Czym jest mikrologistyka? Jakie są plusy takiego rozwiązania i dla jakiej firmy będzie ono odpowiednie? Dlaczego coraz więcej drobnych przedsiębiorców korzysta z usług firm świadczących podobne rozwiązania? W poniższym artykule postaramy się odpowiedzieć na powyższe pytania.
Logistyka to branża, która w zglobalizowanym świecie zyskuje coraz bardziej na znaczeniu – szczególnie w dobie pandemii COVID-19, gdy znacznie częściej niż dotychczas korzystamy z zakupów przez internet.
Pięć lat temu wartość polskiego rynku e-commerce wynosiła 27 mld zł. Analizy przeprowadzone przez PwC (raport "Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce", luty 2021) wskazują, iż rynek e-commerce sięgnął w pandemicznym 2020 roku wartości 100 mld. Kupujący online stanowią 77 proc. wszystkich badanych internautów. 75 proc. deklaruje robienie zakupów online w polskich sklepach, 32 proc. kupuje na serwisach zagranicznych.
Gwałtowny rozwój handlu przez Internet spowodował wzrost zapotrzebowania na dostawców zintegrowanych usług logistycznych i kurierskich, zarówno tych działających lokalnie, jak na skalę międzynarodową. I tu dochodzimy do pojęcia mikrologistyki. Najprościej mówiąc polega ona na maksymalnej optymalizacji wewnętrznych procesów logistycznych w firmie. Jeżeli więc, przykładowo, prowadzisz sklep internetowy na Allegro, dzięki mikrologistyce skrócisz czas niezbędny na dystrybucję, a także czas własnej pracy. Optymalizując procesy logistyczne poprawisz także własne finanse oraz zadowolenie klienta. Jedną z wielu rzeczy, jakie można wymienić jako przykład, jest wynajęcie powierzchni, w której towary czekać będą na spedycję.
Dla małych firm podnajem magazynu w wielkim centrum logistycznym jest zwyczajnie nieopłacalny – znacznie lepszym rozwiązaniem, zarówno pod względem ekonomicznym, jak i ergonomicznym, jest wynajem miejsca w placówce specjalizującej się w usługach mikrologistycznych.
Firmy wyspecjalizowane w takiej działalności zajmują się tym, co właścicielom małych przedsiębiorstw zabiera wiele czasu, a na co często nie mają nawet zasobów. – W naszych punktach magazynujemy towary klientów, konfekcjonujemy zamówienia i pakujemy je zgodnie z najwyższymi standardami, przygotowujemy listy przewozowe, naklejamy je na paczki oraz wysyłamy. Monitorujemy proces dostawy zamówień do klienta. Kiedy trafiają się zwroty, zajmujemy się również ich obsługą.
Pozwala to na skrócenie czasu realizacji wysyłki, zminimalizowanie ryzyka błędnej zawartości paczek czy ich zniszczenia podczas przewozu, a przez to na podniesienie poziomu satysfakcji zamawiających i konkurencyjności sprzedawcy na rynku. – mówi Joanna Gorzędowska, Marketing Manager w Mail Boxes Etc.
Rynek mikrologistyki w Polsce z roku na rok zyskuje coraz większą popularność, choć wielu przedsiębiorców dopiero odkrywa jego możliwości. Dzięki raportom firm specjalizujących się w tej gałęzi transportu, klient może mieć sytuację pod stałą kontrolą, ale bez konieczności nadmiernego poświęcania czasu, przestrzeni i zasobów.
Usługi wyspecjalizowanych w mikrologistyce firm są w szczególności istotne, gdy chodzi o wysyłki zagraniczne, zwłaszcza do krajów poza UE. Ostatnio problematycznym dla firm wysyłających sporo towarów miejscem docelowym stała się Wielka Brytania, od wejścia Brexitu w życie. – Pracownicy Centrów MBE kompletują takie zamówienie, odpowiednio zabezpieczają paczkę do transportu, aprzede wszystkim dbają o odpowiednią dokumentację, uwzględniając zawartość przesyłki i kierunek jej wysyłki, dzięki czemu redukujemy ryzyko uszkodzeń w transporcie czy zwrotów, które znowu wiążą się z kolejnymi kosztami – kończy Joanna Gorzędowska.
Współpracę z firmą wyspecjalizowaną w mikrologistyce powinny rozważyć więc przed wszystkim małe przedsiębiorstwa, przykładowo sklepy e-commerce wysyłające kilkanaście do kilkudziesięciu paczek dziennie. Jeżeli prowadzimy biznes z naszych mieszkań, firma mikrologistyczna odciąży nas nie tylko od konieczności całego procesowania wysyłek, a przestrzeń, którą do tej pory zajmowały paczki dla klientów, możemy przeznaczyć np. na powiększanie swojej biblioteki. Jest to również oszczędność czasu, który zamiast na mozolne przygotowywanie przesyłek możemy poświęcić na bardziej kluczowe dla rozwoju firmy aktywności, jak działania promocyjne czy handlowe.