KolejnÄ literÄ wystÄpujÄ cÄ w tym specyficznym alfabecie jest jednak… H i oznacza 210 km/h. NastÄpna po niej - opona z literÄ V - gwarantuje z kolei bezpieczeĹstwo przy 240 km/h; W – 270 km/h a Y – to juĹź zawrotne 300 km/h.
DOT czyli wiek opony
Symbol DOT umieszczony na poszczególnych modelach opon jest informacjÄ , której równieĹź warto poĹwiÄciÄ uwagÄ. Oznacza datÄ produkcji ogumienia.
- SkĹada siÄ ona z czterech cyfr. Dwie pierwsze odnoszÄ siÄ do numeru tygodnia, a dwie ostatnie roku produkcji. Czyli np. opona z symbolem 1216 oznacza wyrób, który opuĹciĹ fabrykÄ w 12 tygodniu 2016 roku – wyjaĹnia specjalista z serwisu SieĹko i Syn. – Opona nie powinna byÄ eksploatowana dĹuĹźej niĹź 6 lat. JeĹli nawet bieĹźnik nie zostaĹ zuĹźyty do wskaĹşnika maksymalnego zuĹźycia to i tak po upĹywie 6 lat oponÄ naleĹźy bezwzglÄdnie wymieniÄ. Z upĹywem czasu guma traci swoje wĹaĹciwoĹci, staje siÄ mniej wytrzymaĹa, jest przez to naraĹźona w wiÄkszym stopniu na pÄkniÄcie i uszkodzenia a dalsza jazda staje siÄ wiÄc zwyczajnie niebezpieczna.
WskaĹşnik dopuszczalnego zuĹźycia opony
Przepisy ruchu drogowego podajÄ , iĹź opona nie moĹźe byÄ eksploatowana poniĹźej 1,6 mm gĹÄbokoĹci bieĹźnika. Na obwodzie opony co kilkadziesiÄ t centymetrów jest oznaczenie “TWI” lub strzaĹka w postaci trójkÄ ta. Te symbole informujÄ , Ĺźe w tym miejscu na bieĹźniku umieszczony jest wskaĹşnik dopuszczalnego zuĹźycia opony. Jest on w postaci paska umieszczonego poprzecznie do kierunku obrotu opony. JeĹli powierzchnia bieĹźnika zrówna siÄ z powierzchniÄ paska kontrolnego to oznacza, Ĺźe opona ulegĹa zupeĹnemu zuĹźyciu i konieczna jest jej wymiana. W przypadku opon zimowych to gĹÄbokoĹÄ 3 mm dyskwalifikuje oponÄ z dalszej eksploatacji.
Letnie, zimowe i mniej istotne
OdróĹźnienie opon letnich od zimowych nie sprawi problemu nawet laikowi. Na tych uĹźywanych podczas chĹodnych miesiÄcy producenci umieszczajÄ charakterystycznÄ ĹnieĹźynkÄ.
Co ciekawe, kupujÄ c opony zimowe, nie musimy decydowaÄ siÄ na produkt o identycznych rozmiarach jak w przypadku wyrobów dedykowanych na pozostaĹÄ czÄĹÄ roku. Zimowe mogÄ byÄ bowiem nieco wÄĹźsze, pod warunkiem zachowania odpowiedniego profilu opony, aby w efekcie koĹcowym zachowaÄ zbliĹźonÄ ĹrednicÄ toczenia.
- Mniejsza powierzchnia styku opony z podĹoĹźem sprawia, Ĺźe wÄĹźsze opony, faktycznie lepiej sobie radzÄ na oĹnieĹźonych drogach. Zmniejszenie powierzchni styku oznacza zwiÄkszenie nacisku powierzchniowego, a to poprawia kontakt opony z powierzchniÄ – tĹumaczy Wojciech Koszewnik.
Ale to jeszcze nie koniec zagadek, jakie skrywajÄ oznaczenia na oponach. Litery „TL” informujÄ nas, Ĺźe opona jest bezdÄtkowa, „FP” z kolei Ĺwiadczy o specjalnym ochraniaczu na felgi.
Symbole „RF”, „R/F” lub „RFT” - komunikujÄ natomiast, Ĺźe mamy do czynienia z oponÄ typu Run Flat, czyli takÄ , która umoĹźliwia jazdÄ nawet w przypadku jej przebicia i utraty ciĹnienia.
Warto jest poszerzyÄ swojÄ wiedzÄ przed wyborem, zakupem i w efekcie wyminÄ opon. Odpowiednio dopasowane opony dadzÄ gwarancjÄ pĹynnej i bezpiecznej jazdy, co jest szczególnie waĹźne zimÄ .